انواع چراغ دیواری حیاط، بهترین‌ها را بشناسید

چراغ‌ها یکی از مهم‌‌ترین‌‌ عناصر در طراحی دکوراسیون هستند. زیبایی چراغ‌ها کمک می‌کند تا علاوه بر تامین نور، از نظر ظاهری نیز دکوراسیون زیباتر شود. یکی از مهم‌‌ترین‌‌ انواع چراغ‌، چراغ دیواری حیاط است که در بسیاری از منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل چراغ‌ها کمک می‌کنند تا تمرکز بیننده روی قسمت خاصی از فضا متمرکز شده و زیبایی محیط مورد نظر دوچندان شود. در ادامه قصد داریم راجع به انواع چراغ دیواری حیاط صحبت کرده و نکات مهمی را راجع به این چراغ‌ها ذکر کنیم.

مروری بر تاریخچه چراغ دیواری

اولین بار از چراغ دیواری در قرون وسطا استفاده شد. در آن زمان بیشتر مشعل‌ها و انواع مختلف شمع به عنوان یکی از مهم‌‌ترین‌‌ عناصر در طراحی دکوراسیون داخلی و البته تامین نور مورد نیاز فضا، مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از انواع شمع و مشعل‌ها خیلی مرسوم نبوده و بیشتر از انواع چراغ‌ها برای تامین نور استفاده می‌شود.

چند نوع چراغ دیواری حیاط داریم؟

چراغ دیواری معمولا در طرح‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شود. معمولا انواع چراغ دیواری حیاط در طرح‌های کلاسیک و مدرن در بازار وجود دارند که هر کدام را باید بر اساس دکوراسیون فضای مورد نظر انتخاب کرد. در ادامه انواع چراغ دیواری حیاط را نام برده و ویژگی‌های هر کدام را بیان می‌کنیم.

چراغ دیواری کلاسیک

چراغ دیواری کلاسیک از نظر ظاهری به چراغ‌های سلطنتی بسیار شبیه هستند. نوردهی خوب و زیبایی ظاهری دو ویژگی مهم این دسته از چراغ‌ها هستند. این مدل چراغ دیواری اغلب برای زیبایی بیشتر در فضا نصب می‌شود. بنابراین نمی‌توان از آن‌ها در قسمت راه پله که نیاز به روشنایی زیادی دارد، استفاده کرد. البته در برخی موارد این چراغ‌ها برای قسمت راهروی داخلی هم استفاده می‌شوند.

چراغ دیواری مدرن

در میان انواع چراغ دیواری حیاط، چراغ دیواری‌های مدرن طرفداران بسیاری دارند. از نظر ظاهری به طور اساسی با چراغ دیواری کلاسیک متفاوت بوده و طراحی ساده و در عین حال شیکی دارند. در کنار این ویژگی‌ها نور دهی بالا نیز وجود داشته و به همین دلیل چراغ‌های مدرن بسیار پرطرفدار هستند. این مدل چراغ هم از سمت پایین و هم از سمت بالا و هم از هر دو طرف، قابلیت نوردهی دارند. به همین دلیل نمای بسیار زیبایی در فضا به وجود می‌آورند.

چراغ دیواری سلطنتی

انواع چراغ دیواری حیاط را باید بر اساس فضای داخلی دکوراسیون انتخاب کرد. بنابراین می‌توان گفت چراغ دیواری سلطنتی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دکوراسیون داخلی به سبک سلطنتی است. این مدل چراغ جزئیات بسیار زیادی داشته و در همان نگاه اول، توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. در بازار می‌توانید چراغ دیواری‌هایی از برندهای متفاوت را مشاهده کنید بنابراین نمی‌توان گفت تمامی چراغ دیواری‌های سلطنتی از یک سبک طراحی خاص پیروی می‌کنند.

چراغ دیواری سنسوردار

یکی دیگر از انواع چراغ دیواری حیاط، نوع سنسوردار آن است. چراغ دیواری سنسوردار از نظر روشن و خاموش شدن تفاوت بزرگی با چراغ دیواری‌های معمولی دارد. هنگامی که فرد از مقابل چراغ دیواری سنسوردار عبور می‌کند، با فعال شدن سنسور، چراغ روشن می‌شود. در نهایت نیز وقتی عامل محرک از مقابل سنسور کنار رفت، چراغ خاموش می‌شود.‌‌ این مدل چراغ صرفا برای نوردهی بالا استفاده می‌شود و جنبه تزئینی در دکوراسیون ندارد.

چراغ دیواری پلاستیک

جنس بدنه چراغ‌ها و حباب آن‌ها معمولا با یکدیگر متفاوت است. در این میان نوع خاصی از چراغ دیواری به طور کامل از پلاستیک ساخته شده است. به همین دلیل به آن چراغ حیاطی پلاستیکی می‌گویند. جنس بدنه و حباب این مدل چراغ از پلاستیک بوده و به همین دلیل قیمت پایین‌‌تری هم نسبت به سایر انواع چراغ‌ها دارند. این مدل چراغ به دلیل ظاهر ساده‌ای که دارد، برای طراحی دکوراسیون مناسب نبوده و صرفا برای تامین نور استفاده می‌شود.

چراغ دیواری فلزی

چراغ دیواری فلزی یکی از پرکاربردترین انواع چراغ دیواری حیاط است که طرفداران خاص خود را دارد. بدنه این مدل چراغ معمولا از جنس فلز بوده و حباب آن‌ها از جنس شیشه ساخته شده است. معمولا بدنه چراغ‌های فلزی نسبت به پلاستیکی زیباتر طراحی می‌شود. به همین دلیل می‌توان علاوه بر تامین نور، روی زیبایی ظاهری آن‌ها نیز حساب ویژه‌ای باز کرد.

چراغ دیواری خورشیدی

پیشرفت تکنولوژی روی تمامی جنبه‌های زندگی بشر تاثیرگذار بوده است. به همین دلیل در میان انواع چراغ دیواری حیاط، امروزه چراغ دیواری خورشیدی را هم مشاهده می‌کنید. این مدل چراغ دیواری صرفا از انرژی خورشید برای روشنایی استفاده می‌کند. اگر به ساختار آن‌ها نگاه کنید متوجه خواهید شد که چراغ دیواری خورشیدی از چیده شدن چند لامپ ال‌ای دی در کنار یکدیگر ساخته شده است. باطری‌های تعبیه شده در این مدل چراغ دیواری، قادرند انرژی خورشیدی را در خود ذخیره کنند. بدین ترتیب با تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی روشنایی، در شب شاهد روشن شدن چراغ دیواری خورشیدی هستیم.

چراغ دیواری ال‌ای دی

در میان انواع چراغ دیواری حیاط، این مدل چراغ در دسته چراغ‌های مدرن قرار می‌گیرد. چراغ‌های ال‌ای دی می‌توانند نور محیط را تامین کرده و روشنایی خاصی در فضا ایجاد کنند. از چراغ ال‌ای دی می‌توان برای نورپردازی مخفی هم استفاده کرد.

چراغ دیواری دو شاخه

منظور از دو شاخه بودن چراغ، این است که دو عدد سری چراغ در این مدل چراغ دیواری کنار هم قرار می‌گیرند. بنابراین می‌توان گفت چراغ دیواری دو شاخه هم می‌تواند به شکل مدرن هم کلاسیک و هم به شکل سلطنتی طراحی شود. دو شاخه بودن چراغ‌ها کمک می‌کند تا نور محیط بیشتر شده و نیاز به نصب چندین چراغ در محیط از بین برود.

در کدام قسمت‌ها می‌توان از چراغ دیواری استفاده کرد؟

تا اینجای مطلب راجع به انواع چراغ دیواری حیاط صحبت کردیم اما سوال مهم اینجاست که در کدام مکان‌ها می‌توان از چراغ دیواری استفاده کرد؟ در ادامه به تفکیک این مکان‌ها را نام می‌بریم.

ورودی خانه

نصب انواع چراغ دیواری برای قسمت ورودی منزل، می‌تواند بسیار مناسب باشد. ورودی‌های طولانی و راهروهای بلند معمولا نور کمتری نسبت به سایر قسمت‌ها دریافت می‌کنند. بنابراین می‌توانید برای زیباتر شدن دکوراسیون از انواع چراغ دیواری حیاط برای این بخش‌ها استفاده کنید.

اتاق نشیمن

اگر گمان می‌کنید باید هزینه‌های گزافی را برای اتاق نشیمن خود صرف کنید تا فضای زیبایی داشته باشید، سخت در اشتباهید. زیرا استفاده بهینه از چراغ دیواری‌های شیک می‌تواند برای اتاق نشیمن شما فضای بسیار زیبایی به وجود آورد. با این تفاسیر می‌توان گفت چراغ‌های دیواری فقط مخصوص حیاط نبوده و می‌توان برای محیط داخلی ساختمان هم از آن‌ها استفاده کرد. (پیشنهاد می‌شود به مطلب«انواع چراغ دیواری پذیرایی»، «انواع چراغ دیواری اتاق خواب»، «انواع چراغ دیواری مهتابی» مراجعه کنید.)

نکات مهم برای استفاده از چراغ دیواری حیاط

یکی از مهم‌‌ترین‌‌ نکاتی که باید قبل از خرید چراغ دیواری بدانید، تناسب جنس چراغ با شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر است.‌‌ معمولا انواع چراغ دیواری حیاط از جنس پلاستیک، آهن و یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. حباب چراغ‌ها هم اصولا پلاستیکی یا شیشه‌ای است. با این توضیحات شما باید با توجه به محل نصب و وضعیت آب و هوا، چراغ مناسبی را از نظر جنس بدنه و حباب برای خود انتخاب کنید.

انواع چراغ دیواری دکوراتیو فلزی معمولا هم در محیط بیرون و هم در محیط داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا بدنه آن‌ها فلزی بوده و در برابر تابش نور خورشید و یا رطوبت هوا، مقاومت بالایی دارند. البته شایان ذکر است که چراغ‌های دیواری فلزی نسبت به نوع پلاستیکی از قیمت بیشتری هم برخوردار هستند. با این وجود نمونه‌های پلاستیکی که توسط برندهای معتبر تولید شده باشند هم می‌توانند گزینه مناسبی برای نصب در محیط بیرونی باشند.

جنس حباب چراغ نکته مهم دیگری است که برای خرید انواع چراغ دیواری حیاط باید به آن توجه کرد. معمولا حباب‌ها یا از جنس شیشه شفاف و مات و یا از جنس پلی کربنات یا همان پلاستیک نشکن ساخته شده‌اند. هر کدام از این مدل حباب‌ها برای شرایط خاصی مناسبند. برای مثال اگر نیاز به تامین نور بالا دارید بهتر است از مدل شیشه‌ای استفاده کنید. از سویی دیگر از مقاوم بودن و نشکن بودن حباب برای شما اهمیت دارد، باید از نوع پلاستیکی موردی را انتخاب کنید. البته حباب‌های پلاستیکی نوردهی خیلی پایین‌‌تری نسبت به انواع شیشه‌ای دارند.

خرید چراغ دیواری حیاط چه مزایای دارد؟

یکی از بهترین راه‌ها برای صرفه جویی در هزینه، استفاده از انواع چراغ دیواری حیاط است. زیرا می‌توان این مدل چراغ‌ها را هم در فضای خارجی و هم در فضای داخلی نصب کرد. بدین ترتیب می‌توان یک نورپردازی حرفه‌ای با هزینه‌ای معقول داشت. از سویی دیگر لامپ‌هایی که در چراغ دیواری حیاط استفاده می‌شوند، معمولا کم مصرف بوده و به همین دلیل در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود.

چراغ‌های دیواری را می‌توان برای راه پله، اتاق نشیمن، سرویس بهداشتی و… به کار برد. هنگام نصب و روشن کردن چراغ، سایه‌های بسیار زیبایی نیز روی دیوار ایجاد می‌شود که به زیبایی فضا کمک دوچندانی می‌کند. بنابراین می‌توان گفت چراغ دیواری حیاط هم دارای جذابیت بصری بوده و هم به تامین نور مورد نیاز ساختمان کمک می‌کند.(پیشنهاد می‌شود به مطلب«انواع چراغ دیواری دستشویی» مراجعه کنید.)

کلام آخر

امروزه انواع چراغ دیواری حیاط در بازار موجود هستند. با نگاهی کوتاه به انواع آن‌ها می‌توان متوجه تنوع بسیار بالا در رنگ و طراحی و جنس چراغ‌های دیواری شد. این مدل چراغ‌ها بهترین گزینه برای ایجاد نورپردازی حرفه‌ای و ایجاد زیبایی بصری هستند. چراغ‌های دیواری را علاوه بر حیاط، می‌توان در محیط داخلی و یا حتی برای نمای ساختمان هم استفاده کرد. شناخت انواع چراغ دیواری حیاط کمک می‌کند تا بتوانید استفاده درست‌‌تری از آن‌ها داشته باشید. بدین ترتیب باعث افزایش جذابیت دکوراسیون شده و نور محیط را هم تامین می‌کند. این مدل چراغ‌ها در طراحی و جنس‌های مختلفی تولید شده‌اند. در این مطلب راجع به انواع چراغ دیواری حیاط صحبت کرده و ویژگی‌های هر کدام را برشمردیم. با این توضیحات می‌توانید بهترین انتخاب را برای فضای مورد نظر خود داشته باشید.

3 پاسخ به “انواع چراغ دیواری حیاط، بهترین‌ها را بشناسید”

  1. […] انواع چراغ دیواری حیاط، بهترین‌ها را بشناسید – نورا… گفت: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ در ۱۷:۱۳ […]

  2. […] می‌شود مطلب«انواع چراغ دیواری حیاط»را مطالعه […]

  3. […] ستون­ها، آلاچیق و غیره است.پیشنهاد می‌شود مطلب «انواع چراغ دیواری حیاط» را مطالعه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *