• هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    6 اصل طلایی نورپردازی عالی محیط اداری

    اصول طلایی نورپردازی

    همه ما علاوه بر محل کارمان، بارها در محیط‌های اداری و کاری مختلف دیگر قرار گرفته‌ایم. آیا احساسی که از آخرین آنها در ذهن شما باقی مانده را به خاطر دارید؟ حتماً برایتان پیش آمده که با ماندن در محیطی خیلی زود احساس خستگی و کسالت کنید و حتماً هم پیش آمده که با رفتن به یک فروشگاه و یا دفتر کار احساس شادابی بیشتری را تجربه کرده و حتی تمایل داشتید که بیشتر در آن مکان بمانید! نه اینکه بگوییم تنها دلیل، اما می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین دلایل اختلاف این احساس شما، تفاوت نورپردازی آن محیط و یا فروشگاه بوده است.

    نورپردازی محیط کار

    نورپردازی محل کار تا چه اندازه اهمیت دارد؟

    اهمیت فعالیت زیر نور مناسب و سبک نورپردازی محیط کار مسئله‌ای است که امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست. نورپردازی این توانایی را دارد که محیط کار شما را از هر نظر تحت تأثیر قرار دهد. از نظر میزان بازدهی و راندمان پرسنل تا سلامت آن‌ها، همین‌طور موفقیت یک کسب و کار در ایجاد ارتباط با مشتری ارتباط زیادی به این موضوع دارد. علاوه بر تمام این موارد، تأثیر مثبتی که یک نورپردازی دلنشین بر مراجعین شما می‌گذارد را هیچ وقت دست کم نگیرید!

    پژوهشی تحت عنوان “نورپردازی و تأثیر بر سلامت و عملکرد در محیط کار” که توسط محققان دانشگاه سیتی شهر لندن صورت پذیرفته است. در این پژوهش از نظر علمی ثابت شده است که نورپردازی اصولی یکی از چند فاکتور مهمی است که در کنار دیگر عوامل، در ایجاد یک محیط کار سالم و افزایش بازدهی افراد و سلامت آنها نقشی حیاتی دارد.

    حال اگر می‌خواهید نورپردازی صحیحی را در محیط کارتان تجربه کنید باید بگوییم که راه را درست آمده‌اید! ما در این مقاله 6 نکته اساسی پیرامون موضوع نورپردازی محل کار به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد. از این مقاله می‌توانید بهترین فضا را از نظر روشنایی و اصول ارگونومی برای خود و همکارانتان به وجود آورید.

    1) از چراغ‌های هنری و جذاب استفاده کنید

    به جای استفاده از چراغ‌های نامتعارف و نورهای رنگارنگ که محیط شما را اصطلاحاً د مده نشان می‌دهند، از چراغ‌های دکوراتیو و هنری مدرن استفاده کنید. نوع چراغ‌های استفاده شده در یک محیط کار نشان دهنده فرهنگ غالب محیط آن کسب و کار است.

    به طور مثال اگر شما صاحب یک فروشگاه با محصولات سنتی هستید، باید از دکوراسیون و تزئینات سنتی و طبعاً چراغ‌های مناسب این محیط استفاده کنید. توصیه می‌شود در انتخاب چراغ دکوری پیشخوان و یا ویترین محل کارتان دقت بیشتری به خرج دهید؛ چرا که این تجهیزات نخستین تصویر را از کسب و کار شما در ذهن ارباب رجوع خواهد ساخت که معمولاً تغییر آن در ادامه کمی مشکل است! این گونه تجهیزات روشنایی را در محیط‌هایی از دفتر کارتان نصب کنید که اصطلاحاً بیشتر به چشم می‌آیند.

    2) از چراغ‌هایی با دمای رنگ مشابه استفاده کنید

    استفاده از تجهیزات روشنایی با رنگ و دمای رنگ متفاوت یک اشتباه بزرگ است. برای ایجاد یک تم مدرن در محیط کارتان شما باید اصل تعادل را رعایت کنید، شاید مهم‌ترین مصداق آن استفاده از چراغ هایی با دمای رنگ مشابه است. در صورت عدم رعایت این مسئله یک محیط خسته کننده خواهید داشت که برای افراد مراجعه کننده نیز هیچ گونه جذابیتی نخواهد داشت! بهترین گزینه، استفاده از لامپ‌های حبابی فلوئورسنت 6500 کلوین است.

    تشخیص نور گرم و سرد

    تشخیص گرم و سرد بودن نور چراغ‌ها مسئله‌ای است که باید به آن توجه کرد. دمای رنگ یکی از ویژگی‌های نور مرئی است که با کلوین اندازه گیری می‌شود. نورهایی که دمای رنگ بیش از 5000 کلوین دارند در اصطلاح به نورهای “سرد” و نورهایی با دمای رنگ کمتر از آن به نورهای “گرم” مشهورند.

    3) از چراغ مدرن و پربازده استفاده کنید

    هنگامی که طرح نورپردازی یک محیط اداری را می‌ریزید، مسلماً بحث هزینه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که به آن دقت می‌کنید. هر مؤسسه یک بودجه محدود برای طراحی دکوراسیون داخلی خود دارد و این موردی است که برای انتخاب تجهیزات روشنایی باید به آن توجه کرد. استفاده از چراغ‌های مدرن یک راه هوشمندانه برای به حداقل رساندن هزینه برق مصرفی محیط کار شماست. در ادامه 3 نکته مهم در خصوص جلوگیری از هدر رفت انرژی و کاهش هزینه برق شما مطرح می‌شود.

    3 نکته مهم برای صرفه جویی در مصرف برق

    1- از لامپ‌های LED استفاده کنید.چرا که 80 درصد کارآمدتر از لامپ‌های فلوئورسنت هستند و نقش مهمی در صرفه جویی انرژی برای شما دارند. برای کسب اطلاعات کامل از نحوه عملکرد آنها می‌توانید مقاله لزوم جایگزینی لامپ‌های قدیمی با لامپ‌های LED را مطالعه کنید.

    2- از لامپ‌های دیمردار استفاده کنید تا از روشنایی طبیعی روز بیشترین بهره را برده و در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

    3- در محیط کارتان تا حد امکان از رنگ‌های روشن استفاده کنید؛ چرا که رنگ تیره نور را جذب کرده و باعث کارکرد مضاعف چراغ شما و در نتیجه هزینه بیشتر برای شما می‌گردد.

    4) از نور غیرمستقیم استفاده کنید

    همان گونه که در تصویر بالا ملاحظه می‌کنید همکاران ما در پروژه نورپردازی واحد پارسیان آرایه به خوبی نحوه استفاده ترکیبی از نورپردازی مستقیم و غیرمستقیم را به نمایش گذاشته‌اند. استفاده از نورهایی که مستقیماً به موضوع نورپردازی تابیده نمی‌شوند باعث کاهش عوارض دید و جلوگیری از خیرگی چشم شما و همکارانتان می‌گردد. این گونه نورپردازی محیط کار سبب می‌شود که نور در تمام دیوارها و سقف فضای شما پخش شده و بدین ترتیب به بهترین شکل فضای شما را روشن می‌کند. به این منظور شما می‌توانید علاوه بر استفاده از چراغ‌های بالاسری و یا آویز، از چراغ‌های کناری نظیر استند و یا چراغ دیواری استفاده کنید که با فاصله‌ی معین روی دیوار نصب شده و تمام گوشه‌ها و کنج‌های محیط شما را نورپردازی می‌کنند.

    روش نورپردازی محیط کار

    5) نور چراغ‌های روشنایی باید مکمل نور روز باشند

    استفاده از روشنایی روز

    پیش‌تر گفتیم که از‌آنجا‌که کارمندان بیش‌تر زمان خود را در محل کار، پشت میزشان سپری می‌کنند نوری که به این مکان تابیده می‌شود، اهمیت بسیاری دارد. بهترین راه، استفاده از نورهایی نزدیک به نور طبیعی است. تا جایی که می‌توانید از ترکیب یک نور پس زمینه (طبیعی یا غیرطبیعی) و نور یک چراغ استفاده کنید و از تاباندن مستقیم نور بالای سرتان خودداری کنید تا به هنگام کار دچار سردرد نشوید! تصویر فوق که یکی دیگر از نمونه پروژه‌های نورپردازی نوران در یک واحد اداری را نمایش می‌دهد می‌بینید که سعی شده در کنار استفاده از چراغ‌های آویز برای تأمین روشنایی محیط، از نور طبیعی روز حداکثر استفاده را برده و هزینه مصرف برق را برای کارفرما به حداقل برسانند.

    نکته مهم دیگر این است که باید حتی‌الامکان از ایجاد سایه در محیط کار جلوگیری کرده و از ادوات روشنایی در مکان‌هایی استفاده کنید که نور را در تمام ابعاد فضا پخش کنند. هم چنین بهتر است که نور محیط کارتان قابل تنظیم باشد تا بتوانید بر حسب نیازتان آن را کم و زیاد کرده و از روشنایی روز حداکثر بهره را ببرید.

    6) از چراغ‌های سقفی و دیواری استفاده کنید

    نمونه یک محیط اداری مدرن؛ پروژه نورپردازی فرش ارمی - نوران

    نمونه یک محیط اداری مدرن؛ پروژه نورپردازی فرش ارمی – نوران

    حتی اگر روی هر میز کار از چراغ رومیزی استفاده کرده‌اید، استفاده از چراغ‌های دیواری و سقفی را فراموش نکنید. این کار سبب می‌شود که فضای محیط کاری شما وسیع‌تر و دل بازتر جلوه کند!

    حتماً شما هم این حس را تجربه کرده‌اید که دوست دارید از دفتر و یا فروشگاهی که فضای تنگی دارد و حس زندانی بودن به شما می‌دهند، هرچه زودتر خلاص شوید! در عوض محیط‌هایی که به خوبی نورپردازی شده‌اند، شاداب‌تر و زنده‌تر به نظر می‌رسند و این موضوع تأثیر مستقیم روی بازدهی کارمندان و رضایت مراجعین خواهد داشت.

    این موضوع همان دلیلی است که در ابتدای متن به دنبالش بودیم! یعنی به طور کلی اتمسفر مطلوب آن محیط باعث ایجاد یک تصویر مثبت در ذهن شما شده و بدین ترتیب حس خوشایندی را در یاد شما باقی می‌گذارد.

    تأثیر نور در تصویر سازی ذهنی از برند

    مبحث تأثیر نورپردازی محیط کار در تصویرسازی ذهنی از برند، مبحثی است که باید در فرصتی جداگانه به آن پرداخت. این علم به تازگی در بین بازاریابان و صاحبان مشاغل بسیار مطرح شده و تأثیرات بسزایی در امر رضایت مشتریان و وفاداری آن‌ها دارد که حتماً در آینده به طور مفصل آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

    حتماً تا به این جای کار به اهمیت سبک دکوراسیون داخلی و نورپردازی محیط کار پی برده‌اید. پس با انتخاب تجهیزات روشنایی مناسب و یک چیدمان صحیح، یک محیط کار اصولی و ارگونومیک بسازید. در این صورت کارمندان در این محیط از عوارضی مانند سردرد، چشم‌درد و خستگی بیش از حد در امان خواهند بود، با تمام توان در خدمت اهداف کاری خود باشند و این دقیقاً همان چیزی است که شما از کارمندانتان انتظار دارید. با بکار بستن نکاتی که در این مقاله ارائه شد می‌توانید از سلامت و بازدهی نیروی کار خود آسوده خاطر شده و با خیال راحت به دیگر جنبه‌های مهم کسب و کار خود بپردازید.

    یک پاسخ به “6 اصل طلایی نورپردازی عالی محیط اداری”

    1. غزال گفت:

      نورپردازی محل کار بسیار مهم است ولی در ایران زیاد به این موضوع توجه نمی کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *