بهترین چراغ سقفی سنسوردار+ مزایا و مدل‌های مختلف

بهترین چراغ سقفی سنسوردار

امروزه نورپردازی نقش مهمی در طراحی دکوراسیون منازل داشته به همین علت، المان‌های نوری از اهمیت بالایی برخوردار هستند و طراحان داخلی سعی می‌کنند با استفاده از انواع روشنایی  مصنوعی در کنار نور طبیعی ترکیبی مناسب را در فضای خانه و محیط فراهم کنند. انواع لوسترها، آویزها، چراغ‌های دیواری، چراغ‌های سقفی و غیره تکمیل‌کننده روشنایی‌های عمومی بوده و با داشتن ظاهری زیبا می‌توانند علاوه بر تأمین نور محیط، زیبایی آن را نیز چند برابر کنند. بهترین چراغ سقفی سنسوردار هم یکی از اولین گزینه های طراحان و مهندسان ساختمان است.

منظور از بهترین چراغ سقفی سنسور دار، لامپ یا چراغی است که در ساختار آن از سنسور استفاده‌شده و به‌طور خودکار روشن می‌شوند. این سنسورها نسبت به هر نوع حرکتی حساسیت داشته و چراغ را روشن می‌کنند و به دلیل اینکه بیشترین کاربرد را در راه‌پله ساختمان دارند به چراغ سنسور دار راه‌پله نیز معروف هستند. قیمت مناسب و ظاهر زیبای بهترین چراغ‌های سقفی سنسور دار باعث شده تا در محیط‌های عمومی و شخصی به‌کاربرده شوند. بیشترین کاربرد این لامپ‌ها در محیط‌هایی همچون اتاق پرو، راه‌پله، پارک‌ها، حیاط منازل، پارکینگ‌های عمومی و ساختمانی، انبار، اتاق‌های بایگانی و سرویس‌های بهداشتی است. ما قصد داریم بهترین چراغ سقفی سنسور دار را بیشتر معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

کاربرد اصلی این چراغ ها در راهروهاست
کاربرد اصلی این چراغ ها در راهروهاست

چراغ‌ سقفی سنسور دار

چراغ‌ سقفی سنسور دار چراغ‌ی است که با استفاده از یک سنسور حرکتی پیام روشن و یا خاموش را خیلی زود دریافت می‌کند. به این صورت که هنگامی‌که سنسور این چراغ‌ها حرکت را تشخیص می‌دهد سیگنال‌های مربوط به روشن شدن را به چراغ می‌فرستد که باعث روشن شدن چراغ می‌شود. این چراغ‌ها معمولاً در راهروهای ساختمان‌های مختلف و پر رفت‌وآمد و پارکینگ‌ها بسیار کاربردی بوده چراکه در هنگام تاریکی دیگر نیاز به این نیست که افراد به دنبال کلید برق بگردند و این‌یکی از مزیت‌هایی است که باعث می‌شود این چراغ‌ها طرفداران زیادی داشته باشند. البته استفاده از این چراغ‌ها فقط محدود به راهروها و پارکینگ‌های ساختمان‌ها نیست، از این چراغ‌ها می‌توان در طراحی دکوراسیون داخلی نیز استفاده کرد چراکه بسیار کارآمد و کاربردی است.

روشنایی به موقع و سریع از مزیت این چراغ های سقفی سنسوردار است
روشنایی به موقع و سریع از مزیت بهترین چراغ سقفی سنسوردار است

انواع چراغ سقفی سنسور دار

 تمامی چراغ‌های سنسور دار معمولاً عملکرد یکسانی دارند، اما با توجه به جنس بدنه و رویه، محل نصب، میزان حساسیت سنسور و نوع چراغ به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. چراغ‌های سنسور دار به‌طورکلی به دو مدل سقفی و دیواری دسته‌بندی می‌شوند که عبارت‌اند از:

چراغ سقفی سنسور دار ال ای دی (LED)

در محصولات جدید LED، جایگزین لامپ‌های رشته‌ای و سی اف ال شده است. درنتیجه این چراغ‌ها نیازی به نصب لامپ مجزا ندارند. چراغ‌های ال ای دی نسبت به انواع دیگر چراغ‌ها عمر بیشتری دارند چراکه لازم نیست حباب چراغ برای تعویض لامپ باز شود. درنتیجه امکان ورود گردوغبار و حشرات به داخل آن نیز وجود ندارد.

چراغ سقفی سنسور دار

این نوع از چراغ‌های سنسور دار برای نصب بر روی سقف طراحی‌شده است و نمی‌توان آن را بر روی دیوار نصب کرد. به دلیل استفاده از کفی پلاستیکی و رویه تلقی، این چراغ‌ها سبک بوده و برای نصب بر روی سقف‌های یونولیت مناسب هستند.

چراغ سقفی سنسور دار فلز شیشه

این نوع چراغ ازنظر فنی و عملکرد، کاملاً مشابه چراغ سقفی معمولی بوده، اما جنس کفی این نوع چراغ از فلز و جنس رویه آن شیشه‌ای است. کفی چراغ رنگ‌های الکترواستاتیک دارند تا در برابر زنگ‌زدگی مقاوم باشد. 

چراغ سنسور دار دیواری

همان‌طور که از نام این نوع چراغ مشخص است، از آن بیشتر برای نصب روی دیوار و برای روشنایی حیاط ساختمان و فضای پارک‌ها استفاده می‌شود. به همین دلیل به آن‌ها چراغ سنسور دار حیاطی یا پارکی گفته می‌شود. چراغ سقفی سنسور دار بیشتر معمولاً به شکل گرد ساخته می‌شوند اما مدل دیواری اکثراً مربع شکل هستند.

ورودی ساختمان ها یکی از مهم ترین مکانهایی است که از چراغ سنسوردار استفاده می شود
ورودی ساختمان ها یکی از مهم ترین مکانهایی است که از چراغ سقفی سنسوردار استفاده می شود

اجزای تشکیل‌دهنده چراغ سقفی سنسور دار

چراغ سقفی سنسور دار مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری از به هم پیوستن چند قطعه مختلف تشکیل‌شده‌اند. هر یک از این قطعات دارای وظیفه و نقش مخصوص به خود هستند. موارد زیر بخش‌های مختلف تشکیل‌دهنده بهترین چراغ سقفی سنسور دار بوده که جنس و وظیفه هرکدام را بررسی می‌کنیم

 کفی

قسمت زیرین چراغ بوده که معمولاً از جنس فولاد، فلز و یا پلاستیک ساخته می‌شود.

رویه

قسمت بالایی چراغ است که به شکل مربع، مستطیل و دایره بوده و جنس آن نیز از پلاستیک یا شیشه است.

سرپیچ

جنس سرپیچ‌ها پلاستیکی یا سرامیکی است و البته بعضی مدل‌ها دارای تراشه ال ای دی بوده و سرپیچ ندارند.

سیم

مهم‌ترین بخش چراغ سیم آن است، چراکه جریان الکتریکی از آن عبور می‌کند. سیم برق معمولاً دارای دو نوع افشان و سیم افشان است که معمولاً در این محصول از سیم افشان استفاده می‌شود.

لنز

یکی از بخش‌های مهم چراغ سقفی سنسور دار لنز است چراکه عملکرد سنسور چراغ به لنز بستگی داشته و از طریق آن می‌تواند حرکت‌ها را شناسایی کند.

سنسور

این قطعه در انواع مختلف فتوسل، مادون‌قرمز و ماکروویو تولید می‌شود و وظیفه اصلی آن شناسایی حرکت‌ها در چراغ سقفی سنسور دار است.

برد الکترونیکی

این برد قطعه‌ای است که سایر تجهیزات و قطعات چراغ بر روی آن مونتاژ می‌شود.

ولوم و پتانسیومتر

این قسمت از بهترین چراغ سقفی سنسوردار متشکل از یک مقاومت سه پایانه و یک دکمه لغزنده است.

کانکتور

ایجاد اتصال و هماهنگی بین قسمت‌های مختلف چراغ سقفی سنسور دار بر عهده این قطعه است. 

سنسورهایی که به حرکت حساس هستند و دستور روشنایی را صادر می کنند
سنسورهایی که به حرکت حساس هستند و دستور روشنایی را صادر می کنند

مزایای استفاده از چراغ سقفی سنسور دار

همان‌طور که گفته شد از این چراغ‌ها بیشتر در مکان‌هایی مانند راه‌پله، راهرو، پارکینگ و سردر ساختمان و کلاً مکان‌هایی که نیازی به روشن ماندن طولانی‌مدت چراغ ندارد، استفاده می‌شود. سنسورهای به‌کاررفته در بهترین چراغ سقفی سنسور دار، باعث می‌شود تا زمانی که افراد از مقابل چراغ تردد می‌کنند، روشن‌شده و پس از مدت کوتاهی خاموش شوند.

استفاده از این چراغ‌های سنسور دار مزیت‌های بسیاری دارد که مهم‌ترین مزیت آن صرفه‌جویی در مصرف برق و کاهش هزینه برق ساختمان‌‌ است، دیگر مزیت‌های این چراغ‌های سقفی سنسور دار عبارت‌اند از:

  • چراغ‌های سقفی سنسور دار ماندگاری و طول عمر بالا دارند. 
  • به دلیل اینکه هیچ سیم‌کشی در ساختار این چراغ‌ها وجود ندارد هزینه‌های سیم‌کشی ساختمان هم کاهش پیدا می‌کند.
  • همان‌طور که گفتیم هزینه‌های ماهانه مصرف برق کاهش می‌یابد
  •  ایمنی ساختمان بالا می‌رود
  • به دلیل اینکه نیاز به کلید برق ندارد پس انتقال بیماری‌ها نیز کمتر می‌شود.
  • در این چراغ‌ها چون از تایمر و شاسی تایمری استفاده نمی‌شود درنتیجه سیم مصرفی و هزینه‌های خرید و نصب نیز کمتر می‌شود
  • بهترین چراغ سقفی سنسور دار به‌موقع روشن‌شده و دسترسی به آن آسان و راحت است.
پارکینگی که به طور خودکار روشن و سپس خاموش می شود
پارکینگی که به طور خودکار روشن و سپس خاموش می شود

کاربردهای چراغ سقفی سنسور دار

استفاده از انواع چراغ سقفی سنسور دار سبب می‌شود روشنایی محل موردنظر بدون حضور فرد تأمین شود. عملکرد آن‌هابه این صورت است که به‌محض حرکت فرد در محدوده دید سنسور تا زمانی که فرد در محدوده دید سنسور باشد، حرکت فرد باعث می‌شود جریان برق در مدار مانده و روشنایی محیط تأمین گردد و پس‌ازاینکه فرد از محدوده دید سنسور خارج شد زمان تایمر طی شده و جریان برق به‌صورت اتوماتیک قطع می‌شود. به همین دلیل استفاده از چراغ سقفی سنسور دار در محیط‌هایی که نیاز به روشنایی طولانی‌مدت ندارند بهترین گزینه و ازآنجایی‌که روشنایی کوتاه بوده پس در مصرف برق نیز صرفه‌جویی می‌شود. چراغ‌های سقفی سنسور دار کاربردهایی دارند که عبارت‌اند از:

  • تأمین روشنایی در راه‌پله منازل مسکونی، برج‌ها یا ساختمان‌های اداری و تجاری
  • تأمین روشنایی اماکن مختلف پارکینگ‌ها، انبارها، راهروها، اتاق‌های پرو و غیره
  • تأمین روشنایی محل‌های عبور و مرور فضای سبز منازل مسکونی، برج‌ها، سازمان‌ها و غیره
چراغ سنسوردار چگونه کار می کند؟

چراغ سنسوردار به حرکت حساس بوده به همین دلیل فناوری آن کمی پیشرفته تر از چراغ های معمولی است. این چراغ به یک سنسور حساس به حرکت متصل است و زمانی که سنسور، حرکت انسان را تشخیص دهد، چراغ روشن می شود. در نتیجه چراغ های سنسور دارد به حرکت واکنش نشان داده و روشن می شوند.

چراغ های سنسوردار چگونه در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند؟

چراغ سنسوردار با توجه به عملکردی که دارد در مصرف انرژی صرفه جویی می کند. این چراغ تنها در صورتی روشن می ماند که حرکت افراد را احساس نماید. در غیر اینصورت خاموش می شود و بدین صورت منجر به مصرف بهینه انرژی برق می شود.
 

آیا می توان از هر تعداد چراغ سقفی سنسوردار در مکانهای مختلف استفاده کرد؟

بله هیچ محدودیتی در استفاده از این چراغ ها وجود ندارد.

نتیجه‌گیری

امروزه پیشرفت روزافزون تجهیزات روشنایی، باعث به وجود آمدن محصولاتی خلاقانه شده که زندگی ما انسان‌ها را ساده‌تر از قبل می‌کنند. یکی از این تجهیزات روشنایی چراغ سقفی سنسور دار است که علی رقم قیمت نسبتاً پایینی که دارد، استفاده‌های زیادی داشته و موجب هوشمند شدن محیط می‌شود. مزیت‌های دیگر بهترین چراغ‌ سقفی سنسور دار را باهم بررسی کردیم و شما می‌توانید برای خرید این چراغ‌ها به سایت نوران که یکی از تولیدکنندگان المان‌های روشنایی است مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *