• هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    روش شستن آباژور، بدون این‌که آسیب ببیند!

    روش شستن آباژور

    گرد و غبار می‌تواند حتی خیره کننده‌ترین آباژورها را نیز از قیافه بیندازد. به همین دلیل باید روش شستن آباژور خود را یاد بگیرید. در واقع، هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد آباژورش را در اثر خطا در شستشو یا استفاده از متریال نامناسب خراب کند. پس یک راهنمای دقیق از نحوه صحیح تمیز کردن آباژور می‌تواند کمک کننده باشد.

    البته روش شستن آباژور ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. تنها نکته‌ای که قبل از تمیز کردن آن باید به خاطر بسپارید این است که همه آباژورها یکسان ساخته نمی‌شوند. پس قبل از این‌که سریع یک بطری اسپری پر از سفید کننده یا سرکه سفید بردارید، اندکی وقت بگذارید و این مقاله را بخوانید.  

    روش شستن آباژور
    روش شستن آباژور

    بهترین روش شستن آباژور چیست؟

    برای حفظ کیفیت و جلوگیری از آسیب، همه آباژورها، چه شیشه‌ای، چه پارچه‌ای و حصیری، باید حداقل هفته‌ای یک بار با پارچه میکروفیبر یا گردگیر‌های دارای پر، گردگیری شوند. برای این‌که بهتر نتیجه بگیرید، آباژور را از برق بکشید. سپس، شید و لامپ را به طور جداگانه تمیز کنید.

    اگر آباژور شما دچار لکه شده است، ابتدا آن را با آب گرم و صابون خیس کنید. سپس یک مسواک یا برس نرم را به آرامی روی نقطه لکه شده بکشید. البته برای آباژورهای شیشه‌ای مانند لامپ‌های قارچی، از یک پارچه میکروفیبری خشک کمک بگیرید تا اثر انگشت و سایر لکه‌ها را از روی آن پاک کنید.

    بهترین روش شستن آباژور
    بهترین روش شستن آباژور

    نحوه صحیح تمیز کردن آباژور پارچه ای

    علاوه بر روش شستن آباژور، باید با نحوه گردگیری نیز آشنا باشید. برای این کار می‌توانید از گردگیرهای برقی استفاده کنید. این نوع گردگیرها جریان هوای ثابت و قدرتمندی را فراهم می‌کنند که به راحتی می‌تواند گرد و غبار را از گوشه‌ها و سوراخ‌های آباژور خارج کند. این روش برای آباژورهای چین دار و آن‌هایی که تزئیناتی مانند منگوله یا مهره دارند، بهترین گزینه است.

    با این حال، اگر نمی‌خواهید برای خرید یک گردگیر برقی پول خرج کنید، می‌توانید از پارچه‌های جنس میکروفیبر، جاروبرقی (با اتصال برس نرم) و گردگیر دارای پر نیز کمک بگیرید. فقط باید حواس‌تان باشد که با آباژور خود با ملایمت برخورد کنید تا به شید آن آسیبی وارد نشود.

    اگر گرد و غبار روی شید با روش‌های قبلی از بین نرفت، می‌توانید از اسفنج‌های لاستیکی خاصی استفاده کنید که برای تمیز کردن آباژور طراحی شده‌اند؛ اما هرگز سراغ غلتک‌های پرزگیر نروید. هر چند ممکن است استفاده از این غلتک‌ها وسوسه کننده باشند، ولی متاسفانه می‌توانند به راحتی در شید آباژور شما فرورفتگی ایجاد کنند.

    تمیز کردن آباژور پارچه ای
    نحوه تمیز کردن آباژور پارچه ای

    روش شستن آباژور پارچه ای

    بسیاری از شیدهای پارچه‌ای قابل شستن هستند، اما باید روش درست شستن آن‌ها را یاد بگیرید تا ناخواسته آباژور خود را خراب نکنید:

    مرحله اول: ابتدا طبق توصیه‌های ما در بالا، با استفاده از گردگیر برقی یا پارچه میکروفیبر، گرد و غبار و کثیفی‌های روی شید آباژور را پاک کنید.

    مرحله دوم: یک قاشق چایخوری از ماده شوینده لباسشویی بسیار ملایم، صابون ظرفشویی یا صابون عاج را با آب تمیز در وان یا سینک مخلوط کنید. سپس شید آباژور را با قاب فلزی آن نگه دارید و در آب و صابون آماده شده خود فرو کنید.

    مرحله سوم: شید را به آرامی با آب گرم بشویید و پس از پایان شستشو، آن را روی یک سطح صاف قرار دهید تا در هوا خشک شود.

    نحوه تمیز کردن آباژور پارچه ای
    شستن آباژور پارچه ای

    چگونه آباژورهای ساخته شده از مواد دیگر را تمیز کنیم؟

    اولین مرحله در تمیز کردن هر نوع آباژور، گردگیری آن با پارچه میکروفیبر است. همین مرحله می‌تواند برای تمیز کردن بسیاری از شیدها، از جمله شیدهای چرمی، حصیری یا مواردی از این قبیل که نباید خیس شوند، کافی باشد. گاهی اوقات تنها چیزی که نیاز دارید یک سشوار است. آن را روی دمای کم خنک قرار دهید و در جهت شید باد بزنید. البته باید آن را حداقل 20 سانتی‌متر از شید دور نگه دارید تا باعث آسیب ناخواسته به آباژور خود نشوید.

    برای شیدهای محکم‌تر ساخته شده برنجی و فلزی می‌توانید از روش شستن آباژور کمک بگیرید و آن‌ها را با یک پارچه مرطوب با آب و صابون تمیز کنید. برای تمیز کردن شیدهای غیرپارچه‌ای که چربی آشپزخانه را در خود انباشته کرده‌اند نیز می‌تونید از یک پارچه مرطوب با کمی سرکه سفید کمک بگیرید. با این حال، هرگز از شیشه پاک کن روی آباژورهای شیشه‌ای خود استفاده نکنید، زیرا مطمئناً لک می‌اندازد.

    گردگیری آباژور
    گردگیری آباژور

    هر چند وقت یک بار نیاز است که آباژور خود را تمیز کنیم؟

    وقتی صحبت از روش شستن آباژور می‌شود، علاوه بر جنس شیدها، مکان قرار گرفتن آباژور نیز اهمیت دارد، حتی بهترین برند آباژور. آباژورهای حمام و توالت که در معرض رطوبت هستند، گرد و غبار را در خود جمع می‌کنند و باید حداقل سالی یک ‌بار تمیز شوند؛ اما آباژورهای موجود در آشپزخانه که دائماً در معرض چربی هستند باید به طور مکرر شسته و تمیز شوند. نگهداری و مراقبت بهترین خط دفاعی شما است. در واقع، گردگیری هفتگی می‌تواند تا حد زیادی جلوی تجمع گرد و غبار را بگیرد. در نتیجه، ممکن است هرگز مجبور نباشید که یک تمیزکاری عمیق و وقت گیر انجام دهید.

    زمان شستن آباژور
    زمان شستن آباژور

    چگونه متوجه شویم که زمان تعویض آباژور فرا رسیده است؟

    انجام درست نحوه شستن آباژور و مراقبت کافی از آن می‌تواند دوام آباژور شما را افزایش دهد. بعضی از آباژورها نیز مانند آباژورهای حصیری طبیعتاً مقاوم‌‌اند و زیاد دوام می‌کنند. با این حال، دوعلامت که نشان می‌دهند شستن کافی نیست و باید آباژور خود را تعویض کنید، عبارتند از:

    • تغییر رنگ شید آباژور که با هیچ نوع گردگیری و شستنی برطرف نمی‌شود.
    • زرد شدن چسب استفاده شده برای نگه داشتن شیدها که توی ذوق می‌زند.
    شستن آباژور
    زمان تعویض آباژور

    پیشنهاد می‌شود مطالب «بهترین مدل آباژور ایستاده»، «روش نصب کلاهک آباژور»، «فرق آباژور و چراغ خواب»، «بهترین رنگ آباژور»، «فرق آباژور و چراغ خواب» را مطالعه کنید.

    سوالات متداول

    چگونه آباژورهای زرد قدیمی را تمیز کنیم؟

    سینک خود را با مقدار کافی آب گرم پر کنید تا شید آباژور در آن غوطه‌ور شود. سپس مقداری صابون ظرفشویی و چند قاشق چایخوری جوش شیرین اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه خیس بخورد. در نهایت نیز از یک اسفنج نرم کمک بگیرید تا کاملاً لکه‌ها و زردی‌ها را از بین ببرید.

    آیا می‌توانیم با سفید کننده آباژور خود را تمیز کنیم؟

    خیر، حتی اگر شید آباژور شما پارچه‌ای باشد، استفاده از سفید کننده ایده خوبی نیست، زیرا می‌تواند رنگ آن را خراب کند و برای شما پشیمانی به بار بیاورد.

    جمع‌بندی

    روش شستن آباژور چیزی است که شما باید آن را یاد بگیرید تا عمر آباژورهای زیبا و نورانی خانه خود را طولانی کنید. همیشه فرآیند تمیز کردن را با گردگیری شروع کنید و بسته با جنس شید آباژور خود، از آب گرم و صابون یا سرکه سفید کمک بگیرید و لکه‌های روی آن را از بین ببرید. فقط باید عملیات شستن و پاک کردن را با ملایمت انجام دهید و مراقب باشید که شید آباژور شما آسیب نبیند.

    یک پاسخ به “روش شستن آباژور، بدون این‌که آسیب ببیند!”

    1. نسترن مرادی گفت:

      توضیح کاملو عالی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *