• هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    مهم‌ترین نکات در انتخاب چراغ دیواری

    چراغ دیواری

    چراغ دیواری از جمله وسایل شیک و انعطاف‌پذیر در طراحی نورپردازی و روشنایی خانه است.

    این چراغ‌ها علاوه بر تأمین نور محیطی و کاربردی زیبا، می‌توانند نور پردازی عملی بسیار خوبی را نیز به همراه داشته باشند.

    به علاوه جلوه‌ی زیبایی در طراحی از خود ارائه می‌دهند.

    ویژگی‌های انواع چراغ دیواری

    یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین لامپ‌ها برای اجرای طراحی‌های مختلف نورپردازی، استفاده از انواع چراغ‌های دیواری است. همان‌طور که از نام آن پیداست، این چراغ‌ها بافاصله دیوارکوب از سقف یا بر روی سطوح یا دیوارهای عمودی نصب می‌شوند. باید توجه داشت که در مورد نوع تکنیک نصب به طور مثال ارتفاع استاندارد نصب چراغ دیواری یا ارتفاع چراغ دیواری از کف جزئیات بیشتری وجود دارد. اما عدم رعایت این ملاحظات ممکن است بر اصول نورپردازی تأثیر بگذارد و نتیجه این طراحی را تضعیف می‌کند.

    نصب چراغ‌های دیواری می‌تواند به‌عنوان یک تکنیک نورپردازی در منزل یا تأکید بیشتر از سایر سطوح مورداستفاده قرار گیرد؛ زیرا در برخی مواقع چراغ‌های زمینی نور این نیاز در طراحی روشنایی را تأمین نمی‌کنند.

    ویژگی‌ها و سبک طراحی معماری عواملی هستند که می‌توانند طراح نورپردازی را برای استفاده حداکثری از چراغ‌های دیواری راهنمایی کنند. به‌عنوان‌مثال، معایب معماری فضاها مانند سقف‌های کوچک، عامل مهم و ضروری برای نصب تجهیزات و وسایل نورپردازی بر روی دیوارها هستند.

    بعد از انتخاب چراغ‌های دیواری و تنظیم فاصله دیوارکوب از سقف، گزینه‌های دیگری مانند نصب آنها در بالای زمین، فرورفته یا مخفی وجود دارد. بستگی به این دارد که متریال دیوار مناسب برای نصب باشد یا خیر. اما در اکثر مواقع چراغ‌های دیواری به‌صورت روکار نصب می‌شوند. البته اخیراً لامپ‌هایی با نام لامپ‌های گچی پدیدار شده‌اند که نوی نصب آن‌ها توکار می‌باشد.

    همه انواع چراغ‌های دیواری در جهات و با توزیع نور مختلف طراحی شده‌اند. شرکت‌های روشنایی نیز برای انواع خاصی از دیوارها لامپ‌های دو، سه یا چهار طرفه طراحی می‌کنند که اغلب تزئینی هستند. اما روشنایی یک‌طرفه بستگی به نوع تکنولوژی دارد، جهت نصب آن بر اساس ارتفاع چراغ دیواری بر روی دیوار مشخص می‌شود. به‌عنوان‌مثال، اگر قرار است از چراغ دیواری برای روشنایی موضعی استفاده شود، باید روبه‌پایین قرار گیرد.

    ما اینجا در مورد متداول‌ترین انواع چراغ‌های دیواری و نحوه قرارگیری آنها، همراه با برخی نکات برای انتخاب چراغ‌های دیواری مناسب هر فضای را بررسی می‌کنیم.

    ابتدا یک سؤال مشترک …

    ارتفاع استاندارد نصب چراغ دیواری از کف چقدر است؟

    هنگام قراردادن و نصب چراغ دیواری، ارتفاع استاندارد چراغ دیواری و فاصله ایده‌آل آن به موارد مختلفی بستگی دارد، این موارد شامل: اندازه و سبک دیوار، نسبت اتاق و نوع ظاهری که می‌خواهید ایجاد کنید، می‌شود.

    • به‌عنوان یک قانون کلی، چراغ‌های دیواری باید در حدود 152-170 سانتی‌متر (حدود 5-5.5 فوت) بالاتر از سطح کف اتاق قرار بگیرند.
    • همچنین چراغ‌های جفت یا چندگانه باید در فاصله 250-300 سانتی‌متر (یا 8-10 فوت) از یکدیگر قرار گیرند.

    بدانیم که هدف از نصب چراغ باید این باشد که در بالای سطح چشم بنشیند تا از تابش مستقیم نور جلوگیری کند.

    بااین‌حال، این فقط یک راهنمای کلی است، اگر اتاق دارای سقف مخصوص بلند باشد (مثلاً بیش از 3 متر)، یا اگر چراغ دیواری را در حمام یا اتاق‌خواب نصب می‌کنید، ممکن است بخواهید این ارتفاع را طور دیگری تنظیم کنید.

    به‌عنوان‌مثال، چراغ‌های دیواری برای روشنایی آینه دستشویی هم مناسب هستند. (برای یک نور مکمل، یکنواخت و بدون تابش خیره‌کننده، سعی کنید دو چراغ در دو طرف آینه قرار دهید)

    همچنین اگر به‌جای چراغ‌خواب از چراغ دیواری بالای تخت استفاده می‌کنید، بهتر است چراغ‌ها را در ارتفاع کوتاه قرار دهید، تا به‌راحتی بتوانید آنها را از روی تخت روشن و خاموش کنید.

    رایج‌ترین نوع چراغ دیواری کدام‌اند؟

    چراغ‌های دیواری دارای انواع مختلفی از اشکال و اندازه‌ها هستند و می‌توانند طیف وسیعی از اهداف و طرح‌های مختلف را شامل شوند.

    به‌عنوان مثال تکمیل نور اصلی در اتاق نشیمن، اضافه کردن فضای اضافی به گوشه‌های تاریک  و یا به عنوان یک گزینه برای جایگزینی نور اصلی سقف وقتی نصب چراغ سقفی امکان‌پذیر نیست.

    چراغ‌های دیواری در نورپردازی لایه‌ای اتاق نیز نقش مهمی دارند. آنها منبع بسیار خوبی از نور محیط هستند و برای ایجاد نور با تابش نرم‌تر در زمان استراحت یا سرگرمی شبانه و ایجاد عمق و جو ایده آل هستند.

    همچنین برای برجسته کردن یک ویژگی مورد علاقه مانند شومینه یا یک اثر هنری، افزودن تمرکز و درام، می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

    نصب چراغ دیواری روبه‌بالا یا رو به پائین

    چراغ دیواری روبه‌بالا همان‌طور که از نامش پیداست – برای پرتاب نور به سمت بالا در امتداد دیوار و به سمت سقف طراحی شده‌اند، که می‌تواند به ایجاد فضای بازتر به اتاق نشیمن یا راهرو کمک کند.

    چراغ دیواری رو به بالا و رو به پائین

    در همین حال، برای نور پس زمینه چراغ دیواری رو به پائین بیشتر نور را به سمت پایین می‌فرستد و فضای دنج و آرامش بخشی را در فضای زندگی ایجاد می‌کند.

    دیوارکوب

    دیوارکوب‌ها شکلی افسانه‌ای برای آوردن احساس گرما و صمیمیت به فضای زندگی یا اتاق‌خواب، روشن‌کردن راهرو یا ایجاد نقطه دیدنی است.

    دیوارکوب‌های دیوار به سبک‌های مختلفی ساخته می‌شوند، از شمعدان‌های سنتی، تا قلاب‌های فانوس که فضای روستایی‌تری را به شما می‌دهند و چراغ‌های عمودی به سبک مشعل که می‌توانند یک عنصر تزئینی اضافی در اتاق باشند رعایت ارتفاع استاندارد چراغ دیواری در نصب دیوارکوب‌ها را فراموش نکنید.

    چراغ دیواری بازویی

    برای رسیدن به نهایت انعطاف پذیری، چراغ‌های دیواری بازوی دارای یک بازوی کنسرتینا هستند که می‌تواند به بیرون و دور از دیوار کشیده شود.

    زیبایی چراغ بازویی در این است که شما می‌توانید نور را دقیقاً به همان جایی که می‌خواهید هدایت کنید و آن را برای محل کار یا محل مطالعه تنظیم کنید.


    ممکن است بخواهید این مطلب را بخوانید: چراغ‌های دیواری مدرن نوران چه مزایایی دارند؟


    چراغ خواب

    چراغ‌های دیواری می‌توانند کاربرد چراغ‌های خواب را چه بالای تخت و چه در گوشه‌ای دنج از اتاق نشیمن ایجاد کنند.

    برخی از چراغ‌های دیواری به طور خاص به عنوان چراغ خواب در کنار تخت طراحی شده‌اند، اما چراغ‌های معمولی نیز می‌توانند جایگزین مناسبی برای چراغ خواب باشند و برخی نیز برای انعطاف پذیری بیشتر قابل تنظیم هستند.

    در همین حال، اگر می‌خواهید بیانیه‌ای چشمگیر در اتاق نشیمن ارائه دهید، سعی کنید چراغ تابشی شیک را بالای مبل یا صندلی مورد علاقه خود قرار دهید.

    چراغ دیواری متمرکز

    اگر می‌خواهید یک تصویر یا یک قطعه هنری را به نمایش بگذارید – یا حتی یک گالری شیک ایجاد کنید – چراغ‌های دیواری باریک و نازک مخصوص این کار طراحی شده‌اند.

    چراغ دیواری متمرکز

    یک چراغ عکس که به صورت کاملاً هنری در بالای قطعات انتخاب شده شما نصب شده است، پس زمینه مناسبی را ارائه می‌دهد.

    انتخاب چراغ مناسب دیوار

    چراغ‌های دیواری در طیف گسترده‌ای از سبک‌های مختلف، از طرح‌های تزئینی سنتی گرفته تا کارهای سبک مدرن و فوق مدرن، و انواع مختلفی از مواد و ظروف، از شیشه و برنج گرفته تا فلز، پارچه و سرامیک ارائه می‌شوند.

    هنگام انتخاب چراغ‌های دیواری تنظیم ارتفاع استاندارد چراغ دیواری و همچنین عملکرد آنها، مهم است که به نوع کاربردی که می‌خواهید داشته باشید هم فکر کنید.

    ایجاد تعادل

    برای نور عمومی محیط در راهرو یا فضای زندگی، یک سری چراغ‌های دیواری شفاف منطبق که در اطراف اتاق قرار گرفته باشند، نور را به خوبی پخش می‌کنند و استفاده از شیشه‌های رنگی می‌تواند ظاهر نرم‌تری ایجاد کند.

    اگر به دنبال احساسی کلاسیک هستید، طرح شمعدانی را انتخاب کنید یا اگر می‌خواهید نور شما با بقیه دکوراسیون شما ترکیب شود، مجموعه‌ای از چراغ‌های دیواری خنثی را امتحان کنید.

    یک جفت چراغ دیواری همسان نیز می‌تواند روشی شیک برای برجسته سازی یک ویژگی مانند شومینه و ایجاد حس تعادل باشد.

    در همین حال، چراغ‌های دیواری متعدد و سرسام‌آور در امتداد یک راهرو می‌توانند احساس گرم و خوشامدگویی ایجاد کنند.

    استفاده از چراغ‌های دیواری در اتاق خواب

    در اتاق خواب، چراغ‌های دیواری جایگزین ملایم و نرم‌تری را برای نور اصلی ارائه می‌دهند و می‌توانند یک ویژگی طراحی دوست داشتنی باشند.

    یک چراغ دیواری عمومی باعث درخشش گرم محیط می‌شود، در حالی که یک چراغ بازویی قابل ارتقا یا چرخش جایگزینی عالی برای چراغ خواب است.

    اگر به دنبال مشاوره تخصصی در مورد انتخاب چراغ‌های دیواری هستید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

    سخن آخر

    چراغ‌های دیواری به‌عنوان یک ابزار در طراحی نورپردازی و دکوراتیو در فضاهای مختلف به شمار می‌رود. در اینجا سعی کردیم مهم‌ترین نکات دررابطه‌با استاندارد ارتفاع چراغ دیواری و سایر موارد مهم را به شما بگوییم. بیان این نکته به‌عنوان نکته آخر خالی‌ازلطف نیست که سلیقه و سبک نورپردازی نیز در انتخاب این چراغ تأثیر مستقیم دارد. بااین‌حال اگر به دنبال مشاوره تخصصی در مورد انتخاب چراغ‌های دیواری هستید، با کارشناسان ما تماس بگیرید

    سؤالات متداول

    برای نورپردازی کدام فضاها از چراغ دیوارکوب می‌توان استفاده کرد؟

    در همه مکان‌ها متناسب باهدف و نوع کاربری می‌توان از این چراغ‌ها استفاده کرد. اغلب برای نورپردازی ورودی خانه، راه‌پله، اتاق‌خواب، پذیرایی، نشیمن خانوادگی، آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، راهرو خانه، محیط کار می‌توان از انواع چراغ‌های دیوارکوب استفاده می‌شود

    چه موقع به‌جای استفاده از دیوارکوب‌ها از لوستر استفاده کنیم؟

    یک چراغ دیوار تک را می‌توان در نزدیک میز، سینک آشپزخانه یا گوشه استفاده کرد، اما در بیشتر موقعیت‌ها و فضاها پیشنهاد می‌شود به‌صورت جفت یا گروهی به کار گرفته شود. به‌عنوان‌مثال، در نزدیکی دیوار اتاق ناهارخوری یا بوفه، مکانی برای قراردادن دو عدد دیوارکوب است. اگر فضای شما خیلی کوچک است و قابلیت نصب دو چراغ را ندارد توصیه می‌شود از لوستر استفاده شود.

    لامپ‌های دیواری را باید در کجا قرارداد؟ و ارتفاع مناسب آن چقدر است؟

    به‌عنوان یک قاعده کلی، چراغ‌های دیواری باید در حدود 152-170 سانتی‌متر (حدود 5-5.5 فوت) بالاتر از سطح زمین قرار گیرند، درحالی‌که چراغ‌های دیواری متعدد باید در حدود 250-300 سانتی‌متر (یا 8-10 فوت) از هم قرار گیرند. برای جلوگیری از تابش خیره‌کننده لامپ در معرض نور، باید نور روی دیوار را در سطح چشم قرار دهید.

    آیا می‌توانید یک اتاق را با چراغ‌های دیواری روشن کنید؟

    چراغ‌های دیواری یک گزینه نورپردازی شیک و انعطاف‌پذیر برای هر اتاقی در خانه شما هستند، به‌ویژه اگر فضا در سطح بالایی باشد و فضای زیادی برای میز یا کف برای لامپ ندارید، این چراغ‌ها انتخاب بسیار عالی هستند.

    یک پاسخ به “مهم‌ترین نکات در انتخاب چراغ دیواری”

    1. فرشته گفت:

      چراغ دیواری های زیبایی دارید .

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *