• هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    همه چیز درباره نورپردازی فضای سبز

    چقدر درباره نورپردازی فضای سبز اطلاع دارید؟ بدون شک وجود فضای سبز در هر محیطی باعث دلنشین‌تر شدن و زیباتر شدن آن مکان‌‌‌ می‌شود. حال اگر این فضای سبز با نورپردازی زیبا و اصولی همراه شود، این زیبایی دوچندان خواهد شد. البته نورپردازی فضای سبز‌‌‌ می‌تواند باعث افزایش ایمنی و امنیت محیط هم شود. در هر صورت ضرورت اجرای یک طرح نورپردازی زیبا برای هر فضای سبزی، ضروری به نظر‌‌‌ می‌رسد. در ادامه نکات مهم راجع به نورپردازی در فضای سبز را ذکر کرده و راجع به آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

    نورپردازی فضای سبز باید چه ویژگی‌‌هایی داشته باشد؟

    طراحی نورپردازی فضای باز مانند هر نوع طراحی دیگری نیازمند رعایت یکسری اصول اولیه است. بدون نورپردازی چه فضای سبز طبیعی و چه فضای سبز مصنوعی، زیبایی چشمگیری نخواهد داشت. برای مثال شاید استخرها در فضای سبز در نگاه اول کمی ترسناک باشند اما با نورپردازی صحیح‌‌‌ می‌توان بهترین استفاده را از آن‌‌ها برد.

    با این توضیح‌‌‌ می‌توان متوجه شد که طراحی نورپردازی فضای سبز فقط مربوط به چمن و درختان نبوده و برای برای فواره‌‌ها و آب نما‌‌ها و یا استخرها هم طراحی انجام داد. بنابراین‌‌‌ می‌توان گفت انتخاب سیستم روشنایی ضد آب در این فضاها بسیار مهم است. به طور کلی برای نورپردازی در فضای سبز باید چند نکته را مد نظر داشت. در ادامه به این نکات اشاره خواهیم کرد.

    اصول نورپردازی فضای سبز

    میزان روشنایی

    مهم‌ترین نکته در طراحی نورپردازی فضای سبز، میزان نور آن محیط است. نور محیط نباید خیلی کم و نباید خیلی زیاد باشد. نور خیلی کم زیبایی نورپردازی را زیر سوال‌‌‌ می‌برد و نور خیلی زیاد باعث به وجود آمدن آلودگی نوری در محیط‌‌‌ می‌شود. در کنار این موضوع باید به رنگ نور محیط هم توجه داشته باشید.

    تعداد چراغ مناسب

    برای آن که بتوانید میزان روشنایی را تنظیم کنید باید تعداد و شدت نور چراغ‌‌ها را تنظیم کنید. بنابراین باید برای نورپرازی فضای سبز تعداد مناسبی چراغ استفاه کنید.

    استفاده از چراغ‌‌های مناسب

    یکی دیگر از فاکتورهای مهم در اجرای نورپردازی فضای سبز، انتخاب چراغ مناسب است. برای اجرای بهتر نورپردازی لازم است تا در هر مکان چراغ متفاوتی نصب کنید. برای مثال استفاده از چراغ راه پله، چراغ سردری، چراغ آویز و… در فضای سبز‌‌‌ می‌تواند مناسب باشد.

    اصول نورپردازی در تراس

    نورپردازی در فضای بالکن و تراس یکی از هنرمندانه‌ترین و جذاب‌ترین ایده‌‌هایی است که‌‌‌ می‌توانید اجرا کنید. نورپردازی این فضا اگر در کنار فضای سبز باشد، تاثیر آن دوچندان خواهد شد. بنابراین بهتر است برای طراحی نورپردازی فضای سبز بالکن و تراس دقت بیشتری به خرج دهید. زیرا این قسمت از منزل در واقع پل ارتباطی بین فضای باز خارج منزل و فضای داخلی منزل است.

    نورپردازی فضای سبز در محیط‌های متنوع

    لایه‌ بندی چراغ‌‌ها در نورپردازی تراس

    اگر دوست دارید تراس شما نورپردازی حرفه ای‌تری داشته باشد باید به لایه‌بندی سطح روشنایی آن توجه داشته باشید. منظور از لایه‌بندی این است که از چراغ‌‌های آویز، توکار، روکار، چراغ سقفی و چراغ دیواری در مکان‌‌های مختلف تراس استفاده کنید. برای مثال برای تامین نور بخش بالایی تراس‌‌‌ می‌توانید از چراغ‌‌های آویز و برای بخش‌‌های پایین‌تر از مدل‌‌های دیواری استفاده کنید.

    نورپردازی سقف تراس با نور مخفی

    در این روش‌‌‌ می‌توان یک اثر بسیار زیبا و جادویی را خلق کرد. نورپردازی سقف یا لبه‌‌ها و یا حتی زیر میزها‌‌‌ می‌تواند با کمک نور مخفی بسیار زیباتر از همیشه شود. بدین ترتیب نور به شکل غیر مستقیم در فضا پراکنده شده و زیبایی چشم‌نوازی را ایجاد‌‌‌ می‌کند.

    نورپردازی بالکن کوچک

    اگر بالکن شما کوچک است باید حساسیت بیشتری در اجرای نورپردازی به خرج دهید. در مرحله اول از خود بپرسید از بالکن چه استفاده‌ای در آینده خواهید کرد؟ حالا با توجه به نوع استفاده نورپردازی را اجرا کنید. برای مثال اگر دوست دارید بالکن شما فضایی برای برگزاری دورهمی خودمانی باشد، باید از لامپ‌‌هایی با رنگ زرد یا همان آفتابی استفاده کنید. اما اگر دوست دارید در بالکن خود مطالعه داشته باشید بهتر است لامپ‌‌هایی با رنگ سفید یا همان مهتابی استفاده کنید.

    آشنایی با تکنیک‌‌های نورپردازی فضای سبز

    اجرای نورپردازی در فضای سبز هم مانند سایر فضاها دارای تکنیک‌‌های خاصی است. این تکنیک‌‌ها کمک‌‌‌ می‌کنند تا نورپردازی به شکل دقیق‌تر و زیباتری اجرا شود. در ادامه راجع به انواع تکنیک‌‌های نورپردازی فضای سبز توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

    تکنیک نورپردازی 360 درجه

    این تکنیک باعث‌‌‌ می‌شود فضا غرق در نور شده و درخشش زیبایی در فضای سبز به وجود آید. اگر به پارک‌‌ها یا فضاهای سرسبزی که مملو از درختان بلند هستند دقت کنید، تکنیک نورپردازی 360 درجه را خواهید دید. در این تکنیک پروژکتور به گونه‌ای قرار‌‌‌ می‌گیرد که فضای مورد نظر را غرق در نور‌‌‌ می‌کند. بنابراین بهتر است برای اجرای این تکنیک منبع نور دقیقا در قسمت زیرین جسم مورد نظر واقع شود.

    به کار گیری چراغ‌‌های دفنی در زیر درختان بلند یکی دیگر از مثال‌‌های اجرای تکنیک 360 درجه در نورپردازی فضای سبز است. این تکنیک بیشتر برای به نمایش گذاشتن آثار هنری و مجسمه‌‌ها در فضای سبز به کار‌‌‌ می‌رود.

    تکنیک‌‌های نورپردازی فضای سبز

    نورپردازی به سمت بالا

    در برخی مواقع هدف فقط نشان دادن بخشی از یک شی در میان تاریکی فضا است. بدین ترتیب شی مورد نظر جلوه خاص‌تری در دل تاریکی خواهد داشت. برای به وجود آوردن چنین حالتی باید منبع نور از یک جهت به طرف جسم مورد نظر تابانده شود. به همین دلیل است که در اجرای این تکنیک اغلب از چراغ‌‌های زمینی استفاده‌‌‌ می‌شود. این تکنیک هم در فضاهای بزرگ مانند پارک‌‌ها و میدان‌‌های شهر و هم در حیاط و باغ منازل به کار‌‌‌ می‌رود.

    نورپردازی مهتابی

    همانطور که از نام این تکنیک‌‌‌ می‌توان حدس زد، پخش نور در آن شبیه به نور مهتاب است. همانطور که‌‌‌ می‌دانیم، مهتاب در بالای سر اجسام و انسان‌‌ها قرار‌‌‌ می‌گیرد و در اطراف آن‌‌ها سایه روشن ایجاد‌‌‌ می‌کند. نورپردازی مهتابی نیز دقیقا به همین شکل ایجاد شده و سایه روشن‌‌های جذاب و ملایمی ایجاد‌‌‌ می‌کند.

    برای اجرای این حالت لازم است تا منابع نوری دقیقا مانند مهتاب در قسمتی بالاتر از اجسام محیط قرار گیرند. به همین دلیل در این تکنیک اغلب منابع نور را در شاخه‌‌های درختان قرار‌‌‌ می‌دهند. با اجرای نورپردازی مهتابی فضا با کمک سایه‌‌ها بسیار زیباتر خواهد شد.

    نورپردازی تاکیدی

    به نورپردازی تاکیدی نورپردازی موضعی نیز گفته‌‌‌ می‌شود. این روش به طور ویژه در نورپردازی محیط سبز استفاده‌‌‌ می‌شود. در این روش از منبع نور یک پرتو شدید نور ساتع شده و بخشی از فضای مورد نظر را برجسته‌تر و روشن‌تر از سایرین نشان‌‌‌ می‌دهد.

    این تکنیک را‌‌‌ می‌توان در کنار صندلی یا استخرها در فضای باز مشاهده کرد. علاوه بر این در فضاهای سبز شهری جهت برجسه نشان دادن آبنما یا فواراه‌‌ها نیز از این تکنیک استفاده‌‌‌ می‌شود. لازم به ذکر است که در روش نورپردازی تاکیدی نیاز به پروژکتورهای قوی حس‌‌‌ می‌شود. به همین دلیل ممکن است نسبت به سایر تکنیک‌‌های نورپردازی هزینه تمام شده بیشتری ایجاد کند.

    تکنیک نورپردازی سطح پایین

    بدون شک تکنیک نورپردازی سطح پایین یکی از پرکاربردترین تکنیک‌‌ها در فضای سبز است. این تکنیک کمک‌‌‌ می‌کند تا فضای سبز در شب کاملا روشن شود. بدین ترتیب میزان روشنایی فضا در شب همانند میزان روشنایی آن در روز خواهد بود.

    چراغ‌‌های پایه بلند، یکی از مهم‌ترین عناصری هستند که در تکنیک نورپردازی سطح پایین استفاده‌‌‌ می‌شوند. این چراغ‌‌ها‌‌‌ می‌توانند محیط اطراف را حداقل تا شعاع 4 متری، نورپردازی کنند. به همین دلیل این تکنیک یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین تکنیک‌‌ها در نورپردازی فضای سبز است. این تکنیک بیشتر در فضاهای سبز با وسعت زیاد مانند پارک‌‌ها استفاده‌‌‌ می‌شود.

    تکنیک نورپردازی زمینه

    این تکنیک یکی از  رایج‌ترین روش‌‌های نورپردازی حیاط ویلا است. با توجه به این که محوطه منازل مساحت کمتری نسبت به فضاهای باز شهری دارند، سیستم نورپردازی زمینه‌‌‌ می‌تواند بهترین انتخاب برای این اماکن باشد. در اکثر مواقع از چراغ‌‌های پایه کوتاه یک متری در روش نورپردازی زمینه استفاده‌‌‌ می‌شود. بدین ترتیب نورپردازی در نزدیکی سطح زمین انجام‌‌‌ می‌شود و محوطه و محیط اطراف تا حد زیادی از روشنایی برخوردار خواهند شد.

    نورپردازی فضای سبز

    نورپردازی مسیر و پله

    هم در فضاهای باز شهری و هم در محوطه‌‌های مسکونی نیاز به روشن‌سازی مسیر عبوری حس‌‌‌ می‌شود. به همین دلیل در نورپردازی حیاط و فضای سبز توجه زیادی به روشنایی مسیر پله‌‌ها و مسیرهای عبوری‌‌‌ می‌شود. برای نورپردازی این بخش‌‌ها چراغ‌‌های زمینی یا دفنی انتخاب‌‌های بسیار خوبی هستند. این چراغ‌‌ها هم مسیر را در تاریکی روشن‌‌‌ می‌کنند و هم جنبه ظاهری بسیار زیبایی دارند. بدین ترتیب‌‌‌ می‌توان از آن‌‌ها برای پله‌‌ها و حتی محوطه استخر استفاده کرد.

    کلام آخر

    نورپردازی فضای سبز یکی از جذاب‌ترین ایده‌‌هایی است که‌‌‌ می‌توانید برای محوطه باغ و یا حیاط خود اجرا کنید. در این نوع نورپردازی از انواع وسایل نورپردازی برای زیباتر جلوه دادن فضا استفاده‌‌‌ می‌شود. بدین ترتیب‌‌‌ می‌توان فضای سبز را به شکل بسیار خاص‌تری به نمایش گذاشت. در این مطلب راجع به تکنیک‌‌های نورپردازی فضای سبز صحبت شد. با کمک این اطلاعات‌‌‌ می‌توانید دید بهتری نسبت به نورپردازی فضای سبز داشته و آن را بهتر اجرا کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *