• هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    نورپردازی نما صفر تا صد آنچه باید بدانید!

    تابه‌حال در شب به خیابان‌ها دقت کرده‌اید، رنگ‌ها و نورهای دلگرم‌کننده‌ای که از ساختمان‌ها بیرون می‌زند و انگار زندگی که در جریان است را نشان می‌دهد. این نورها هستند که طرح کلی ساختمان و سازه را نشان می‌دهند و ریزه‌کاری‌هایش را نمایان می‌کنند. نورپردازی نما در چنین زمانی اهمیت پیدا می‌کند. نورهایی که در باچراغ‌های کوچکی خلق می‌شوند و زیروبم سازه را به‌رخ بازدیدکنندگان شب می‌کشاند. اما نورپردازی نما چیست؟ چرا اهمیت دارد و … اگر چیزی دراین مورد نمی‌دانید، نگران نباشید. در این مطلب صفر تا صد آن را توضیح داده و به سوالات بیشتری در مورد تزئین نمای ساختمان با نور صحبت می‌کنیم.

    اهمیت نورپردازی نما
    اهمیت نورپردازی نما

    نورپردازی نما ساختمان چیست؟

    سازه‌ها و ساختمان‌ها به دلیل نور روز و روشنایی به خوبی دیده می‌شوند. انعکاس نور در نماهای مرمری زیبایی و جذابیت بیشتری به شهرها می‌بخشند. اما چطور این زیبایی و جلوه و رخ ساختمان را در شب هم نمایش دهیم؟

    بسیار ساده است؛ با استفاده از چراغ‌های کوچک و بزرگی که در بخش‌های مختلف قرار می‌گیرند. این نورپردازی نمای خارجی است و زیبایی خاصی به ساختمان‌ها در دل شب می‌بخشد. ساختمان‌ها با این نورها که در هر رنگی موجوداند، جذاب‌تر و خیره‌کننده‌تر دیده می‌شوند.

    انواع چراغ و تجهیزات نورپردازی نما

    برای نورپردازی نما ساختمان از چراغ‌های مختلفی استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین چراغ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    1. جت لایت‌ها
    2. ریسه‌‌های خطی
    3. چراغ‌های LED دکوراتیو
    4. چراغ‌های LED بسیار نور بالا
    5. پروژکتورها
    6. نورهای دفنی
    7. نورهای رنگی LED
    8. وال واشرهای LED دیوار
    9. نورهای دکوراتیو

    انواع روش اجرای نورپردازی برای نمای ساختمان

    نورها طیف وسیعی از حالات و احساسات را به دیگران القا می‌کنند. این نکته در نورپردازی نمای ساختمان کاملا استفاده می‌شود. به همین دلیل از انواع روش‌های مختلف برای نورپردازی استفاده می‌کنند تا هویت ساختمان را نشان دهند. 2 روش نورپردازی داریم:

    روش نورپردازی ثابت

    در این روش، شدت نور و طیف رنگی که در نورها دیده می‌‌شود کاملا ثابت است. به دو روش تک‌ رنگ و ترکیب ثابت اجرا می‌شود.

    روش نورپردازی متغیر

    این نورپردازی دارای شدت و نور متغیر بوده و در یک نما از رنگ‌ها و المان‌های متفاوتی استفاده شده باشد. چراغ‌های RGB و کنترل شونده در این نورپردازی استفاده می‌شود.

    انواع سبک‌های نورپردازی نمای ساختمان

    برای نورپردازی نمای ساختمان، از سبک‌های زیر استفاده می‌شود.

    نورپردازی منطقه‌ای:

    این نوع نورپردازی بیشتر برای بخش‌های مهم ساختمان استفاده می‌شوند. به کمک نورها مناطقی مانند ستون‌ها و بازشوها را روشن و برجسته می‌کنند تا اهمیت آن را نشان دهند.

    نورپردازی داخل و خارج:

    در این نوع از روش نورپردازی، بیشتر تمرکز بر روی درب‌ها، پنجره‌ها و خروجی‌ها و ورودی‌ها است. این نوع نورپردازی بیشتر برای ساختمان‌های اداری و تجاری مناسب است. در ساختمان‌های مسکونی حریم خصوصی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    نورپردازی یکدست:

    این نوع از نورپردازی، به صورت یکدست و در یک قسمت ساختمان استفاده می‌شود. طیف وسیعی از یک ساختمان با این روش روشن می‌شود.

    نورپردازی خشن:

    بخش‌هایی از نما که کوچک هستند و یا چند المان کوچک در آن به‌کار رفته را با روش نورپردازی خشن روشن می‌کنند.

    انواع نورپردازی نما
    انواع نورپردازی نما

    اصول و ضوابط نورپردازی برای نما ساختمان

    نورپردازی به‌خصوص در بخش نما یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زیبایی یک سازه به‌حساب می‌آید. این‌روزها استفاده از نورپردازی محبوبیت زیادی پیدا کرده و کسانی که در زمینه ساخت‌وساز فعالیت دارند، به نورپردازی نمای بیرونی ساختمان اندازه دکوراسیون داخلی آن اهمیت می‌دهند.

    نورپردازی درست و اصولی نوعی هنر است و اگر اصولی و درست انجام شود، به زیبایی سازه می‌افزاید. اگر طبق قواعد و قوانین انجام شود، بیش از هرچیز جلوه و زیبایی خود را نشان خواهد داد. در ادامه به مهم‌ترین اصول آن می‌پردازیم.

    المان مناسب را انتخاب کنید

    در انتخاب نوع چراغ، دامنه نوری و رنگ آن باید دقت کنید. برای ساختمان‌های بلند بهتر است از نورهایی که قدرت پرتاب بالایی دارند استفاده کنید. همچنین از چراغ‌ها و پروژکتورهای باکیفیت استفاده کنید.

    شدت و رنگ نورها را درنظر بگیرید

    نورهایی که برای نورپردازی ساختمان استفاده می‌شوند رنگ‌‌های مختلفی دارند. همچنین شدت نوری هم که دارند متفاوت است. اگر رنگ و شدت نور متناسب با سازه نباشد، نه تنها آن را زیبا نمی‌کند، بلکه به کلی ساختار آن را زشت نشان می‌دهند.

    چقدر انرژی مصرف می‌شود

    قطعا نورپردازی نما ساختمان مناسب شب است؛ زمانی که مصرف افزایش زیادی پیدا می‌کند. به جای این که کل سازه را با چراغ‌های پرمصرف و پرنور روشن کنید، از چراغ‌های LED و کم‌مصرف آن‌هم در بخش‌های مهم استفاده کنید.

    قاب دور پنجره‌ها را برای نورپردازی فراموش نکنید

    دور پنجره‌ها و درب‌ها را حتما نورپردازی کنید. اما در ساختمان‌های مسکونی برای حفظ حریم خصوصی از نورهای ملایم استفاده کنید.

    خطوط افقی و عمودی نما را رعایت کرده و از نور مناسب استفاده کنید

    رعایت این خصوص با استفاده از نورپردازی، همه چیز را زیباتر و منظم‌تر نشان می‌دهد.

    رنگ‌های مناسب برای نور انتخاب کنید

     رنگ‌ها می‌توانند به کل ساختمان هویت ببخشند. برای ساختمان‌های مختلف انواع رنگ‌ها را می‌توان به کار برد.

    گوشه‌ها و کنج‌هایی که کمتر مورد توجه هستند را در نورپردازی مورد توجه قرار دهید

    با این روش، حتی تاریک‌ترین گوشه‌ها هم مشخص شده و کل نمای ساختمان به صورت یکدست دیده می‌شود. تاریکی فضا در بخش‌های مختلف، روشن شده و ساختمان از چیزی که هست دلباز‌تر و زیباتر دیده می‌شود.

    دور ستون‌ها و نواحی اطراف آن را حتما در نورپردازی درنظر بگیرید

    ستون‌ها بخش مهمی از نورپردازی ساختمان به حساب می‌آیند. استفاده از هوشمندانه از نور در این بخش‌ها ساختمان را بلندتر و درعین‌حال شکیل‌تر به نمایش می‌گذارد.

    نورپردازی خط آسمان را حتما انجام دهید

    در ساختمان‌ها جایی به اسم خط آسمان وجود دارد. حتما باید از نورپردازی اینجا استفاده کنید.

    نورپردازی در بخش‌هایی که مصالح منعکس دارند ممنوع است

    در بخش‌هایی که مصالح ساختمانی نور را زیاد منعکس می‌کنند از نورپردازی استفاده نکنید. این‌کار ساختمان را بسیار روشن نشان داده و انعکاس خیره کننده و آزار دهنده است.

    تجهیزات قابل تعمیر هستند یا خیر

    همواره این نکته را درنظر بگیرید که از تجهیزاتی استفاده کنید که بعدا در صورت خراب شدن بتوانید آن‌ها را تعمیر کنید یا هزینه نگهداری از آن‌ها معقول باشد.

    چراغ‌ها قابلیت چرخش و تنظیم زاویه داشته باشند

    این که بتوانید تجهیزات خود را تنظیم کنید بسیار مهم است. سعی کنید از چراغ‌هایی استفاده کنید که به راحتی زاویه آن‌ها قابل تغییر است و می‌توانید حتی آن را بچرخانید.

    مقاوم در برابر آب و تغییرات دمایی

    از چراغ‌هایی در نمای ساختمان استفاده کنید که در برابر آب و تغییرات دمایی مقاوم بوده و سالیان زیادی قابل استفاده هستند. چراغ‌های ضد آب می‌توانند به خوبی تغییرات دمایی و پاشش آب را تحمل کرده و دچار مشکل نشوند.

    موارد مهم در نورپردازی نما
    موارد مهم در نورپردازی نما

    درنورپردازی نما باید به چه مواردی توجه کرد؟

    قطعا کار نورپردازی بیش از چیزی که بنظر می‌رسد حساس و مهم است. استفاده از یک المان اشتباه می‌تواند کل نورپردازی و حتی نما را تحت تاثیر قرار دهد. پس درنورپردازی باید حتما به موارد زیر توجه داشت.

    1: رنگ نور

    رنگ نور را به‌دقت انتخاب کنید. چراغ‌ها با رنگ‌های مختلفی ایجاد می‌شوند. اما هارمونی رنگ‌های مصالح، رنگ نما و سنگ‌ها با چراغ‌ها باید به طوری باشد که همه چیز در عین سادگی، مکمل هم بوده و جلوه بصری چشمگیری ایجاد کنند.

    2: شدت نور

    در برخی از نقاط ساختمان لازم است نور شدید و در برخی نقاط دیگر نور ملایم لازم است. این ترکیب نور ملایم و شدید است که پستی و بلندی‌ها و بزرگی و کوچکی بخش‌های مختلف سازه را نشان می‌دهد.

    3: جهت نور

    این که نور از کدام جهت به کدام جهت بتابد بسیار مهم است. اگر نور در جهت درستی نباشد، ساکنان ساختمان را اذیت می‌کند. حتی ممکن است سبب ایجاد اذیت و آزاد برای سایر افرادی باشد که در نزدیکی ساختمان زندگی می‌کنند. نور بدون جهت مناسب به کل زیبایی ساختمان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    اشتباهاتی که در نورپردازی ساختمان نباید انجام داد

    نورپردازی نمای ساختمانی تنها زمانی کارآمد است که زیبایی بصری به ساختمان اضافه کند. معمولا به دلیل اشتباهات کل ظاهر ساختمان زشت شده و جلوه‌ای که باید را ندارد. در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

    جزئیات را در نظر نمی‌گیرید

    جزئیات همواره چیزی است که باید در نمای ساختمان درنظر گرفت. نورهای کوچک و جزئیات دقیقی که برخی اوقات نادیده می‌گیرند، درواقع همان چیزی است که زیبایی را خلق می‌کند.

    استفاده از نورپردازی نامناسب

    نورپردازی نامناسب و استفاده از چراغ‌های نامتناسب با رنگ‌های ناموزون شکل ظاهری نما را نه تنها زیبا نشان نمی‌دهد، بلکه کاملا آن را از ریخت می‌اندازد.

    استفاده بیش از حد از نور

    اگرچه روشنایی زیبا و خوشایند است، اما نباید این را فراموش کرد که زیاده‌روی به ضرر شکل ظاهری نما بوده و آن را بسیار روشن، نامتناسب و بد نشان خواهد داد.

    استفاده از چراغ‌های بی‌کیفیت

    چراغ‌های بی‌کیفیت عمر کوتاهی دارند و در مدت زمانی که انتظار ندارید، خاموش شده و خراب می‌شوند. سوختن یک چراغ در یک نمای زیبا تقریبا شبیه یک فاجعه به‌نظر می‌رسد.

    استفاده از چراغ با نورهای نامناسب

    برای هر ساختمان باید از چراغ‌هایی استفاده کرد که نور آن متناسب با سازه، سنگ‌های نما و کاربری ساختمان باشد. این نورها می‌توانند از ملایم تا جیغ، از پر‌نور تا کم‌نور متفاوت باشند.

    استفاده کم از چراغ‌ها

    شاید بخواهید برای صرفه‌‌جویی از چراغ‌های کمی استفاده کنید. اما همان‌طور که زیاده‌روی در استفاده از چراغ‌ها در نورپردازی کار را خراب می‌کند، استفاده کم از چراغ‌ها هم می‌تواند چنین آسیب‌هایی وارد کند.

    هزینه نورپردازی نما
    هزینه نورپردازی نما

    قیمت نورپردازی نمای ساختمان و عوامل موثر در آن

    برای نورپردازی نمای ساختمان از قیمت به ازای متر مربع سطح نما استفاده می‌کنند. اما در نهایت چندین عامل تعیین کننده وجود دارد.

    1: متراژ کل ساختمان.

    2: ارتفاعی که سازه دارد.

    3: تعداد طبقاتی که باید نورپردازی شوند.

    4: سبکی که برای نورپردازی انتخاب می‌کنید.

    5: نوع چراغ‌هایی که برای نورپردازی استفاده می‌شوند.

    6: دستمزد کارکنان

    7: موقعیت ساختمان.

    کلام آخر

    نورپردازی نما ساختمان جزو محبوب‌ترین بخش‌های ساختمان‌سازی است. به کمک نورپردازی درست و اصولی زیبایی و جلوه یک ساختمان در شب افزایش یافته و در شب نمای بهتری هم خواهد داشت. قطعا طراحی نورپردازی، توجه به بخش‌های مهم سازه، به‌کاربردن نورها و المان‌های مناسب، تماما کاری تخصصی است. در این مطلب به طور مفصل در مورد آن‌ها صحبت کردیم. بدون شک برای انجام یک کار جذاب و زیبا که به زیبایی ساختمان بیفزاید به افراد متخصص نیاز داریم. پس سعی کنید در این زمینه از کمک متخصصان غافل نشوید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *