انواع چراغ دیواری، مواردی که بهتر است بدانید

انواع چراغ دیواری

در گذشته انواع چراغ دیواری طراحی می‌شد که بیشتر برای روشنایی از آن استفاده می‌کردند و هیچ تأثیر مثبتی در زیبایی دکوراسیون خانه نداشت و از اکثر این چراغ‌ها برای حیاط و روشن کردن محیط استفاده می‌کردند اما امروزه چراغ‌های دیواری را در طرح‌ها و مدل‌های مختلف طراحی کرده‌اند که هم می‌توانید از روشنایی آن استفاده کنید و هم زیبایی محیط خانه را چند برابر کنید.

برای خانه‌های بزرگ و خانه‌هایی که دارای راهروهای بزرگ هستند استفاده از این چراغ‌ها بیشتر است. چراغ‌های دیواری معمولاً دارای طرح‌های مختلف و زیبایی هستند که می‌توانید برای زیبا و شیک شدن خانه از آن‌ها استفاده کرده و ازآنجاکه نور این چراغ‌ها در انواع رنگ‌ها طراحی‌شده است پس برای جلوه دادن به تابلو و یا اثر هنری دیگری بهترین گزینه است. یکی از کاربردهای مثبت این چراغ‌ها این است که نور مناسب و کمی داشته و برای اینکه شب خانه کاملاً تاریک نشود به‌عنوان شب خواب نیز قابل‌استفاده است. ما در این مقاله می‌خواهیم این چراغ‌ها را بررسی کرده و انواع چراغ دیواری را نیز معرفی کنیم.

طرح ها و مدل های مختلف
طرح ها و مدل های مختلف

انواع چراغ دیواری مدرن

چراغ دیواری مدرن را می‌توان بر اساس کاربردی که دارند به دودسته کلی داخلی و خارجی تقسیم‌بندی کرد. از چراغ‌های دیواری مدرن خارجی برای نورپردازی محیط‌های بیرونی ساختمان مثل حیاط و محوطه‌های باز استفاده می‌کند؛ اما در مقابل چراغ دیواری مدرن داخلی تأمین‌کننده نور محیط‌های بسته داخل ساختمان بوده و برای زیبایی محیط هم از آن‌ها استفاده می‌شود.

چراغ دیواری مدرن زینت بخش محیط
چراغ دیواری مدرن زینت بخش محیط

قبل از معرفی جزئی این چراغ‌های دیواری باید گفت که انتخاب چراغ دیواری مدرن یا کلاسیک به دکوراسیون محیط و سلیقه‌تان بستگی دارد؛ اما باید قبل از خرید چراغ‌های دیواری به ابعاد و ویژگی‌های چراغ ‌نیز توجه کنید.

 1- چراغ دیواری ‌دکوراتیو

چراغ‌های دیواری دکوراتیو به دلیل داشتن اشکال هندسی مختلف هم به نورپردازی محیط کمک کرده و هم را به زیباسازی دکوراسیون. لامپ‌های LED به دلیل اینکه تنوع رنگی بالایی دارد و همچنین کم‌مصرف هستند کاربرد زیادی در چراغ‌های دیواری دکوراتیو دارند. یکی دیگر از مزایای چراغ‌های دکوراتیو این است که به نسبت چراغ‌های تزیینی مقرون به‌صرفه‌تر بوده و درعین‌حال بادوام‌تر هم هستند. از طرفی به دلیل پایین بودن ولتاژ، این چراغ‌ها داغ نشده و همچنین ایمنی بالایی نیز دارند.

 زیبا و مدرن
زیبا و مدرن

 2-    چراغ دیواری سنسوردار

یکی دیگر از مدل‌های چراغ دیواری، چراغ‌های سنسور دار است. باید گفت که این دسته از چراغ‌ها، کلید روشن و خاموش نداشته و از طریق سنسورهای هوشمند به‌صورت اتوماتیک کار می‌کنند. از چراغ‌های سنسور دار اغلب درراه پله‌ها و راهروها استفاده می‌شود تا براثر رفت‌وآمد زیاد چراغ‌ها روشن نمانده و نسوزد.

نورپردازی های شیک
نورپردازی های شیک

3- چراغ‌ دیواری دستشویی و حمام

یکی دیگر از انواع چراغ دیواری مدرن، چراغ دیواری دستشویی و حمام است. چراکه در نورپردازی سرویس بهداشتی نیز نقش به سزایی دارد. استفاده درست و مناسب از چراغ‌های دیواری فضای دستشویی و حمام را اولاً بزرگ‌تر و ثانیاً تمیزتر نشان می‌دهد. برای خرید چراغ‌ دیواری دستشویی و حمام باید به ابعاد آینه‌ای که در سرویس بهداشتی به‌کاررفته است دقت کنید، هرچقدر آینه بزرگ‌تر باشد، نور بیشتری بازتاب شده و فضا روشن‌تر خواهد شد.

قبل از انتخاب چراغ‌ دیواری بهتر است به رنگ و طرح کاشی‌های به‌کاررفته در سرویس بهداشتی توجه کنید چراکه در سرویس‌های بهداشتی اغلب از لامپ مهتابی (سفید) برای روشنایی استفاده می‌شود. چراغ ‎دیواری که برای دستشویی و حمام از آن استفاده می‌کنید بهتر است ضدآب باشد تا در برابر رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان دهد و خطری نداشته باشد.

ساده و شیک
ساده و شیک

انواع چراغ‌های دیواری مدرن بر اساس عملکرد

یکی دیگر از دسته‌بندی‌های چراغ دیواری مدرن بر اساس کارکرد آن‌هاست که به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند که شامل:

  • چراغ دیواری باطری خور: یکی از انواع چراغ دیواری مدرن نوع باطری خور آن است که کمتر از آن استفاده می‌شود اما مزیتی که دارد این است که به سیم‌کشی و کابل احتیاجی نداشته و با باتری کار می‌کند که در نمونه خوب و گران‌تر آن از باتری‌های قابل شارژ استفاده‌شده است.
  • چراغ دیواری توکار: یکی از محبوب‌ترین و بهترین مدل‌های چراغ دیواری مدرن، چراغ دیواری توکار است. سیم‌کشی برق در این مدل چراغ‌ها به‌صورت توکار بوده و لامپ توسط یک کلید خاموش و روشن می‌شود.
  • چراغ دیواری پلاگین: این مدل چراغ‌ دیواری اغلب در اتاق‌خواب کاربرد داشته و به‌عنوان چراغ مطالعه استفاده می‌شود. چراغ‌ دیواری پلاگین توسط کابل به پریز متصل می‌شود و کابل برق به‌صورت روکار است.
  • چراغ دیواری خورشیدی: این مدل چراغ دیواری برای مناطق جغرافیایی است که در طول روز از نور خورشید به‌اندازه کافی برخوردارند و چراغ‌های دیواری خورشیدی برای نورپردازی خارج ساختمان گزینه مناسبی است. باتری این چراغ‌ها توسط نور خورشید تأمین می‌شود و جز مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌ها برای روشنایی فضای بیرون ساختمان است.
نورپردازی محیط بیرون
نورپردازی محیط بیرون

کاربرد چراغ دیواری

چراغ دیواری یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین نوع چراغ‌ها در دکوراسیون داخلی است. برخی از کاربردهای چراغ دیواری عبارت‌اند از:

1- روشنایی محیط‌های خارجی: این چراغ از گذشته‌های دور در فضاهای خارجی مثل حیاط، بهارخواب و بالکن استفاده می‌شد که محیط را روشن کرده و برای ایجاد یک فضای دوستانه و آرامش‌بخش مناسب بود.

2- روشنایی دکوراسیون داخلی: از این چراغ دیواری می‌توان به‌عنوان یک روشنایی اصلی یا فرعی در دکوراسیون داخلی اتاق، سالن، پذیرایی و … استفاده کرد تا جلوه بهتری به محیط بدهد.

3- روشنایی راهروها: از چراغ دیواری به‌عنوان یک روشنایی کمکی در راهروها و کنار پله‌ها استفاده می‌کنند تا در شرایطی که نور محیط کم است امنیت درحرکت را برای افراد فراهم کند

4- روشنایی ورودی: یکی دیگر از کاربردهای چراغ دیواری برای پیشخوان ورودی خانه‌هاست که راهنمایی کننده مهمانان بوده و به آن‌ها کمک کند تا به‌سادگی و با نور مناسب وارد خانه شوند.

5- روشنایی در کنار تخت: ازآنجاکه این چراغ‌ها نور مناسبی هم دارند پس به‌عنوان یک روشنایی کمکی در کنار تخت خواب مورداستفاده قرار می‌گیرند تا به افراد کمک کند با نور کم اما مناسب، بتوانند کتاب‌خوانده و یا در فضای آرام خود استراحت کنند.

زیبایی خارق العاده
زیبایی خارق العاده

جنس بدنه چراغ دیواری مدرن

بدنه چراغ دیواری از مواد مختلفی ساخته می‌شود که هرکدام دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند و کاربردهای مختلفی نیز دارند. برخی از موادی که برای ساخت بدنه چراغ دیواری استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

  1. فلز: برخی از چراغ‌های دیواری با بدنه فلزی ساخته می‌شوند. این فلز می‌تواند آلومینیوم، استیل، مس و … باشد. برتری چراغ‌های دیواری با بدنه فلزی به این است که معمولاً مقاومت بالایی دارند و همچنین در برابر شرایط آب و هوایی و ضربه مقاومت بیشتری دارند.
  2. شیشه: برخی از چراغ‌های دیواری بدنه شیشه‌ای داشته و شکیل‌تر و زیباتر هستند و معمولاً دارای طرح‌های زیبا و جذابی بوده و نور را به‌طور مساوی پخش می‌کنند.
  3. پلاستیک: چراغ دیواری با بدنه پلاستیک از موادی شامل PVC، پلی کربنات و … ساخته شود. چراغ‌های دیواری با بدنه پلاستیکی معمولاً سبک و قابل‌حمل بوده و برای استفاده در محیط‌های داخلی یا حتی محیط‌های مرطوب مانند دستشویی و حمام مناسب هستند
  4. سنگ: برخی از تولیدکنندگان چراغ‌های دیواری بر این باورند که برای زیباتر شدن محیط چراغ دیواری با بدنه سنگی مناسب‌تر هستند. این چراغ‌های دیواری با بدنه سنگ شامل سنگ‌های مختلفی مانند مرمر، گرانیت و … است. چراغ‌های دیواری با بدنه سنگی معمولاً دارای طرح‌های زیبا و جذابی بوده که به‌راحتی با دکوراسیون داخلی سازگار هستند. البته باید گفت این نوع چراغ دیواری مدرن به خاطر متریال خاصی که دارد قیمت بالاتری هم نسبت به موارد دیگر خواهد داشت.
نوری ملایم برای خواب
نوری ملایم برای خواب

سوالات متداول

فرق بین چراغ دیواری داخلی و خارجی در چیست؟

چراغ دیواری داخلی متریال خاصی داشته و برای محیط خانه و محل کار مناسب بوده اما چراغ دیواری خارجی مقاومت بیشتری در برابر باد و باران دارد.

برای خرید چراغ دیواری مدرن به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اندازه چراغ و نوع کاربرد از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد.

نتیجه گیری

چراغ دیواری همان‌طور که گفته شد به‌عنوان یکی از ابزارهای دکوراسیونی، به شکلی زیبا و شگفت‌انگیز فضاهای داخلی منزل، اداره و هر مکان دیگری را تزئین کند. چراغ دیواری با داشتن طرح‌های متنوع و جذاب، نور را به زیبایی در فضا منتشر کرده و باعث ایجاد حس روشنایی و آرامش در فضای اطراف می‌شود. در ضمن این چراغ‌ها با توجه به انواع موادی که برای ساخت بدنه آن‌ها استفاده می‌شود، دارای مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی و ضربه بوده و برای مدت زیادی در کنار شما باقی خواهد ماند. با خرید چراغ دیواری، علاوه برداشتن یک ابزار دکوراسیونی زیبا و کارآمد، فضای اطراف خود را می‌توانید به‌راحتی تغییر دهید و به سبک و سلیقه خودتان آن را تزئین کنید.

لازم به ذکر است برای خرید چراغ دیواری مدرن مناسب بایستی به محیط موردنظرتان توجه کنید و با توجه به محیط مدنظر خود یک چراغ دیواری متناسب را انتخاب نمایید. مثلاً اگر دکوراسیون محیط شما لوکس است یک چراغ دیواری لوکس و مجلل به دیوار نصب نمایید و بهتر است برای محیط باز از یک چراغ دیواری ارزان‌قیمت استفاده نمایید. شرکت نوران توانسته انواع مختلف چراغ دیواری مدرن را با متریال های خاص تولید کرده و در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد. شما می‌توانید برای یک خرید مطمئن و زیبا به نوران مراجعه کنید.

4 پاسخ به “انواع چراغ دیواری، مواردی که بهتر است بدانید”

  1. […] محیط مورد نظر دوچندان شود. در ادامه قصد داریم راجع به انواع چراغ دیواری حیاط صحبت کرده و نکات مهمی را راجع به این چراغ‌ها ذکر […]

  2. […] انواع چراغ‌ دیواری دکوراتیو در رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند، چراغ‌های دکوراتیو در نوع مهتابی، خورشیدی و یا ترکیبی از هر دو هستند و یا به‌صورت رنگین کمانی و تمام‌رنگ به فروش می‌رسند و برخی از انواع چراغ دیواری دکوراتیو، قابلیت تغییر رنگ را با استفاده از کنترل از راه دور دارند. […]

  3. […] که برای این فضا در نظر گرفته می‌شود مهم و اساسی است. انواع چراغ دیواری اتاق‌خواب را باهم بررسی […]

  4. […] انواع چراغ دیواری مهتابی نور پس زمینه شیک و ملایمی را ایجاد می­کنند و معمولاً به صورت جفت در دو طرف چارچوب درها یا هر دو طرف تخت ها نصب می‌شوند تا تعادل ایجاد کنند. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *