• هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    نورپردازی اتاق گیمینگ با معرفی ایده‌ها و تجهیزات

    در اتاق بازی یا گیمینگ می‌توان خاص‌‌‌ترین نوع نورپردازی را اجرا کرد؛ اما برای نورپردازی اتاق گیمینگ اصول خاصی وجود دارد که باید آن را رعایت کنید. با نورپردازی صحیح اتاق گیمینگ می‌توانید تجربه بهتری از بازی‌های کامپیوتری داشته باشید. در این مطلب قصد داریم راجع به نورپردازی اتاق گیمینگ صحبت کرده و نکات مهمی را راجع به آن بازگو کنیم. اگر شما هم می‌خواهید اتاق گیمینگی زیبا با نورپردازی خاص داشته باشید، این مطلب را از دست ندهید.

    مهم‌‌‌ترین اجزا برای راه‌اندازی اتاق گیمینگ

    اگر به فکر راه‌اندازی یک اتاق گیمینگ هستید، باید ابتدا بودجه خود را مشخص کنید. حالا با توجه به میزان بودجه خود به فکر خرید تجهیزات و ابزار نورپردازی باشید. در این قسمت قصد داریم ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که چه ابزاری برای راه‌اندازی اتاق گیمینگ ضرورت دارند؟

    قطعا خرید میز و صندلی باید اولویت اول شما باشد. این که چه نوع میز و صندلی انتخاب می‌کنید وابسته به بودجه و سلیقه شما می‌تواند متفاوت شود. در مرحله بعد به فکر خرید کامپیوتر مخصوص همراه با موس و کیبورد گیمینگ باشید. بدین ترتیب اولین ابزار ضروری برای راه‌اندازی اتاق گیمینگ را خواهید داشت.

    در مرحله بعد باید به سراغ خرید اسپیکر، میکروفون، قفسه دیواری وکابل‌های ضروری بروید.

    در مرحله آخر هم باید تجهیزات نورپردازی مختلف را خریداری کنید. در ادامه توضیحات بیشتری راجع به این قسمت خواهیم داد. با این وجود بهتر است بدانید نیاز به خرید تجهیزات خیلی گران قیمت برای نورپردازی اتاق گیمینگ نخواهید داشت. زیرا با ساده‌‌‌ترین ابزار هم می‌توانید نورپردازی مطلوبی ایجاد کنید. کافیست کمی خلاقیت به خرج داده و ترکیب رنگ مناسبی به وجود آورید.

    نورپردازی اتاق گیمینگ ساده

    شاید نورپردازی اتاق گیمینگ به عنوان بخشی از نورپردازی مسکونی، کمی سخت به نظر برسد؛ زیرا متغیرهای زیادی در آن دخیل هستند. در هر صورت شما باید توجه داشته باشید که همواره از تجهیزاتی با کیفیت بالا برای نورپردازی استفاده کنید. زیرا با این کار نیاز به تعمیر و تعویض مکرر وسایل نخواهید داشت. نکته مهم دیگر ابعاد اتاق گیمینگ است. اگر اتاق گیمینگ شما خیلی وسیع نیست، سعی کنید تجهیزات را متناسب با آن انتخاب کنید.

    در آسان‌‌‌ترین حالت ممکن می‌توانید از انواع لامپ ال‌‌‌‌ ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دی و ریسه برای نورپردازی استفاده کنید. چراغ‌های RGB نیز می‌توانند برای شما نورهایی در رنگ‌های متنوع تولید کنند. کابل‌های نوری، فلاشر و نئون لایت هم از جمله انتخاب‌های دیگری هستند که می‌توانید برای نورپردازی اتاق گیمینگ خود به کار ببرید.

    راهنمای کامل نورپردازی اتاق گیمینگ
    راهنمای کامل نورپردازی اتاق گیمینگ

    تجهیزات نورپردازی اتاق گیمینگ

    تجهیزات مختلفی برای این منظور در بازار موجود است که شما می‌توانید با توجه به سلیقه و هدف خود آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه به برخی از این ابزار و وسایل اشاره خواهیم کرد.

    لوازم نورپردازی اتاق گیمینگ

    برای نورپردازی اتاق گیمینگ گزینه‌های زیادی پیش روی شما خواهد بود. برای مثال شما می‌توانید از چراغ حلقه چند منظوره، چراغ کلیدی، چراغ‌های دیوار کوب، نور ال‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دی، پنل‌های روشنایی با اشکال مختلف، نوار نورپردازی و… استفاده کنید. هر کدام از این ابزارها نور را به شکل خاصی در اتاق شما ایجاد می‌کنند.

    تجهیزات نورپردازی
    تجهیزات نورپردازی

    چراغ نورپردازی اتاق گیمینگ

    برای نورپردازی اتاق گیمینگ بیشتر از چراغ‌های ال‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دی استفاده می‌شود. این مدل چراغ‌‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اغلب به شکل چند تکه و در رنگ‌های متنوعی در بازار وجود دارند. علاوه بر این با کمک چراغ ال‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دی می‌توانید پشت مانیتور یا روی میز گیم خود هم نورپردازی زیبایی ایجاد کنید. پروژکتورهای کهکشانی یکی دیگر از انتخاب‌های بسیار مهیج است. این پروژکتورها می‌توانند دیوار و سقف اتاق شما را همچون کهکشان پر از نور‌های کوچک رنگی کنند. نوار‌های نئون رنگی هم می‌توانند برای دور میز گیم یا پشت صفحه نمایش یک انتخاب زیبا باشند.

    ایده‌های نورپردازی اتاق گیمینگ

    از آنجایی که تجهیزات بسیار متفاوتی برای نورپردازی اتاق گیمینگ وجود دارد، شما می‌توانید ایده‌های متفاوتی را برای نورپردازی ایجاد کنید. کافیست برای انتخاب تجهیزات با توجه به بودجه و سلیقه خود بهترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه ایده‌های خلاقانه برای نورپردازی اتاق گیمینگ ارائه خواهیم کرد.

    نورپردازی کامپیوتر و تجهیزات

    یکی از ساده‌‌‌ترین و ارزان‌‌‌ترین ایده‌‌هایی که می‌توانید به کار ببرید، استفاده از نورپردازی در اطراف موس و مانیتور و کیس است. برای این منظور کافیست از نوارهای رنگی با نورهای مختلف استفاده کنید. علاوه براین انتخاب کیبورد‌‌هایی با قابلیت ایجاد نور رنگارنگ نیز می‌تواند بسیار جذاب باشد.

    استفاده از چراغ دیوار کوب

    برای داشتن جلوه بصری زیباتر می‌توانید از چراغ‌های دیوار کوب هم استفاده کنید. چراغ‌های دیوار کوب معمولا در طرح‌های فانتزی مختلف و با رنگ‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. نصب این مدل چراغ بالای مانیتور می‌تواند زیبایی اتاق بازی شما را چندین برابر کند.

    استفاده از ریسه‌های شلنگی

    یکی دیگر از ایده‌های ساده اما جذاب برای نورپردازی اتاق بازی، استفاده از ریشه‌های نوری شلنگی است. این ریسه‌‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قابلیت پخش نور در طیف‌های مختلف را دارند. به همین دلیل برای هر نوع سلیقه‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توانند مناسب باشند. علاوه بر این، ریسه‌های شلنگی انعطاف‌پذیر نیز هستند. به همین دلیل می‌توان آن‌‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را به فرم‌های مختلف درآورد. ریسه‌های شلنگی اغلب دارای ریموت کنترل هستند. بنابراین می‌توانید به راحتی شدت نور آن‌‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را تنظیم کنید.

    ایجاد جلوه‌های نوری

    جلوه‌های نوری کمک می‌کنند تا سبک متفاوتی از نورپردازی را اجرا کنید. برای این منظور کافیست برنامه‌های رایگانی مانند Hue Sync را نصب کنید. این برنامه کمک می‌کند تا نورهای صفحه نمایش شما با نورپردازی اتاق جفت شود. بدین ترتیب با هر تغییر نور در مانیتور، دنیای رنگی اطراف شما هم تغییر می‌کند.

    استفاده از دیوار پوش‌های نوری

    اگر اتاقی که برای بازی در نظر گرفته‌اید اجاره‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است، نمی‌توانید آن را رنگ کنید. اما راهکارهای ساده‌‌‌تر و بدون دردسر‌‌‌تری هم وجود دارد! کافیست از دیوار پوش‌های نوری استفاده کنید تا در هر زمان دیوار شما رنگ خاصی داشته باشد. بدین ترتیب بدون آسیب به دیوار اتاق گیمینگ شما هر روز یک رنگ زیبا دارد.

    استفاده از الگوهای نوری متفاوت

    الگوهای نوری خطی ساده شاید جذاب باشند اما چرا از الگوهایی با شکل‌های هندسی متفاوت استفاده نمی‌کنید؟ چراغ‌های تزئینی زیادی هستند که می‌توانند الگوهای هندسی مختلف را در اتاق بازی شما ایجاد کنند. بدین ترتیب می‌توانید یک نمای جادو با نورهای چندضلعی داشته باشید.

    مطالب پیشنهادی:

    چه رنگ‌‌هایی برای نورپردازی اتاق گیمینگ مناسب‌‌‌تر هستند؟

    بدون شک نور تاثیر مستقیمی روی روحیه گیمر در حین بازی دارد. بنابراین باید علاوه بر توجه به کیفیت تجهیزات به رنگ نور هم توجه کنید. قطعا هر نوع نوری با هر شدت و کیفیتی برای اتاق بازی مناسب نیست. توصیه می‌شود از رنگ‌های روشن برای نورپردازی اتاق بازی بهره ببرید. زیرا رنگ‌های تیره باعث ایجاد حالت خواب آلودگی در افراد می‌شود. بدین ترتیب فرد تمایلی به ادامه بازی ندارد. ترکیب رنگ‌های قرمز، آبی و سبز برای اتاق بازی یک تناژ رنگی فوق‌العاده زیبا می‌سازد. با این ترفند شما می‌توانید هم با کیفیت بالاتر و هم برای مدت طولانی‌‌‌تری بازی کنید.

    خرید نورپردازی اتاق گیمینگ

    بسیاری از افراد راجع به هزینه‌های نورپردازی اتاق گیمینگ نگران هستند. به همین دلیل نیاز دارند تا قبل از هر اقدامی برآورد هزینه کنند. بدیهی است که هر چه تجهیزات اتاق شما پیچیده‌‌‌تر و با کیفیت‌‌‌تر باشد، هزینه‌های نهایی نیز بیشتر خواهد شد. با این وجود اگر طراحی ساده‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را اجرا کنید، هزینه‌های نهایی شما گران نمی‌شود. برای مثال اگر صرفا با کمک نوارها و ریسه‌های رنگی اتاق را تزئین کنید، یک اتاق زیبا با هزینه کم خواهید داشت.

    از سویی دیگر اگر از نورافکن یا پروژکتور برای نورپردازی اتاق گیمینگ استفاده کنید، باید هزینه بیشتری را متقبل شوید. اگر هزینه‌های نهایی برای شما اهمیت ویژه‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد بهتر است قبل از هر چیز از افرادی که متخصص و طراح اتاق بازی هستند کمک بگیرید. بدین ترتیب انتخاب بهتری برای وسایل و نوع نورپردازی خواهید داشت.

    نکات مهم در نورپردازی اتاق گیمینگ
    نکات مهم در نورپردازی اتاق گیمینگ

    نکات مهم برای اجرای نورپردازی اتاق گیمینگ

    اتاق بازی باید نور کمتری از حالت عادی داشته باشد؛ بدین ترتیب تمرکز بازیکنان بالاتر رفته و هیجان بیشتری را هم تجربه می‌کنند. هر چه اتاق تاریک‌‌‌تر باشد، نورپردازی که اجرا کرده‌اید، بهتر ه چشم می‌آید. بنابراین قبل از هر چیز سعی کنید نور اتاق را تا حد ممکن کم کنید. برای این منظور می‌توانید از مبلمان یا پرده‌‌هایی به رنگ تیره نیز در اتاق خود استفاده کنید. با این تکنیک انعکاس نور از وسایل کمتر شده و اتاق تاریک‌‌‌تر خواهد بود. در ادامه نیز نکات مهمی را ذکر خواهیم کرد که توجه به آن‌ها باعث ایجاد نورپردازی حرفه‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اتاق بازی شما خواهد شد.

    • قبل از آن که شروع به خرید تجهیزات کنید، تم رنگ اتاق را در نظر بگیرید. چه تم رنگی را بیشتر دوست دارید؟ به چه رنگی بیشتر علاقه نشان می‌دهید؟ پاسخ به این سوال‌ها کمک می‌کند تا هنگام انتخاب تجهیزات، بهتر عمل کنید. البته تجهیزاتی مانند ریسه‌ها نور را در طیف‌های رنگی مختلفی بازتاب می‌دهند. به همین دلیل در انتخاب آن‌ها راحت‌‌‌تر خواهید بود.
    • برای خرید ریسه باید به طور دقیق مقدار متراژ مورد نظر خود را به فروشنده اعلام کنید. بنابراین قبل از خرید از خود بپرسید ریسه نور در کدام قسمت‌ها قرار است استفاده شود؟
    • سعی کنید برای اجرای نورپردازی اتاق گیمینگ از ترکیب رنگ‌های مختلف استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا جذابیت بصری بالاتری ایجاد شود. برای مثال بهتر است از چند رنگ ریسه در اتاق خود استفاده کنید. با این کار تم اتاق شما رنگارنگ و بسیار خاص خواهد شد.
    • بسیاری از افراد گمان می‌کنند برای نورپردازی اتاق بازی باید هزینه زیادی را صرف کنند. این در حالیست که با ساده‌‌‌ترین تجهیزات هم می‌توانید جلوه‌های بصری زیبایی خلق کنید. بنابراین قبل از خرید تجهیزات گران قیمت، یک طراحی زیبا در ذهن خود داشته باشید و طبق آن عمل کنید.
    • اگر هیچ طرح و ایده‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ذهن شما نمی‌رسد، نگاهی به بهترین اتاق‌های بازی در سطح جهان داشته باشید. شاید نتوانید تجهیزات گران قیمتی تهیه کنید اما حداقل می‌توانید ایده‌های مختلفی را دیده و اجرا کنید.
    • برای نصب ریسه‌های ال‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دی باید آن‌ها را به شکل مخفی نصب کنید. مخفی شدن منبع نور یکی از اصل‌های اساسی برای اجرای نورپردازی اتاق بازی است. مشخص بودن منبع نور باعث می‌شود حالت آشفتگی و بی‌نظمی در محیط به وجود آید.
    • تا جای ممکن از هیچ منبع نوری در پشت مانیتور استفاده نکنید. زیرا بازتاب نور به طور مستقیم به چشم بازیکن خورده و باعث اختلال تمرکز در او می‌شود. به جای آن می‌توانید منبع نور را در اطراف میز بازی نصب کنید.
    • اگر فضای اتاق شما کوچک است، باید سبک دکوراسیون را عوض کنید. برای این منظور بهتر است به سبک دکوراسیون مینیمال روی آورید. در سبک دکوراسیون مینیمال نیاز به تجهیزات و چراغ‌های بزرگ برای نورپردازی نخواهید داشت. بنابراین هزینه‌های شما هم کاهش خواهد یافت. علاوه بر این می‌توانید مانیتور را به جای گذاشتن روی میز، به دیوار نصب کنید. بدین ترتیب فضای بیشتری برای چیدمان اتاق خواهید داشت. ابعاد مانیتور را هم باید با توجه به ابعاد اتاق خود انتخاب کنید.
    • یکی دیگر از مسائلی که باید هنگام اجرای نورپردازی اتاق گیمینگ به آن توجه کنید، جهت نور است. جهت نور می‌تواند تاثیر مستقیمی روی تجربه بازی شما بگذارد. بنابراین بدون توجه به آن نورپردازی را اجرا نکنید. برای مثال اگر می‌خواهید نور بالای سر داشته باشید باید جهت آن را دقیقا بالای سرتان تنظیم کنید. با این کار تابش مستقیم نور به صفحه نمایش را کاهش خواهید داد. در نتیجه فشار کمتری روی چشم‌های شما خواهد آمد.
    • چه تجهیزاتی برای بازی انتخاب کرده‌اید؟ قطعا تجهیزات انتخابی با نورپردازی اتاق گیمینگ ارتباط نزدیکی خواهند داشت. برای مثال اگر مانیتور شما صفحه بزرگی دارد، قطعا فضای شما به نور بیشتری احتیاج خواهد داشت. اما اگر صفحه نمایش کوچکتر باشد، نورپردازی با لامپ‌های ضعیف‌‌‌تر هم امکان‌پذیر است.
    • اگر به دنبال انتخاب گزینه‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با دوام و با کیفیت برای نورپردازی هستید، به سراغ لامپ‌های ال‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دی بروید. این مدل لامپ‌ها هم نور مناسبی تولید می‌کنند و هم طول عمر بالایی دارند. به همین دلیل نیاز به تعویض و تعمیر مکرر ندارند.
    • ممکن است بعد از مدت کوتاهی احساس کنید نورپردازی اتاق گیمینگ شما کیفیت اولیه را ندارد! اگر از تجهیزات مناسب استفاده‌ کرده‌اید، این مشکل احتمالا مربوط به نظافت لامپ‌ها است. زیرا گرد و غبار محیط به راحتی روی تجهیزات نورپردازی نشسته و کیفیت نور آن‌ها را کاهش می‌دهند. در این گونه مواقع با رعایت احتیاط، به سراغ نظافت لامپ‌ها بروید.

    کلام آخر

    بهترین اتاق گیمینگ هم دارای تجهیزات مناسب و هم نورپردازی خاص است. هر چند اجرای نورپردازی به سلیقه افراد بستگی دارد اما در این میان رعایت نکات مهمی نیز ضروری است. در این مطلب راجع به نورپردازی اتاق گیمینگ صحبت کردیم. علاوه بر این نکات و ایده‌‌هایی را نیز عنوان کردیم تا بتوانید با کمک آن‌ها یک اتاق گیمینگ حرفه‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با نورپردازی فوق‌العاده داشته باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *