• هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    معرفی انواع چراغ مگنتی کاربرد و مزایای آن

    با انواع چراغ مگنتی آشنا هستید؟ امروزه بسیاری از مردم دوست دارند از چراغ‌های مگنتی برای دکوراسیون و روشن کردن خانه و مغازه خود استفاده کنند. به جرأت می‌توان چراغ‌های مگنتی یا آهنربایی را جدیدترین سبک نورپردازی معرفی کرد که شروع فوق‌العاده‌ای داشته است. اما چرا بسیاری از طراحان داخلی به نورپردازی با استفاده از چراغ‌های مگنتی یا مغناطیسی علاقه پیدا کرده‌اند؟ در ادامه به معرفی انواع چراغ مگنتی خواهیم پرداخت و کاربردها و مزایای آن را بررسی خواهیم کرد.

    چراغ مگنتی چیست؟

    چراغ مگنتی در اصل یک نوع سیستم روشنایی است که با نام‌های دیگری ازجمله: چراغ مگنتار، چراغ مغناطیسی، چراغ مولتی ترک و چراغ آهنربایی شناخته می‌شود. این سیستم روشنایی از مجموعه‌ای از اجزا تشکیل شده است که در نهایت یک سیستم روشنایی یکپارچه می‌سازند. پایه ریل، ریل مغناطیسی، درایور، انواع چراغ مگنتی و اتصال دهنده‌ها اجزای سازنده این سیستم روشنایی هستند که هر کدام با توجه به کارکردشان انواع متفاوتی دارند.

    روش نصب چراغ مگنتی چگونه است؟

    هرچند که استفاده از چراغ مگنتی یا آهنربایی ایمنی بسیار بالاتری نسبت به سایر روش‌های سیم کشی دارد، اما این به معنی نصب این سیستم نورپردازی توسط افراد عادی نیست. همانند سایر روش‌های نورپردازی، چراغ مولتی ترک یا مگنتی هم باید توسط افراد متخصص و با تجربه نصب شود. با این حال نصب و راه اندازی چراغ مگنتی، کار ساده‌ای است و دانستن آن خالی از لطف نیست.

     پس از اینکه طراح داخلی نقشه نورپردازی را طراحی کرد، باتوجه به سبک دکوراسیون و توکار یا روکار بودن سیستم نورپردازی تجهیزات لازم تهیه می‌شود. ابتدا باید پایه ریل‌ها با پیچ به سقف وصل شود. سپس ریل‌های مغناطیسی بر روی آن‌ها سوار می‌شود. بعد از این مرحله، درایورها، کلیدها و سیم‌های برق وصل می‌شوند. در نهایت چراغ‌های مگنتی با قابلیت مغناطیسی که دارند به سادگی به ریل‌ها متصل شده و سیستم روشنایی، آماده استفاده است.

    انتخاب ریل مغناطیسی مناسب

    ریل‌های مغناطیسی را می‌توان به شکل‌ها متفاوتی به کار برد. اما قبل از به کار بردن آنها لازم است باتوجه به نیازتان یکی از انواع آن را انتخاب کنید. ریل‌های مغناطیسی در 3 نوع متفاوت وجود دارند.

    1. ریل مغناطیسی روکار
    2. ریل مغناطیسی توکار
    3. ریل مغناطیسی آویز

    همان طور که از نامش پیداست، مسیر مغناطیسی توکار درون دیوارها قرار می‌گیرد. این نوع ریل مغناطیسی برای خانه‌هایی که هنوز سقف کاذب ندارند، مناسب است و قبل از گچ کاری دیوارها نصب می‌شوند.

    ریل مغناطیسی روکار یا تریملس پس از اتمام تمام کارهای ساختمان و بر روی دیوار اصلی با پیچ نصب می‌شود. در این روش ریل مستقیما بر روی دیوار یا سقف گذاشته شده و با پیچ وصل می‌شود.

    ریل مغناطیسی آویز عمدتاً برای مکان‌هایی که استفاده از دو مورد دیگر امکان‌پذیر نباشد یا با هدف ساخت طرحی خاص در دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مورد ریل آویزان می‌شود. ریل آویز برای دفاتر کار و سوپرمارکت‌ها بسیار مناسب است.

    آشنایی با انواع چراغ مگنتی
    آشنایی با انواع چراغ مگنتی

    انواع چراغ مگنتی را بشناسید

    تا کنون با انواع ریل‌های مغناطیسی و روش نصب آنها آشنا شدید. اکنون بهتر است با توجه به سبک نصب ریل‌ها و عرض آنها چراغ‌های مناسب را انتخاب کنید. اینکه برای ریل‌ها روش روکار را انتخاب کنید یا روش توکار، بستگی به سلیقه طراح دکوراسیون و سبک دکوراسیون شما دارد. چون چراغ‌ها مغناطیسی هستند و به سادگی با نیروی مغناطیسی به ریل‌ها متصل می‌شوند، بیشتر چراغ‌های استفاده شده در این دو روش مشترک هستند. انواع چراغ‌های مگنتی به دسته‌های کلی زیر تقسیم می‌شوند.

    • چراغ‌ مگنتی خطی
    • چراغ مگنتی خطی شبکه‌ای (خطی نقطه‌ای)
    • چراغ مگنتی اسپات (نقطه‌ای)
    • چراغ مگنتی نورافکن
    • چراغ مگنتی آویز

    توضیحات بیشتر در مورد انواع چراغ مگنتی

    به طور کلی سیستم روشنایی مگنتی، سیستمی ایمن است. زیرا این سیستم ولتاژ پایین (48 ولت) بوده و خطر کمتری نسبت به سایر سیستم‌های روشنایی دارد. ریل‌های استفاده شده در این سیستم از آلومینیم به همراه ورقه‌های آهنی ساخته شده است. آلومینیم به جای سیم با رسانایی قوی که دارد برق چراغ‌ها را تامین می‌کند. ورقه‌های آهنی هم سبب می‌شوند چراغ‌ها مغناطیسی به سادگی به ریل‌ها بچسبند و در جای خود محکم شوند.

    چراغ مگنتی خطی، همان طور که از نامش پیداست، یک چراغ ال ای دی خطی است. این چراغ در سیستم روکار قابلیت چرخش داشته و می‌تواند نسبت به ریل‌ها حالت مورب به خود بگیرد. چراغ مگنتی مشکب شبیه به چراغ خطی است. با این تفاوت که به جای ال ای دی خطی پیوسته، از ال ای دی‌های نقطه‌ای تشکیل شده است که با در کنار هم قرار گرفتن یک نور خطی ایجاد کرده اند. چراغ‌های نقطه ای قابلیت چرخش به صورت دایره ای دارند و در نهایت نورافکن‌ها نیز در جهات مختلف تنظیم می‌شوند.

    چراغ‌های مگنتی آویز نور را دقیقا به همان جایی می‌آورند که شما نیاز دارید. این چراغ‌ها در مدل‌های مختلفی ازجلمه دایره‌ای و استوانه‌ای وجود دارند. برخی از آنها قابلیت چرخش به دور خودشان را دارند و نور را در جهات مختلفی تنظیم می‌کنند.

    بررسی انواع چراغ مگنتی
    بررسی انواع چراغ مگنتی

    اندازه مناسب انواع چراغ مگنتی

    چراغ‌های آهنربایی در اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شوند. این اندازه‌ها بر اساس عرض ریل‌های مسیر مغناطیسی تعیین می‌شوند. عرض ریل‌ها عمدتاً در اندازه‌های 15 میلی‌متر، 20 میلی‌متر و 35 میلی‌متر هستند. معمولا اینکه چه عرضی برای ریل‌ها انتخاب کنیم بستگی به ارتفاع سقف اتاق دارد. زیرا ریل‌های کم عرض‌تر چراغ‌های کوچک‌تر و کم نورتری دارند. برای ادارات و منازل مسکونی شامل اتاق نشیمن، اتاق خواب و آشپزخانه معمولا از عرض 20 میلی‌متر استفاده می‌شود.

    سبک‌های نورپردازی متناسب با انواع چراغ مگنتار

    مهم‌ترین سبک‌های نورپردازی، نورپردازی محیطی، نورپردازی کاری و نورپردازی تاکیدی هستند. خوشبختانه چراغ‌های مگنتی با تنوعی که دارند، توانایی تامین تمامی این روش‌های نورپردازی را به بهترین شکل ممکن دارند. با توجه به اینکه این چراغ‌ها به سادگی بر روی ریل‌ها حرکت داده می‌شوند، با یک نقشه مناسب به راحتی با استفاده از چراغ‌های مگنتی خطی، خطی مشبک و نورافکن‌ها، نور کلی محیط تامین می‌شود.

    برای نورپردازی کاری در محیط کار یا افزایش روشنایی یک ناحیه خاص از اتاق، چراغ‌های آویز و نورافکن‌ها بهترین گزینه هستند. به علاوه چراغ‌های نقطه‌ای به راحتی نورپردازی تاکیدی را فراهم می‌کنند و با قابلیت چرخش به دور خود و در زاویه‌های مختلف، می‌توانند نور را به هر گوشه و کناری بتابانند.

    مزایای چراغ آهنربایی یا مغناطیسی

    شاید فکر کنید چراغ‌های مغناطیسی فقط به خاطر ظاهر زیبایی که دارند مورد پسند واقع شده‌اند. ولی در واقع مزایای چراغ‌های مغناطیسی به حدی زیاد است که به سختی می‌توان آن را در یک بخش از این محتوا گنجاند. در ادامه با برخی از این مزایا بیشتر آشنا می‌شویم.

    1. چراغ‌ های مگنتی فوق‌العاده آسان نصب می‌شوند. ابتدا طبق نقشه‌ای که دارید مسیر ریل‌ها را تعبیه کنید. سپس فقط با نزدیک کردن چراغ به ریل، با خاصیت مغناطیسی که دارد به ریل می‌چسبد و آماده کار است.
    2. تمام مسیر ریل چراغ مغناطیسی برق دارد و هرجایی از مسیر، می‌تواند با لامپ‌های مختلفی مجهز شود. همه‌ی انواع چراغ‌های معرفی شده با هر ترکیب و ترتیبی که مایل باشید را به دلخواه خود استفاده کنید.
    3. لامپ‌ها را به راحتی افزایش یا کاهش دهید. تعداد لامپ‌ها را می‌توان باتوجه به ظرفیت منبع تغذیه تنظیم کرد و به جز این مورد هیچ محدودیتی در تعداد چراغ‌های استفاده شده وجود ندارد.
    4. در حرکت دادن چراغ‌ها و تنظیم زاویه آزادی عمل دارید. چراغ‌ها بدون هیچ محدودیتی بر روی ریل حرکت می‌کنند و قابلیت جابه‌جایی دارند. به علاوه بسیاری از چراغ‌ها قابلیت تنظیم زاویه دارند. این قابلیت آزادی عملکرد طراحان را به طرز شگفت‌انگیزی افزایش می‌دهد.
    5. به دلیل ولتاژ پایین، ایمنی بالایی دارد و اگر با بدن برخورد داشته باشد، خطری ندارد. چراغ‌های مگنتی موجود در بازار 24 یا 48 ولت هستند و حتی اگر همیشه برق داشته باشند و با بدن انسان نیز ارتباط پیدا کنند هیچ خطری ندارند.
    6. تعمیر آن آسان است. در صورت خرابی چراغ‌ها، به سادگی جدا و جایگزین می‌شوند.
    7. بدون نیاز به تعمیرات و تغییرات اساسی می توانید برای مسیرهایی که نور کمی دارند، چراغ مناسب قرار بدهید. این کار نیاز به هیچ گونه سیم کشی جدید یا سوراخ کردن دیوار ندارد.
    8. در روش‌های سنتی اگر بخواهید سبک نورپردازی را عوض کنید باید کل سیم‌کشی و جای لامپ‌ها را خراب کنید. این در حالی است که در روش استفاده از سیستم مگنتی، هر نوع چراغ جدیدی که وارد بازار شود، به سادگی بر روی ریل‌ها نصب شده و نیازی به هیچ خرابکاری نیست.
    بررسی کاربرد
    بررسی کاربرد

    کاربرد انواع چراغ مگنتی

    هر چند سیستم نورپردازی مگنتی مورد پسند جوانان است و در منازل نیز به دلیل زیبایی خاصی که دارد مورد علاقه طراحان دکوراسیون داخلی است، با این وجود بیشتر در مکان‌های تجاری کاربرد دارد. مکان‌های تجاری به نورپردازی تزئینی و تاکیدی نیاز ویژه‌ای دارند. مکان‌هایی مانند: لباس فروشی، جواهر فروشی، نمایشگاه‌ها، دفاتر کار، هتل‌ها و رستوران‌ها به طور گسترده‌ای به چراغ‌های مگنتی نیاز دارند. این سیستم نورپردازی ظاهری شیک، انعطاف‌پذیری بالا و تکنولوژی جدید دارد.

    سخن آخر

    از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم نورپردازی مگنتی نقشه اولیه و مسیرهای از پیش تعیین شده است. به دلیل نصب آسان چراغ در مسیر ریل‌های دارای برق، کم یا اضافه و جایگزین کردن چراغ‌ها بسیار آسان است و نیازی به ابزارهای دست و پا گیر ندارد. همچنین انواع مختلف چراغ‌ها را با هر چینشی که دوست داشته باشید می‌توانید با هم ترکیب کنید. این روش ساده، زیبا، انعطاف‌پذیر، راحت با قابلیت تنظیم چراغ‌ها در جهات مختلف است. شرکت نوران شما را در انتخاب بهترین کمک خواهد کرد.

    استفاده از این چراغ‌ها دست شما را برای طراحی‌های منحصر به فرد متناسب با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی باز می‌گذارد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *