• هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    چراغ پارکی چیست؟

    چراغ پارکی چیست؟

     نورپردازی محیط‌های بیرونی و نورپردازی فضای باز در طراحی داخلی بسیار اهمیت دارد. به‌خصوص که در زمان تاریکی هوا و شب همیشه به وسیله‌ای نیاز داریم تا بتواند روشنایی مطلوبی را برای محیط ایجاد کند. یکی از بهترین گزینه‌ها برای این منظور چراغ پارکی و یا چراغ حیاطی است که این چراغ‌ها انواع مختلف و متفاوتی دارند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع مختلف این نوع چراغ‌ها پرداخته و آن‌ها را بررسی کنیم و ببینیم که اصلا چراغ پارکی چیست؟

    چراغ پارکی منبعی برای روشنایی شب
    چراغ پارکی منبعی برای روشنایی شب

    چراغ پارکی

    چراغ پارکی که به آن چراغ حیاطی هم گفته می‌شود چراغی است که برای روشنایی و نورپردازی پارک‌‌ها، محیط باز خانه، فضای سبز، محیط‌های خیابانی و ویلاها استفاده می‌شود. چراغ باغی، چراغ خیابانی و حتی چراغ دیواری هم جزوی از چراغ پارکی یا حیاطی به‌حساب می‌آیند و می‌توان گفت که چراغ‌های نام‌برده شده همگی از خانواده‌ی چراغ پارکی یا چراغ حیاطی هستند. همان‌طور که دیده‌اید اصولاً این نوع چراغ‌ها بر روی پایه نصب می‌شوند و بهترین نوع خود برای روشنایی و نورپردازی‌های خیابانی و فضای سبز هستند.

    معمولاً پایه‌هایی که برای چراغ پارکی استفاده می‌شود به سه نوع بلند، متوسط و کوتاه تقسیم می‌شوند. نوع پایه‌ در چراغ پارکی یا حیاطی بسته به مکانی دارد که قصد داریم چراغ پارکی خود را در آنجا نصب کنیم. به‌عنوان‌مثال برای فضاهایی همانند پارک‌ها، خیابان‌ها و تالارها پایه‌ی بلند مناسب‌تر است. همچنین استفاده از چراغ پارکی بهترین روش برای محافظت از لامپ‌های نورپردازی است که در محیط‌های بیرونی مثل باغ‌ها و محیط‌های باز هستند.

     چراغ پارکی زیبایی پارک را چند برابر می کند
    چراغ پارکی زیبایی پارک را چند برابر می کند

    ویژگی‌های چراغ پارکی

    همان‌طور که گفتیم روشنایی در شب مخصوصاً در مکان‌هایی که درخت‌های تنومند و قدبلندی دارد و وجود این درخت‌های بلند در اطراف خیابان، داخل محوطه پارک‌ها و یا باغ‌ها هنگام شب باعث به وجود آمدن سایه‌های تاریک خواهد شد.

    اگرچه تیرهای چراغ‌برق تا حدودی روشنایی فضا را تأمین می‌کنند اما این نور کافی نبوده و برای ایجاد نور کافی و مناسب لازم است از چراغ‌های پارکی استفاده کرد چون این چراغ‌ها با ارتفاع نسبتاً کمی که دارند برخلاف تیرهای چراغ‌برق که ارتفاع بلندی دارند برای قرارگیری در چنین محیط‌هایی بسیار مناسب هستند. چراغ پارکی در طرح و مدل‌های مختلف تولیدشده که معمولاً از جنس عالی و بدنه آلومینیومی ساخته می‌شوند که از لامپ‌ها در برابر گرما و سرما به‌خوبی محافظت کرده و همچنین بتوانند در برابر شرایط آب و هوایی بد تا چند سال کار کنند.

    یکی از بهترین ویژگی‌های این چراغ‌ها این است که طراحی آن‌ها به شکل سلطنتی و سنتی بوده تا همه سلیقه‌ها را پوشش داده و مشتری برای پیدا کردن مدل خاص خود زیاد معطل نشود. معمولاً برای چراغ پارکی از لامپ‌های معمولی و یا لامپ‌های رنگی استفاده می‌کنند که با توجه به نور موردنیاز می‌توان از انواع مختلف لامپ‌ها استفاده کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های چراغ پارکی این است که می‌توان آن را در هر ارتفاعی که مدنظر است نصب کرد. همچنین مقاومت و کارایی این چراغ‌ها در بدترین شرایط آب و هوایی را باید از مهم‌ترین ویژگی آن‌ها دانست.

    در هر ارتفاعی می توان چراغ پارکی را نصب کرد
    در هر ارتفاعی می توان چراغ پارکی را نصب کرد

    مزایای استفاده از چراغ پارکی

    استفاده از چراغ پارکی فواید زیادی دارد که شما با شناخت این مزایا می‌توانید انتخاب بهتری برای نورپردازی مناسب حیاط خانه، باغ یا فضای باز بیرون ملک خود داشته باشید:

    احساس امنیت بیشتر

    چراغ‌ پارکی در نزدیک پنجره‌ها و ورودی‌ها به‌عنوان یک عامل بازدارنده برای حیوانات و مجرمان به‌حساب می‌آید و اگر هیچ سایه‌ای برای پنهان شدن وجود نداشته باشد و همه‌جا روشن باشد، خانه کمتر مورد هدف سارقان قرار می‌گیرد. همچنین با روشنایی کافی، دوربین‌های امنیتی نیز می‌توانند به‌راحتی هرگونه مشکل و یا تهدید احتمالی را ضبط کرده و به شما اعلام کند. از همه بهتر اینکه، شما می‌توانید بدون هیچ ترسی در محوطه قدم بزنید و لذت ببرید.

     افزایش ارزش ملک

    نصب چراغ پارکی با نور مناسب، علاوه بر ایمنی بیشتر محیط و حیاط و مسیرهای پیاده‌روی، به جذابیت بصری و زیبایی محوطه ملک شما هم کمک زیادی می‌کند. به‌طورکلی آب‌نماها، مجسمه‌ها، گیاهان خاص، آلاچیق و معماری بنا را می‌توان توسط این چراغ‌ها روشن کرد تا توجه را به جزئیات جلب نمود. در غیر این صورت همه این ویژگی‌ها دیده نخواهند شد. باید به یاد داشت که توجه به نورپردازی محوطه ارزش مالی و معنوی ملک شمارا دوچندان می‌کند.

    احساس امنیت بیشتر با چراغ پارکی
    احساس امنیت بیشتر با چراغ پارکی

     فعالیت بیشتر در شب

    در شب‌های تابستانی خانواده پس از غروب خورشید به فضای بازمی‌آیند و سعی می‌کنند که زیاد در داخل خانه نمانند. در این میان اگر روشنایی و نور مناسبی هم در نظر گرفته شود که بسیار عالی و لذت‌بخش خواهد بود. باوجود روشنایی که توسط چراغ پارکی تأمین می‌شود می‌توانید عصرها از پاسیوی خود لذت برده و فعالیت‌های داخل منزل را به بیرون منتقل کنید و از فضاهای باز محوطه خود نهایت استفاده را ببرید.

    سازگار با محیط‌ زیست

    امروزه با پیشرفت فناوری، روشنایی فضای باز از لامپ‌های هالوژنی پر سروصدا و وزوز فراتر رفته‌ و لامپ‌های خورشیدی و لامپ‌های LED، به بازار آمده که علاوه بر روشن کردن منظره، کاهش انرژی مصرفی و سازگاری با محیط‌زیست را به همراه دارد. این چراغ‌های پارکی امروزه با لامپ‌های قابل بازیافت نصب می‌شوند تا از هر لحاظ بهینه بوده و به محیط‌زیست آسیب نرساند.

    کنترل هوشمند روشنایی

    مزیت فوق‌العاده و مهمی که چراغ پارکی را از سایر چراغ‌ها جدا می‌کند، کنترل هوشمند این چراغ‌ها از راه دور است. وجود پایه در چراغ پارکی و حیاطی ضروری است چراکه در پایه‌های چراغ پارکی هنگام نصب کنترل‌کننده‌ای هوشمند و پویا کار گذاشته می‌شود؛ بنابراین باوجود کنترل چندمرحله‌ای پویا و هوشمند چراغ‌های پارکی یا چراغ‌های حیاطی می‌توانید ۴۰ درصد انرژی را در هرسال ذخیره و صرفه‌جویی نمایید.

    کنترل هوشمند چراغ پارکی از مزایای آن است
    کنترل هوشمند چراغ پارکی از مزایای آن است

    انواع چراغ پارکی

    چراغ‌های پارکی

    ازنظر عملکرد و مدل به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

    چراغ ایستاده: 

    چراغ‌های ایستاده با روشن کردن فضاهایی که در تاریکی قرار دارند، به برجسته‌تر کردن مسیر کمک می‌کنند. این چراغ‌ها همان‌طور که از اسمشان هم پیداست، بزرگ و بلند بوده و می‌توانند فضای بیشتری را روشن کنند. چراغ ایستاده  به‌عنوان چراغ پارکی شناخته می‌شود.

    چراغ دفنی:

     این چراغ‌ها، چراغ های داخل زمینی هستند که  اکثراً به شکل دایره‌ای بوده برای روشن کردن مسیرهای پیاده‌رو، راهروها و مسیر و درختان کارایی دارد. این چراغ‌ها مستقیماً روی زمین نصب می‌شوند تا نور را از پایین به بالا بتابانند.

    نورافکن:

    استفاده از نورافکن معمولاً درجایی است که نیاز به برجسته کردن جزئیات خاص محوطه دارد، چراکه نورافکن‌ها (چراغ پروژکتور) می‌توانند نور وسیع‌تری را برای روشن کردن مناطق بیشتر ارائه دهند. محل قرارگیری این نورافکن ها معمولاً روی دیوار در محیط‌های بیرونی است.

    زیبایی و کارایی 2مزیت چراغ پارکی
    زیبایی و کارایی 2مزیت چراغ پارکی

    چراغ مسیر:

    از این چراغ‌ها که به چراغ چمنی معروف هستند، برای روشن کردن مسیرهای پیاده‌روی استفاده می‌شود و این چراغ‌ها هم نوعی از چراغ پارکی محسوب می‌شود. چراغ‌های مسیر باعث افزایش ایمنی مسیر پیاده‌روی‌ها می‌شود و به بهبود جذابیت مسیرها و راهروها کمک می‌کنند.

    چراغ عرشه

    چراغ‌های عرشه نوع دیگری از چراغ پارکی بوده که برای بهبود ایمنی هنگام راه رفتن روی بالکن و پاسیو در شب استفاده می‌شود. البته این چراغ‌ها بیشتر جزو معماری تزئینی بوده اما به فضای بالکنی که آدم‌ها دورتادور هم می‌نشینند، روشنایی می‌بخشند.

    از دیگر انواع چراغ پارکی  می‌توان به:

    • چراغ دیواری
    • چراغ سرلوله ای
    • انواع چراغ آویزی سا شقفی
    • چراغ سردری یا سرستونی
    • چراغ چمنی

    نیز اشاره کرد.

    روشن کردن مسیر با چراغ پارکی
    روشن کردن مسیر با چراغ پارکی

    نکات مهم در خرید چراغ پارکی

    نورپردازی محوطه علم تخصصی است که توسط کارشناسان طراحی منظره انجام می‌شود؛ اما اگر خودتان نیز اطلاعاتتان را نسبت به خرید چراغ پارکی مناسب افزایش دهید نیز خوب است. برای این منظور به نکات مهم زیر توجه کنید:

    چراغ را بر اساس عملکرد آن انتخاب کنید

    برای انتخاب چراغ پارکی فقط به دنبال روشن کردن یک مسیر در شب نباشید بلکه باید تعادل مناسب بین طراحی و عملکرد نیز توجه کنید. طراحی چراغ به زیبایی محوطه و عملکرد آن به سازگاری و کارایی در محوطه مربوط می‌شود.

     چراغ‌ را در جای درست قرار دهید و تنظیم کنید

    تنظیم تایمر و سنسور حرکت برای صرفه‌جویی در هزینه گزینه عالی برای این نوع چراغ‌ها است به شرطی که این لوازم جانبی را به‌درستی در زمان موردنظر تنظیم کنید. در غیر این صورت، ممکن است سیستم روشنایی محوطه شما برق بیشتری را نیز مصرف کند. پس برای این کار بهتر است مطمئن شوید که چراغ‌ها در موقعیت مناسبی تنظیم‌شده‌اند تا نور را دقیقاً درجایی که شما به آن نیاز دارید هدایت کنند.

    چراغ هایی متناسب با فضای باز
    چراغ هایی متناسب با فضای باز

    متریال چراغ پارکی را نیز مدنظر داشته باشید

    برای انتخاب یک چراغ پارکی باید متریال ساخت آن توجه کنید. برای مثال اگر برای منطقه‌ای با اقلیم مرطوب و شرجی به دنبال خرید چراغ پارکی بادوام هستید، حتماً متریال ساخت چراغ را در نظر بگیرید. همان‌طور که می‌دانید بیشتر چراغ پارکی‌ها از جنس فلز (آهنی یا آلومینیومی) یا پلاستیک هستند اما فلز باروکش ضدزنگ که در برابر رطوبت و آب مقاومت زیادی داشته و دچار خوردگی نشود و همچنین در برابر ضربه مقاوم باشد. جنس حباب چراغ نیز بهتر است از پلی کربنات شفاف باشد که نشکن و مقاوم است.

    گارانتی و خدمات پس از فروش از معیارهای مهم در انتخاب است

    گارانتی و خدمات پس از فروش برای همه کالاها از اهمیت خاصی برخوردار است. در رابطه با چراغ‌های بیرونی هم که در معرض آب و شرایط جوی و آب‌وهوایی مختلفی هستند، این موضوع اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. باید به دنبال چراغ پارکی باشید که از گارانتی و ضمانت بالایی برخوردار بوده و خدمات پس از فروش آن ضمانتی باشد برای انتخاب صحیح و درست کالا.

    آیا انتخاب چراغ پارکی به متریال آن بستگی دارد؟

    بله با توجه به نوع آب و هوا و شرایط جوی هر منطقه باید به متریال آن نیز توجه داشت تا چراغ عمر بیشتری داشته باشدو

    چراغ پارکی را فقط برای پارک باید استفاده کرد؟

    از انواع مختلف چراغ پارکی می شود در کنار آلاچیق و یا تراس ها استفاده کرد تا روشنایی آن به همه جا برسد

    برای خرید چراغ پارکی به کجا مراجعه کنیم بهتر است؟

    برای خرید بهتر است به فروشگاه ها و یا سایت های مختلف که فروش اینترنتی هم دارند مراجعه کنید که یکی از این فروشکاه های معتبر نوران است

    نتیجه‌گیری

    در انتها باید گفت که اهمیت چراغ پارکی در شب چندین برابر روز بوده و روشنایی که به محیط و فضای باز بخصوص پارک و حیاط می‌دهد علاوه بر زیبایی و جلوه خاص، حس امنیت و راحتی را نیز منتقل می‌کند. برای خرید این چراغ‌ها برای باغ و یا حیاط شخصی‌تان بهتر است تمام نکات گفته‌شده را مدنظر بگیرید و با توجه نیازتان بهترین و مقاوم‌ترین نوع آن را خریداری کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *