• هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    اهمیت نورپردازی تخصصی نما ساختمان

    شاخص نورپردازی نما

    بخش مهمی از هر ساختمانی که در زیبایی و جذابیت آن نقش بسزایی دارد نمای ساختمان است. نماها در روز به‌وضوح قابل‌مشاهده هستند؛ اما در تاریکی شب باید از نورپردازی نما برای ایجاد زیبایی در چهره‌ها و شکل‌دادن به زیبایی شهری استفاده کرد. در تاریکی شب، نور چیزی است که زیبایی و چشم‌انداز ساختمان‌ها را به نمایش می‌گذارد. نورپردازی روش‌های مختلفی دارد و می‌توان از ابزارهای مختلفی برای ایجاد ظاهری زیبا استفاده کرد. با ما همراه باشید تا شما را با جدیدترین روش‌ها برای انتخاب انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان و نورپردازی نما آشنا کنیم.

    اهمیت نورپردازی ساختمان

    علم و مهارت برای اجرای نورپردازی ساختمان و نمای ساختمان بسیار مهم است. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم حتماً از کارشناسان روشنایی برای این کار کمک بگیرید. چرا که نورپردازی یک کار اصولی است و نیازمند تجهیزات و وسایل متناسب نیز هست. با انجام یک نورپردازی درست در نمای ساختمان به زیبایی آن می‌افزایید. اگر کسی غیر از کارشناسان متخصص نورپردازی را انجام دهد ممکن است نتیجه کار، چندان جالب نباشد پس از همان اول ریسک نکنید. بر اساس نوع کاربری ساختمان شکل و نمای ساختمان نیز متفاوت می‌باشد. برای مثال نمای ساختمان‌های تجاری، مسکونی، و ویلاها هر یک از یک اصول خاصی برای اجرای نورپردازی نما تبعیت می‌کنند.

    برای یک اجرای نورپردازی نمای عالی در مرحله اول باید به مواردی مانند بررسی ساختار نما، مصالح ساختمانی، انواع مصالح به‌کاررفته در نما توجه کرد. همچنین دقت در انتخاب صحیح انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان نیز بسیار مهم است.

    کارشناسان باید قبل از شروع کار و اجرای نورپردازی، باید هدف کار تعیین شود و قیمت نهایی توسط متخصصین بر اساس مواد اولیه موردنیاز محاسبه شود.

    هدف از نورپردازی نمای ساختمان

    نور‌پردازی نما باید حتماً باهدف قبلی و درست صورت گیرد. به‌طورکلی نورپردازی نمای ساختمان به دو روش و با دو هدف اصلی زیبایی و موردتوجه قراردادن بعضی المان‌ها انجام می‌گیرد. در این نورپردازی باید به ابعاد مختلف و جوانب زیادی توجه کنید از جمله نور و ویژگی‌های مرتبط با آن، شدت و جهت رنگ نور و… .

     رنگ نور

    رنگ نمای ساختمان باید با رنگ مصالح به‌کاررفته در ساختمان همخوانی داشته باشد، بنابراین رنگ مورداستفاده و مصالح ساختمانی باید متناسب باشند تا در کنار هم قرار گیرند و با هم ترکیب شوند که این کار توسط طراح انجام می‌شود. نور سفید و نور آبی از پرکاربردترین نورها در نمای ساختمان هستند؛ زیرا با بسیاری از رنگ‌ها سازگاری دارند و هماهنگی نوری خوبی ایجاد می‌کنند.

    شدت نور

    اگر شدت نور کم باشد نما جلوه و زیبایی خاصی ندارد و اگر هم زیاد باشد منجر به تأکید بر عیوب نما می‌شود. به همین دلیل باید از نور متعادل در نمای ساختمان استفاده کرد؛ زیرا جلوه ساختمان را حفظ می‌کند و زیبایی بیشتری و قشنگی به نما می‌بخشد. همچنین شدت این نورها عابران را آزار نمی‌دهد و ساکنین ساختمان مجاور را سردرگم و اذیت نمی‌کند.

    توجه به سبک‌های مختلف

    نورپردازی ساختمان: از چند سبک به وجود آمده که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم

    نورپردازی سخت یا خشن: این سبک از نورپردازی اغلب برای سطوح یا عناصر کوچک در نمای استفاده می‌شود.

    نورپردازی یکنواخت: معمولاً از یک نقطه از نمای ساختمان شروع می‌شود و می‌تواند سطح وسیعی از نما را پوشش دهد.

    نورپردازی داخلی و خارجی: در نزدیکی ورودی‌ها و درب‌ها و پنجره‌های بیرونی استفاده می‌شود، البته استفاده‌نکردن از چراغ‌ها در نزدیکی پنجره‌ها در ساختمان‌های مسکونی نیز حائز اهمیت است، زیرا باعث اختلال در حریم خصوصی می‌شود.

     نورپردازی منطقه‌ای: این نورپردازی عمدتاً در فضاها و ستون‌ها و مناطق مهم‌تر برای تأکید بیشتر انجام می‌شود.

    تأثیر پنهان بودن نور مخفی

    در بسیاری از موارد از منبع نور پنهان تأثیرگذاری بیشتر و بهتر عناصر اصلی طراحی نمای ساختمان استفاده می‌شود. منبع نور باید از دید ناظر پنهان باشد. زیرا این باعث می‌شود که تفاوت بین شدت نور و مرز بین آنها بیشتر به چشم بیاید. نورپردازی مخفی در سطوح مختلف تأثیر مثبتی بر جلوه بصری نما دارد.

    اشتباهاتی که در هنگام اجرای نورپردازی نباید انجام دهید.

    1- منابع نور بیش از حد یا ناکافی برای محیط‌زیست

    واضح است که هر فضا باید به بهترین شکل ممکن نورپردازی شود. میزان نور مناسبی که باید در محیط‌های مختلف وارد شود، متفاوت است. شدت منابع نور همیشه به طور موقت کالیبره نمی‌شود. در واقع اغلب از لامپ‌هایی استفاده می‌شود که روشنایی آنها برای فضاها کافی نیست.

    برای تصحیح این کار، اول‌ازهمه به ابعاد فضایی که قرار است نورپردازی شود فکر کنید. در مرحله بعد، نوع و تعداد لامپ‌های موردنیاز برای نور دادن به هر فضا را انتخاب کنید.

    2- استفاده از نور لایه‌ای

    در بسیاری از موارد، ما به توزیع نور در سطوح مختلف فکر نمی‌کنیم. درجه‌بندی نور محیط، روشنایی وظیفه و روشنایی تأکیدی (به ترتیب نورپردازی محیطی، فعالیتی و تأکیدی) به افزایش کیفیت نور کلی محیط و اطمینان از انعطاف بصری بیشتر در داخل اتاق کمک می‌کند.

    پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از راهکارهای بیشتر برای نورپردازی بهتر فضاها، کیفیت و راحتی را هدف قرار دهید تا نورپردازی لایه‌ای را در طراحی داخلی خود ارائه دهید.

    3- چیدمان نادرست و غیرکاربردی لامپ‌ها

    زوایا و قسمت‌هایی که از روشنایی بهینه برخوردار هستند و سایر زوایایی که با نقاط نور کم مبهم می‌شوند، پیامدهای موقعیت‌یابی و استفاده نامناسب لامپ‌ها هستند.

    بیایید فرض کنیم که شما با طراحی یک استودیو سروکار دارید. شما تصمیم می‌گیرید لامپ‌های رومیزی را روی میز نصب کنید که با تضمین سطوح بالای روشنایی کار، به شما امکان می‌دهد با راحتی کامل بخوانید، بنویسید و کار کنید. اما، از سوی دیگر، کل اتاق فاقد نور محیطی است، بنابراین حرکت در اطراف غیرعملی می‌شود. این یک مثال عینی از چیدمان غیرعملی لامپ است که برای روشن‌کردن هر گوشه فضا نامناسب است. برای جلوگیری از اشتباه مشابه، توصیه می‌کنیم از راه‌حل‌های روشنایی که برای هر فعالیت و مکان هدف‌گذاری شده‌اند، دست نکشید.

    4- سیستم‌های روشنایی با اندازه اشتباه

    این اشتباهی است که خیلی‌ها مرتکب شده‌اند. نورپردازی ایده‌آل برای طراحی باید هم با فضاها و هم با سایر عناصر مثال مصالح ساختمان متناسب باشد.

    به‌عنوان‌مثال، انتخاب تطبیق یک لامپ با اندازه قابل‌توجه با سایر عناصر که قبلاً از نظر زیبایی‌شناسی غنی هستند، می‌تواند جو را بیش از حد تحت‌فشار قرار دهد و آن را خفه کند.

    چراغ دیواری در نورپردازی نما

    5- فقدان روشنایی کار مناسب

    روشنایی خیلی خشن محیطی یا نقطه‌ای اغلب یک مشکل است (سوئیچ‌های کم‌نور می‌توانند در اینجا معجزه کنند، اما همه انواع لامپ‌ها با آن‌ها کار نمی‌کنند)، اما عکس این موضوع اغلب در مورد روشنایی کار صادق است.

    6- موقعیت بد نورپردازی

    لامپ‌ها باید در جای درست قرار گیرند تا علاوه بر تأمین نور، زیبایی بیشتری به محیط ببخشد نه اینک جلوه نمای را نیز خراب کند. در هنگام نورپردازی حتماً به ترکیب رنگ‌ها و تناسب آنها با نورپردازی دقت ویژه‌ای کنید

    7- سایه‌های نامناسب

    سایه‌های ناخواسته نه‌تنها جزئی از یک طراحی درست نورپردازی نیستند. بلکه می‌توانند بر ظاهر و احساس فضاها تأثیر بگذارند. برخی از مناطق با نور کم‌تر می‌توانند در برخی شرایط جوی و جالب به نظر برسند، اما اغلب می‌توانند یک طراحی کاملاً خوب را خراب کنند.

    روش‌های نورپردازی ساختمان

    نورپردازی خطی

    برای تأکید بیشتر خطوط، اشکال، مرزها و مسیر‌های طرح و المان نمای ساختمان می‌توان از چراغ‌های خطی نما و نورپردازی خطی استفاده کرد.

    با کمک تجهیزات و انواع چراغ‌های مختلف و مناسب برای نمای ساختمان مثل فیبر نوری، چراغ‌های جت لایت می‌توان ساختار افقی نورپردازی نماهای ساختمان را زیباتر کرد. این ابزارها و وسایل دارای انعطاف و تنوع زیادی هستند و می‌توانند در جهات مختلف خم شوند. ازاین‌رو برای نمایش دادن فرم‌های مختلف معماری و دکوراسیون عالی هستند.

     نورپردازی با استفاده از خطوط افقی نور در لبه‌های بالایی ساختمان‌ها به‌خصوص ساختمان‌هایی با نمای صاف و تخت می‌تواند نما را زیباتر کند.

    یکی از انواع وسایل روشنایی خطی استفاده از لامپ‌های جت لایت با نور خروجی بالا می‌باشد. لامپ ها علاوه بر قدرت بالا دارای لامپ‌های LED از نوع COB هستند که مصرف انرژی کمتری دارند. COB مدار فشرده‌ای است که از لامپ‌های کوچک با شدت و ضربه بسیار بالا تشکیل شده است و می‌تواند شعاع بزرگ‌تری را روشن کند. روش نصب این چراغ‌ها به‌صورت روکار می‌باشد  و قابل‌استفاده در هتل‌ها، برج‌های تجاری و مسکونی، مراکز خرید و … هستند.

    نورپردازی تأکیدی

    با استفاده از این روش مخاطب می‌تواند عناصر و قسمت‌های نمای ساختمان را بیشتر به‌خاطر بسپارد. مثلاً با تأکید بر ستون‌های یک ساختمان، ارتفاع و استحکام ساختمان را به مخاطب منتقل می‌کنید. در نورپردازی تأکیدی، می‌توانید روی نورپردازی‌هایی قسمت‌های بیرونی مانند پنجره‌ها، ستون‌ها، بالکن‌ها، سایر قسمت‌های متمایز و چشم‌نواز تمرکز کنید. در این روش نورپردازی از لامپ‌هایی با مصرف انرژی کم استفاده می‌شود.

    نورپردازی هوشمند

    با استفاده از نورپردازی هوشمند می‌توان نورپردازی نمای ساختمان را کنترل و مدیریت نمود. برای هوشمند کردن نمای ساختمان می‌توان از تجهیزات ویژه مانند لامپ‌های هوشمند، پروژکتورهای الی، چراغ‌های دلفی، وال واشرها، سیستم و پردازنده مرکزی، سنسورها، ترموستات‌ها، نرم‌افزار، شبکه اینترنت و وای‌فای و … کمک گرفت.

     در این روش مالک ملک یا هر شخص دیگری می‌تواند از طریق گوشی همراه یا هر دستگاه دیگری نورپردازی نما را به‌دلخواه تنظیم و تغییر دهد. این کار که شبکه‌سازی نام دارد. با استفاده از بستر اینترنت و سیستم مرکزی انجام می‌شود. به‌طورکلی سیستم روشنایی و نورپردازی نمای ساختمان با روش هوشمند با استفاده از سیستم مرکزی انجام می‌شود. سیستم مرکزی با استفاده از اپلیکیشن مخصوص به گوشی همراه متصل می‌شود و وقتی کاربر یک ویژگی خاص را در نرم‌افزار گوشی فعال می‌کند، به سیستم مرکزی این سیگنال یا پیام را می‌فرستد که آن ویژگی ذکر شده را انجام دهد. به‌عنوان‌مثال، شما تمایل دارید شدت نور یا رنگ چراغ‌های LED ساختمان را تغییر دهید. برای این کار باید روی اپلیکیشن این گزینه را فعال کنید.

    نورپردازی پس‌زمینه

    این روش یک روش هنری و خلاقانه برای تفکیک یک ساختمان از سایر قسمت‌های نورپردازی شده ساختمان است. این پس‌زمینه شامل هر چیزی در اطراف ساختمان است به طور مثال درختان و سایر ساختمان‌ها. با انجام یک نورپردازی درست و اصولی و رعایت تمام جزئیات ساختمان به طور کامل از فضای پس‌زمینه موجود جدا می‌شود.

    اهمیت نورپردازی ساختمان

    وقتی طراحی با نور روبرو می‌شود، ایده‌های نورپردازی جدید و شگفت‌انگیز برای فضاها همیشه متولد می‌شوند. راه‌حل‌های طراحی نورپردازی نما می‌تواند فضاهای بیرونی اصولی روشن کند، از طریق سبک‌های مختلف با فضاهای اطراف ارتباط برقرار کند و احساسات را با جذابیت نور مسحورکننده منتقل کند. همه این‌ها در صورتی امکان‌پذیر است که در اجرای پروژه نورپردازی اشتباهی صورت نگیرد. اشتباه کردن در کار بعضاً طبیعی است؛ اما وقتی نوبت به برنامه‌ریزی برای طراحی نورپردازی می‌رسد، باید از هر نظر مراقبت بود. این به این دلیل است که اگر در انتخاب انواع لامپ‌های نورپردازی نمای ساختمان حساس نباشید، می‌تواند تجربه خوب بصری بیننده را از بین ببرد. این اولین تأثیر یک انتخاب نادرست است که بسیار هم اهمیت دارد، به همین دلیل، هدف اصلی طراحان غافلگیری بیننده در اولین نگاه، تحت‌تأثیر قراردادن آنها با راه‌حل‌های اصولی است که قادر به برانگیختن احساسات منحصربه‌فرد و غیرمنتظره از طریق نور است. بااین‌حال، جنبه‌هایی از عملکرد و سبک که برای طراحی صحیح نورپردازی ضروری هستند، اغلب نادیده گرفته می‌شوند که برعکس، شایسته ارزیابی دقیق هستند.

    سخن آخر

    حالا که اصول نورپردازی نمای ساختمان را دانستیم خوب است بدانید نور و اهمیت نورپردازی در هر فضایی غیرقابل‌انکار است. برای یک نتیجه نورپردازی اصولی و درست می‌توانید با مشاورین نوران در ارتباط باشید.

    سؤالات متداول

    چند اشتباه رایج در نورپردازی نمای ساختمان کدام‌اند؟

    در هنگام نورپردازی نمای ساختمان چیدمان نادرست و غیرکاربردی لامپ‌ها، موقعیت بد نورپردازی، ایجاد سایه‌های نادرست، چیدمان نادرست و غیرکاربردی لامپ‌ها از جمله اشتباهات در نورپردازی هستند.

    تجهیزات اصلی نورپردازی هوشمند در نمای ساختمان چگونه است؟

    برای اجرای نورپردازی هوشمند به تجهیزات ویژه مانند لامپ‌های هوشمند، پروژکتورهای ال‌ای‌دی، چراغ‌های دلفی، وال واشرها، سیستم و پردازنده مرکزی، سنسورها، ترموستات‌ها، نرم افزار، شبکه اینترنت و وای‌فای و … نیاز داریم.

    روش‌های نورپردازی ساختمان در نمای ساختمان چقدر اهمیت دارد؟

    نورپردازی نمای ساختمان یک روش هنری و خلاقانه برای تفکیک یک ساختمان از سایر قسمت‌های نورپردازی شده ساختمان می‌باشد و به چند روش قابل انجام است. این روش‌ها شامل نورپردازی خطی، نورپردازی هوشمند، نورپردازی تأکیدی و نورپردازی پس‌زمینه می‌باشند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *