• هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    تفاوت نور گرم و خنک در چیست؟

    برای یک نورپردازی بی‌نقص در خانه فقط باید تفاوت نور گرم و خنک را درک کنیم. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که نور گرم باید “کثیف” یا “چرک” به نظر برسد تا رنگ اتاق را تغییر دهد

    به‌عنوان‌مثال یک منبع روشنایی 3000K (یا سفید گرم) با کیفیت خوب به سختی بر رنگ اتاق تأثیر می‌گذارد.

    هماهنگی رنگ در نور در طراحی نورپردازی داخلی می‌تواند کار مشکلی باشد. حتی نسبت به سایر فناوری‌های قبلی، نور LED گیج‌کننده‌تر است و اکنون انتخاب‌ها هم بسیار متنوع شده است!

    متأسفانه، حتی اگر اطلاعات خوب زیادی هم داشته باشید، بازهم تشخیص اینکه چه فروشنده‌ای داستان درستی از مشخصات واقعی چراغ روایت می‌کند‌، دشوار است.

    هنوز هم برخی از افراد متخصص در زمینه روشنایی، اظهار نظرهای غیر واقعی در مورد کیفیت نور LED و کارآمدی آن بر اساس انتخاب رنگ دارند. این اظهارنظرها وقتی می‌خواهید نور مناسب را انتخاب کنید گیج‌کننده می‌شود.

    نور سفید خنک اغلب 4000K است، اما اخیراً دیده شده که استاندارد آن به 6000K ارتقا یافته که بیشتر یک نور آبی است.

    کاربرد نور خنک در خانه

    دلیل این که ما از این رنگ در خانه‌های خود استفاده نمی‌کنیم این است که احساس سرد و غیر دوستانه‌ای دارد.

    نور سفید خنک معمولاً در سرزمین‌هایی با آب و هوای گرم مورد توجه قرار می‌گیرد. جایی که در یک روز گرم باید به خانه‌ای وارد شوید که باعث شود احساس کنید درون یخچال هستید!

    همچنین هنگام انتخاب رنگ نور خانه، بسیار مهم است که لوازم مختلف با نور شما یکنواخت شوند. با استفاده از چراغ LED ، رنگ سفید گرم می‌تواند از 2500K تا 3200K را پوشش دهد .

    رنگ کمتر از  2500K  زردتر است و باعث می‌شود اتاق طلایی به نظر برسد. برخی افراد چون این رنگ بیشتر به نور سنتی رشته‌ای نزدیک است به آن علاقه‌مندند.

    اما برخی دیگر تحمل آن را ندارند و این واقعاً یک انتخاب شخصی است. اما هنگامی که چراغ‌های خود را انتخاب می‌کنید، باید همه آنها به یک تعداد باشند.

    تفاوت نور گرم و خنک در آشپزخانه

    در تصویر بالا می‌بینید که از دو درجه حرارت رنگ نور در کنار یکدیگر استفاده شده است.

    گاهی اوقات این کار عمداً برای نمایش بیشتر انجام می‌شود، اما اغلب اوقات این فقط یک خطا در انتخاب رنگ چراغ LED است و باعث می‌شود فضا کمی زشت شود.

    کیفیت رنگ نور شما با عددی به نام “SDCM” اندازه گیری می‌شود. تولیدکنندگان با کیفیت محصولات روشنایی همیشه این اطلاعات را دارند و آنچه به شما می‌گویند میزان سازگاری رنگ آنها است.

    این عدد باید همیشه 3 یا کمتر باشد – و هرچه عدد کمتر باشد، احتمال تفاوت بین اتصالات کمتر است.


    این مطلب را هم بخوانید: بهترین ایده‌ها برای طراحی نورپردازی داخلی


    انتخاب نور چراغ LED

    با پیشرفت‌های مدرن صنعت عکاسی، تشخیص اینکه دقیقاً چه رنگ نوری از چراغ خارج می‌شود بسیار دشوار است، و این تفاوت را در خانه خود احساس خواهید کرد.

    بنابراین – هنگام انتخاب چراغ برای خانه، از چراغ‌های LED نترسید – این چراغ‌ها هم برای بهره وری در انرژی عالی است، و هم با کیفیت خوب دارای رنگ‌های شگفت انگیزی هستند.

    اگر در آب و هوای خنک‌تر هستید، همیشه یک نور 3000 K سفید گرم برای شما کافی است و اگر هم رنگ لامپ رشته‌ای قدیمی را می‌خواهید، نور 2700 K به پائین را بگیرید.

    تفاوت نور گرم و خنک

    راهنمای انتخاب بین نورهای طیف سرد و طیف گرم

    اکنون چراغ‌های زیادی وارد بازار می‌شوند که “کم نور” هستند، این بدان معنی است که آنها دقیقاً مانند نور هالوژن رفتار می‌کنند.

    اگر در مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، ممکن است نور 4000K  یعنی نور سفید خنک را در خانه خود ترجیح دهید تا در هوای گرم باعث ایجاد احساس طراوت و سرما شود.

    اما ما توصیه می‌کنیم که تا حد 6000K نروید چراکه این نور بسیار شدید و برای استراحت خوب نیست.

    بیشتر فضاهای تجاری با نور 4000 K روشن می‌شوند زیرا باعث می‌شود همیشه هوشیار و بیدار باشند. این کار برای محل کار عالی است. اما آن چیزی نیست که در پایان روز به دنبال آن باشید.

    اگر می‌خواهید طراحی زیبایی همراه با نورپردازی درست داشته باشید، با ما تماس بگیرید.

    یک پاسخ به “تفاوت نور گرم و خنک در چیست؟”

    1. صدف گفت:

      من همیشه از نور گرم و سرد باهم استفاده میکنم نمیدونم درست هست یا نه.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *