• هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    جدیدترین متدهای طراحی نورپردازی اماکن اداری و تجاری

    طراحی نورپردازی اماکن تجاری

    مجله Metropolis از شهر ووهان، چین تا لس آنجلس آمریکا را بررسی کرده و توانسته سه استراتژی مهم برای طراحی نورپردازی اماکن اداری و تجاری مشخص کند.

    طراحان از این استراتژی‌ها برای ایجاد و تقویت راه‌های ارتباطی با طبیعت و افزودن شخصیت به فضاهای اداری و تجاری می‌توانند استفاده کنند. اما قبل از اینکه با استراتژی‌های مهم در رابطه با نورپردازی اداری آشنا شویم لازم است ابتدا درباره پلان نورپردازی اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.

     پلان نورپردازی

    یک طرح نورپردازی خیلی ساده به شما توضیح می‌دهد که چه نوع چراغ‌ها و چه تعداد چراغ در هر محیط و فضایی داشته باشید. به‌طورکلی، از یک پلان نورپردازی استفاده می‌کنیم تا مشخص کنم چه نوری و با چه شدتی در کجا قرار گیرد. هدف مهم در طراحی نورپردازی اداری خوب برای فضای محیط اداری شما، درک عملکرد و کارایی هر اتاق است.

    اهمیت یک پلان نورپردازی

    در طراحی دکوراسیون داخلی، طبیعتاً به عملکرد اتاق‌های مختلف توجه می‌شود که مبلمان موردنیاز است و کدام رنگ باید روی دیوارها قرار گیرد. در کنار این، نورپردازی اغلب به اشتباه فراموش می‌شود. نورپردازی مناسب با این وجود تأثیر زیادی بر درک فضاها دارد، از فضای دلپذیر تا نور مناسب برای عملکردهای خاص؛ بنابراین یک نوپردازی خوب صرفاً اضافه‌کردن یک لوستر نیست. اما چنین پلان نورپردازی واقعاً مستلزم چیست و در طراحی نورپردازی اداری رعایت چه نکاتی ضرورت دارد.

    تصویر یک پلان plan نورپردازی

    پلان نورپردازی چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

    طرح روشنایی طرحی از نورپردازی ایده‌آل برای فضای مورد نظر شما است. این نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید فضای خود را با در نظر گرفتن عملکرد، چیدمان و شدت رنگ‌ها به کارآمدترین روش، روشن کنید. این مفهوم همان پلان نور پردازی است که در هر مکان و فضایی قابل اجراست. نورپردازی اداری تأثیر زیادی بر نحوه عملکرد کارکنان شما دارد؛ بنابراین نقش آن را دست کم نگیرید. یک پلان نورپردازی همه کارکردهای و قسمت‌های متخلف یک فضا را در نظر گرفته و بر اساس آن نور و ترکیب لایه‌های نور را در فضا طراحی می‌کند.

    نکات کلی در طراحی یک پلان نورپردازی اداری

    اکنون می‌دانید یک پلان نورپردازی چیست و چرا برای محل کار و فضا اداری مهم است. هنگام طراحی چنین پلان نورپردازی عوامل زیادی در آن دخیل هستند.

    به‌عنوان‌مثال، هنگام طراحی و استفاده از چراغ‌ها، نور محیط، اندازه اتاق‌ها، نحوه چیدمان آنها، چه کسی از آنها استفاده خواهد کرد را باید در نظر گرفت. علاوه بر این، مصالح به کار رفته در اتاق‌ها و رنگ دیوارها نیز در نورپردازی اداری تأثیر دارد. یک دیوار سیاه نور را جذب می‌کند درحالی‌که یک دیوار سفید نور را در فضا منعکس می‌کند.

    هنگامی که طراح نور این اطلاعات را داشته باشد، می‌تواند شروع به طراحی نورپردازی اداری کند.

    طراحان نورپردازی بعد از طراحی کلی پلان، سپس بررسی می‌کند که کدام اتاق به نور بیشتر و کدام اتاق کمتر نیاز دارد. بر اساس تکنیک‌های مختلف نورپردازی و انواع نور، نورپردازی بهینه را می‌توان در هر اتاق و در هر قسمت ارائه کرد. نمونه‌هایی از این تکنیک‌ها عبارت‌اند از: ترکیبی از نور مستقیم و غیر مستقیم، استفاده از چراغ‌های دکوراتیو، استفاده از ترکیب رنگ دیوار و رنگ چراغ به کار برده شده و شدت نور چراغ.

    بنابراین، یک پلان نورپردازی ابزاری مفید برای به‌دست‌آوردن بهترین نتیجه از نورپردازی برای فضای اداری مورد نظر شما می‌باشد.

    استراتژی‌هایی در نورپردازی اداری وجود دارد که طراح بعد از تعیین پلان نورپردازی، باید به آن توجه کند. در ادامه به تشریح مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

    هدف اساسی این سه استراتژی اثبات این نکته است که: نور می‌تواند فضای داخلی را از خوب به عالی ارتقا دهد.

    استراتژی نخست: پیوند احساسات

    1- طراحی نورپردازی برای ارتباط دانش و احساس

    طراحی نورپردازی انتشارات
    فروشگاه کتاب زبان‌های خارجی هوبئی | طراحی روشنایی شیب دار | ووهان، چین

    کتاب یک دنیای کامل است و برای شرکت چینی طراح نورپردازی، کتابفروشی‌ها سرزمین‌های پیچیده‌ای هستند. این سرزمین‌ها  مکان‌هایی هستند که در شهر به تغییر چشم‌انداز مردم کمک می‌کنند.

    به گفته تینگ یو، بنیان‌گذار و معمار ارشد در فرایند بازسازی کتابفروشی Hubei، این شرکت ابتدئاً ماهیت نمادین نور را در نظر گرفت.

    نور در این کتابفروشی چیزی فراتر از یک نماد شاعرانه است. معماران، با استفاده از نظر مشاوران روشنایی، از چهار سطح نور مجزا و دو درجه حرارت رنگ متفاوت برای کمک به ترسیم فضای اتاق مطالعه، گالری‌های هنری، سالن‌های سخنرانی و رستوران استفاده کردند.

    در این فروشگاه وقتی میهمانان به مخروط‌های نوری نگاه می‌كنند، به راحتی می‌توانند بفهمند كه كجا می‌خواهند بروند.

    2- نور گرم و تابش خفیف نور، محیط دنج در سالن غذاخوری

    طراحی نورپردازی رستوران
    جورجی | معماران GRT با طراحی روشنایی نقطه تیره | دالاس، 2019

    رستم مهتا، معمار و بنیانگذار این رستوران می‌گوید: “ما نمی‌خواستیم نوعی غار با انتهای تاریک طراحی کنیم.”

    قصد ما، فضای دلپذیری از نور گرم بود که مهمانان را در بر بگیرد و آنها در مخملی قرمز رنگ، طعم واقعی را بچشند و از وعده غذایی خود لذت ببرند.

    تابش کم نور و درخشش نرم، محصولی از شرکت طراحی نورپردازی Dot Dash روی سقف قهوه‌ای قرار گرفته است.

    بیشتر طراحی نورپردازی داخلی رستوران حول این عنصر است. این طراحی ابتدا به عنوان یک راه حل برای کنترل صدا آغاز شد، اما در انتها به روشی برای شکستن سکوت فضا تبدیل شد.

    3- طراحی نورپردازی به کیفیت گرافیک خانه پوستر نیویورک افزود

    طراحی نورپردازی گالری

    فضای غیر عادی دیوار با دو پوستر بلند جدا شده است. یک طرف این مرزبندی مورب جزئیات معماری قرن نوزدهم را حفظ کرده، در حالی که طرف دیگر به ارائه کارهای گرافیکی می‌پردازد.

    این تغییر مکان از فضای اجتماعی به گالری با تغییر در بافت سطح و نورپردازی نشان داده شده است. دراین طرح از نوارهای LED محکم برای روشن کردن طاق‌ها استفاده شده، که با درخشندگی عجیبی نورپردازی گردیده است.

    نلسون جنکینز، بنیانگذار لومن، می‌گوید: “این نوارهای LED بسیار کم هستند و به سختی دیده می‌شوند، تا جایی که برخی از مردم نمی‌توانند تشخیص دهند که این نور از کجا می‌آید.

    در این نوع طراحی نورپردازی از سیستم روشنایی متمرکز استفاده شده است.


    ممکن است این مقاله هم مورد علاقه شما باشد: بهترین ایده‌های طراحی نورپردازی داخلی


    استراتژی دوم: تقلید از طبیعت

    1- غرفه‌ای که طراحی نورپردازی آن از شاخه‌ها و برگ‌ها تقلید می‌کند

    طراحی نورپردازی غرفه
    غرفه‌ای برای پارک ملی Hoge Veluwe | Monadnock | اوترلو، هلند

    در وسط پارک ملی Hoge Veluwe در اوترلوی هلند، یک غرفه ساخته شده که بازدیدکنندگان را از جنگل سایه‌دار بیرون کشیده و به یک فضای داخلی روشن، شامل رستوران، مغازه و محوطه، می‌برد.

    این ساختمان توسط سیستم روشنایی بیوفیلک طراحی شده است. در این طراحی نورپردازی داخلی لوستر شبیه آفتابی است که از میان شاخه‌های درختان می‌درخشد.

    هر لوستر دارای 20 لامپ قابل تنظیم به صورت جداگانه است که توسط یک سیستم متمرکز کنترل می‌شوند و در مجموع 180 منبع نور را تشکیل می‌دهند.

    این نوع طراحی نورپردازی داخلی باعث شده در شب، تداخل نور و سایه از طریق نمای شیشه‌ای گسترده قابل مشاهده باشد، و منظره‌ای دلپذیر را حتی از فاصله دور ایجاد کند.

    طراحی نورپردازی غذاخوری

    پس از نه بار آزمایش تجهیزات مختلف، آنها بر روی LED‌های XHP (با قدرت بسیار بالا) قرار گرفتند که دو برابر خروجی نور واحدهای استاندارد را تحویل می‌دهند.

    برای طراحان نورپردازی و روشنایی، نصب پویا راهی برای افزایش درک بازدیدکنندگان است.

    2- طراحی نورپردازی دفتر کار هماهنگ با ریتم طبیعی بدن

    طراحی نورپردازی دفترکار
    دفاتر Wells Fargo | گروه سویتزر با طراحی روشنایی کوگلر نینگ | شهر نیویورک

    در طراحی نورپردازی داخلی محیط و دفتر کار، نورپردازی شبانه‌روزی اغلب در بحث نخست قرار دارد، و چالش‌هایی مانند طراحی روشنایی و چگونگی استفاده نور از ریتم‌های طبیعی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

    این شرکت، نورپردازی کم را باعث ارتقا سلامت بدن می‌داند.

    مدیر تحقیق کوگلر نینگ، می‌گوید: “تحقیقات نشان داده است که اکثریت قریب به اتفاق سیستم‌های روشنایی محل کار از آنچه روند طبیعی بدن انسان در پیش می‌گیرد پیروی نمی‌کنند و عواقب منفی بر سلامتی و روحیه افراد دارد.”

    تیم طراحی نورپردازی داخلی این دفتر، از یک سیستم نورپردازی سفید پویا استفاده برده است؛ به‌طوری‌که یک برنامه زمان‌بندی‌شده را تهیه کردند تا دما و شدت نور LED‌ها به طور نامحسوس تغییر کند و با ساعت داخلی 24 ساعته بدن هماهنگ شود.

    در بالای هر میز کار، نور پس زمینه، مانند نورگیرهای مصنوعی عمل می‌کنند و دو برابر نور بیشتر از روشنایی دفترهای معمولی را تأمین می‌کنند.

    3- طراحی نورپردازی برای بوتیک صورتی بتونی معروف

    طراحی نورپردازی بوتیک
    وبستر | Adjaye | لس آنجلس

    هر بحثی در مورد این بوتیک پرزرق و برق در مرکز خرید Beverly Center در لس آنجلس، صرفاً از رنگ آن آغاز می‌شود.

    هم طرح رنگی و هم فرم آزاد آن، چالش زیبایی را برای طراحان نورپردازی به وجود آورده است.

    طراحی نورپردازی داخلی این بوتیک توسط تیم Adjaye ارائه شد. در این نوع طراحی از یک روش غیرمتعارف نورپردازی مسیر استفاده گردید. بنابراین تمرکز  بر روی فیکسچر قرار داده شده و یک کانون سقفی متحرک در آن نصب شده است.

    مكمل این مونوپوینت‌های LED، نورهای یخی درخشان، هودها و “نورگیرها” هستند. نور مصنوعی نرمی که از ال ای دی‌ها ساطع می‌شود در طول روز تغییر کرده و نور روز کالیفرنیا را در بیرون شبیه سازی می‌کند.


    ممکن است این مقاله هم مورد علاقه شما باشد: 10 ایده جذاب طراحی نورپردازی اتاق نشیمن


    استراتژی سوم: نورپردازی به عنوان شخصیت

    1- این فضای اشتراکی مانند یک تراریوم غول پیکر است

    طراحی نورپردازی فضای کار اشتراکی
    خانه دوم | SelgasCano همراه با دکتر کاتو | لس آنجلس

    شرکت Second Home، یک ارائه دهنده فضای کار اشتراکی در است. از نظر مدیر ارشد این شرکت “سازنده‌ترین محیط، محیطی است که طبیعت را بپیماید”، به ویژه در لس آنجلس، جایی که “گل‌ها در تمام سال شکوفا می‌شوند.

    نور کم محیطی در واقع باعث بهبود دید داخلی در شرایط پر نور روز خواهد شد، اصلی که توسط وسایل موجود در فضای اداری این مکان نشان داده می‌شود.

    در این دفتر 600 لامپ آویز طراحی و ساخته شده، که همه آنها حس مبهمی را یادآور می‌شوند. کانو لاسو می‌گوید: “چراغ‌ها  گرمایی ایجاد می‌کنند که برای دنبال کردن احساسم ضروری است.

    در لابی اصلی هم، یک لوستر غول پیکر گل مانند را برای درخشان کردن راه پله نصب شده است. آویزهای اتاق بیضی شکل نیز به دیگر عناصر روشنایی پیوسته‌اند.

    2- طراحی نورپردازی برای دفتر کاری باهوش و بازیگوش

    طراحی نورپردازی دفترکار هوشمند
    پردیس K | معماران JKMM | هلسینکی، فنلاند

    یکی از نشانه‌های اولیه منطقه “شهر هوشمند” کالاساتاما در هلسینکی این ساختمان اداری است که ادعا می‌شود “هوشمندترین ساختمان اداری” در فنلاند است.

    استفاده از هوش مصنوعی در عملیات ساختمانی از گرمایش و سرمایش گرفته تا روشنایی در این ساختمان دیده می‌شود. این پروژه دارای یک اتاق ورزش، فضاهای مراقبتی بهداشتی و “دفاتر کار” است.

    به گفته معماران این طرح، 100 نقطه ملاقات در شش طبقه ساختمان پراکنده شده است. مگر می‌شود چراغ‌های روشنایی را ذکر نکنیم. طراحی نورپردازی داخلی طیف وسیعی از نورافکن‌ها را شامل می‌شود. لامپ‌های آویز در اشکال مختلف – ابری، حبابی، مخروطی – دیده می‌شود.

    در برابر نور محیط، نوارهایی از ال ای دی تعبیه شده که در سقف‌های کشویی قرار می‌گیرند. تنوع زیاد نورافکن‌ها محدودیت نور را کاهش می‌دهد و باعث افزایش عملکرد افراد می‌شود.

     

    3- طراحی نورپردازی انتشارات برای سهولت خواندن

    طراحی نورپردازی انتشارات
    انتشارات ورلاگ | کینزو همراه با لایت نت | برلین

     

    مدیر این دفتر انتشارات با همکاری مشاورین و طراحان نورپردازی و معماری لایت نت برای تولید سیستمی از چراغ‌ سقفی ال ای دی تعبیه شده در سقف توافق کردند.

    تجهیزات مدولار Lightnet در کنار نور روز برای روشنایی مستقیم در قفسه‌های کتاب کافی بود.

    علاوه بر روشنایی مستقیم چراغ‌های روشنایی، با استفاده از لوازم جانبی قفسه‌های براکت، طوری ساخته شده است تا حتی پایین‌ترین قفسه‌ها در طول روز (زمستان‌های تاریک برلین) هم روشن باشند.

    بعلاوه، لامپ‌های کم نور با پوشش‌های میکروپریسماتیک در کل فضا ادغام شده و به جلوگیری از انعکاس در صفحه رایانه کمک می‌کنند.

    مدیر این انتشارات عقیده دارد: «نورپردازی به جستجوی آرام کتاب کمک می‌کند و این قدرت تصور را تقویت می‌بخشد.»

    چرا نورپردازی اداری مهم است؟

    نورپردازی اداری یکی از عوامل تعیین کننده در افزایش روحیه کارمندان از محل کار است و می‌تواند عملکرد کارکنان را افزایش دهد و همچنین جذابیت زیبایی شناسی محل کار را افزایش دهد.

    محل کار جایی است که اکثر افراد بخش عمده‌ای از روز خود را در جایی بین هفت تا ده ساعت پنج روز در هفته می‌گذرانند؛ بنابراین، شرایط کاری مطلوب برای کارمندان بسیار مهم است تا بهترین کار خود را ارائه دهند و احساس راحتی کنند و نور یکی از این شرایط است. نور بر نحوه عملکرد افراد در محل کارشان تأثیر می‌گذارد. در نورپردازی روشن و با کیفیت خوب، افراد بهتر می‌توانند روی کار خود تمرکز کنند، در حالی که نور کم باعث خستگی و سردرد می‌شود.

    از نظر علمی ثابت شده است که نوع نور مورد استفاده در محل کار در طول زمان بر کار، خلق و خو و سلامت کلی کارکنان تأثیر می‌گذارد. اگر شما هم قصد انجام نورپردازی اداری دارید، نکات زیادی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. در حالی که نور انتخابی نباید خیلی کسل کننده یا کم رنگ باشد، اما از نظر روشنایی نیز نباید خشن باشد. بلکه باید یک‌هارمونی متناسب با فضا پیدا کرد و حفظ کرد. علاوه بر این، بسته به چیدمان فضای اداری، ممکن است به انواع مختلفی از چراغ‌ها نیاز باشد، مانند چراغ‌های سقفی، لامپ‌های کف و غیره. اگرچه عوامل تعیین‌کننده بهترین طراحی نورپردازی در هر فضا با فضای دیگر متفاوت است.

    نکات مهم در نورپردازی اداری

    نکات مهمی در نورپردازی اداری وجود دارد که طراح بعد از تعیین پلان نورپردازی، باید به آن توجه کند. در ادامه به تشریح مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

    1. قبل از چیدمان منابع روشنایی و نهایی کردن آنها، لازم است طرح نورپردازی، تمام زوایای دفتر و محل‌های جدا شده و میزهای کار را بررسی کند. در غیر این صورت، می‌تواند با قرار دادن یک چراغ در جای نامناسب باعث اختلال در هماهنگی نورپردازی و فضا شود.

    2. نورپردازی سقف یکی از اولین نگرانی‌ها در انتخاب چراغ برای نورپردازی اداری است، زیرا این چراغ‌ها در سراسر فضای اداری استفاده می‌شوند. مهم‌ترین نکته این است که اطمینان حاصل شود که چراغ‌های سقفی انتخاب شده بیش از حد روشن نباشند. رنگ نور خیره کننده و زننده نیز نداشته باشند. بعلاوه، قرار گرفتن نور سقفی نباید مستقیماً روی میز کارمند باشد.

    3. در نورپردازی اداری، نور اصلاحی را به عنوان مکمل اضافه می‌کنند تا تعادل بین نور و سایه حفظ شود. روشنایی اصلاحی به عنوان یک واسطه بین انواع مختلف نور و دمای رنگ در دفتر کار عمل می‌کند. نور طبیعی، منبع نور اصلی مورد استفاده در محل کار است. نور طبیعی نوعی نور اصلاحی می‌باشد که به کارکنان کمک می‌کند دید بهتری داشته و در شرایط بهتری کار کنند.

    4. ثابت شده است که نور طبیعی روز، بهترین نوع روشنایی است که می‌توان برای محیط کاری استفاده کرد. بااین‌حال، این روزها برای شرکت‌ها بسیار دشوار است، فضاهای اداری را پیدا کنند که در معرض نور قابل‌توجهی باشند، بنابراین برای یک نورپردازی اداری مناسب نور روز را باید با نزدیک‌ترین نور مصنوعی موجود ترکیب کرد.

    5. در صورتی که از ترکیب نور طبیعی و مصنوعی در دفتر استفاده می‌شود، مهم است که اطمینان حاصل شود که نور خورشید از بیرون تابش مستقیم ندارد. اگر هر یک از فضاهای میز یا محل نشیمن در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد، تابش خیره کننده حواس کارمندان را پرت می‌کند و به چشمان آنها آسیب می‌رساند. اگر در فاصله نزدیک باشد، می‌تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی در آنها شود.

    6. طراحی نور با چراغ‌های روشن‌تر و گرم‌تر، اما مبتنی بر رنگ سفید، با انرژی و بیداری کارکنان مرتبط است و عملکرد و بهره‌وری را افزایش می‌دهد، در حالی که نورهای کم، گاهی اوقات فرد را خواب‌آلود و بی‌حال می‌کند. بهترین کار این است که تعادل مناسبی بین نورهای زرد و سفید پیدا کنید و از نورهایی استفاده کنید که در وسط قرار می‌گیرند.

    7. امروزه در طراحی نورپردازی اداری بسیاری از دفاتر از لامپ‌های فلورسنت برای صرفه جویی در هزینه استفاده می‌کنند. نور فلورسنت ممکن است گزینه ارزان‌تری برای اداره‌هایی باشند که به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند، اما استفاده از چنین نورهایی به خصوص به تنهایی می‌تواند برای کارکنانی که چشم‌های حساس یا تمایل به میگرن دارند نسبتاً مضر به نظر برسند. از آنجایی که چنین نوری زمانی که فرد برای مدت طولانی در معرض آن قرار می‌گیرد به چشم آسیب می‌رساند، باعث اختلال در الگوی خواب و ایجاد خستگی می‌شود؛ بنابراین، باید از استفاده چنین نورهایی به‌تنهایی اجتناب شود.

    8. اگر دفتر اداری دارای یک قسمت نشیمن جداگانه است که در آن از مهمانان پذیرایی می‌شود از طراحی نورپردازی خاص و خلاقانه استفاده کنید. شاید اگر نورپردازی در آنجا خیلی روشن نباشد، از نظر زیبایی شناختی زیباتر به نظر برسد. در این گونه فضاها می‌توان از نورهای تیره‌تر و با رنگ زرد – سفیدتر استفاده کرد تا محیط آرام‌تر و دلپذیرتر باشد.

    9. به یاد داشته باشید که برخی از انواع چراغ‌ها گرم می‌شوند و باعث گرم شدن بیش از حد و گرفتگی فضای اداری می‌شوند. استفاده از آن‌ها برای دفاتر کوچک‌تر و برای روشنایی با کیفیت پایین کارایی دارد. اما توصیه می‌شود از چنین نورپردازی استفاده نکنید و در عوض برای نورپردازی اداری فضای مورد نظر از ترکیب چراغ‌های متفاوت با کیفیت نورهای مناسب استفاده کنید. زیرا کارکنان هر هفته ساعات زیادی را در دفتر می‌گذرانند و باید راحت باشند.

    10. قسمت‌های مختلف دفتر اداری نیاز به طراحی روشنایی جداگانه دارند. برای مناطقی مانند اتاق‌های گفتگو و کنفرانس می‌توانید از نور محیط به همراه یک نور کم استفاده کنند. با این حال، چنین قسمت‌هایی از مناطق مهم دفتر هستند، جایی که جلسات و گفتگوهای مهم برگزار می‌شود. روشنایی این قسمت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، اما شاید این فضاها فقط با چند چراغ به شکل لامپ به همراه چراغ‌های دکوراتیو دیواری زیبایی لازم را برای محیط فراهم کنند.

    11. نگه داشتن چراغ‌های رومیزی را به عنوان گزینه‌ای برای آن دسته از کارمندانی که می‌خواهند کمی نور بیشتر پشت میز کار خود داشته باشند، در نظر بگیرید. بسیاری از کارمندان ممکن است تا دیروقت کار کنند و در این صورت، اکثر چراغ‌های سقفی را می‌توان کم یا خاموش کرد و فقط چراغ‌های کار و چراغ میز را برای اعضای فعال روشن نگه داشت. این کار باعث صرفه جویی در مصرف برق می‌شود و به کارمندان گزینه‌های بیشتری برای انتخاب نوع نوری که می‌خواهند در آن کار کنند، می‌دهد.

    12. در روزهای تاریک‌تر، مانند زمستان یا فصل بارانی، زمانی که نور خورشید در بیرون کم است، روشنایی داخلی باید کمی روشن‌تر و گرم‌تر از حد معمول باشد تا نور از دست رفته بیرون جبران شود. رعایت این نکته در نورپردازی اداری برای کارمندان مفید خواهد بود، زیرا وجود نور جایگزین به بالا نگه داشتن سطح انرژی کمک می‌کند.

    13. همیشه از این واقعیت آگاه باشید که در جایی که نور وجود دارد مقداری سایه نیز وجود خواهد داشت. مهم است که در نظر بگیرید که سایه‌ها کجا می‌افتند و براین‌اساس وسایل نور را در بالا یا نزدیک میزهای کاری قرار دهید. این به‌ویژه در مورد نورهای وظیفه که کوچک‌تر و زاویه‌دار هستند همچنین به‌ویژه برای پرتاب نور بر روی نقاط خاص درنظرگرفتن سایه‌ها مهم است. موقعیت یابی در این حالت بیشترین اهمیت را دارد و می‌توان در کنار آن از نورپردازی اصلاحی استفاده کرد.

    14. نورپردازی اداری فقط به نورپردازی بالای سر یا میز محدود نمی‌شود. نورپردازی همچنین برای جذابیت بصری استفاده می‌شود، به‌ویژه در دفاتر و شرکت‌هایی که افراد به آنجا مراجعه می‌کنند. در این مکان‌ها اولین تأثیر مثبت را نورپردازی و فضاها می‌تواند روی مشتریان یا ارباب‌رجوع‌ها بگذارد. امروزه چراغ‌های LED با کیفیت خوب در اشکال و اشکال مختلف در دسترس هستند. این دسته از چراغ‌ها را می‌توان در سالن‌های بازدیدکننده و روی ویترین‌ها برای ارائه نور شیک و زیبا استفاده کرد.

    15. در کنار نورپردازی داخلی برای محل‌های اداری، نورپردازی در فضای باز یکی دیگر از الزاماتی است که باید در نظر داشته باشید. بسیاری از دفاتر فضای وسیعی در خارج از ساختمان اداری دارند؛ فضایی مثل بالکن یا لابی یا حیاط. در طراحی نورپردازی اداری این فضاها را نیز باید در نظر داشت. به ویژه محل ورود/خروج و همچنین فضای پارکینگ که برای ایمنی کارکنان باید همیشه روشن باشند.

    برای مشاوره درباره نورپردازی شرکت خود، همین با کارشناسان نوران تماس بگیرید.

    منبع: مجله متروپلیس

    سؤالات متداول

    چه نوع نورپردازی برای دفتر کار بهتر است؟

    رنگ و دمای روشنایی در نورپردازی اداری مهم است. به‌طورکلی، نورهای زرد یا نارنجی گرم‌تر برای آرامش، بهتر هستند، درحالی‌که نورهای آبی و سفید سردتر برای کار، هوشیاری و تمرکز خوب هستند.

    چه نوری برای چشم بهتر است؟

    نور گرم برای چشم بهترین است. این دسته از نورها شامل نور طبیعی فیلتر شده و نور تولید شده توسط لامپ‌های رشته‌ای و LED است. برای اطمینان از روشنایی کافی، از این دسته نور را با درجه روشنایی مختلف در همه‌جا استفاده می‌کنند.

    در طراحی نورپردازی اداری آیا نور باید جلو یا پشت کامپیوتر باشد؟

    به‌طورکلی، برای جلوگیری از تابش خیره‌کننده و به حداکثر رساندن روشنایی، بهتر است نور طبیعی در جلو یا کنار میز کار و صفحه‌نمایش کامپیوتر داشته باشید. همچنین می‌توانید میز کاری خود را رو به شمال یا جنوب جابه‌جا کنید تا نور خورشید در هیچ نقطه‌ای از روز سایه‌ای ایجاد نکند.

     

    3 پاسخ به “جدیدترین متدهای طراحی نورپردازی اماکن اداری و تجاری”

    1. ندا گفت:

      واقعا چه طرح های نورپردازی زیبایی .

    2. سامان گفت:

      چقدر زیبا چراغ سقفی ال ای دی را در سقف طراحی کرده اند.

    3. حمید گفت:

      در عکسی که گذاشته شده چقدر دفتر کار را با چراغ سقفی های ال ای دی زیبا نورپردازی کرده اند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *