• هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    خلاقیت در روشنایی راه پله ها

    نورپردازی راه پله ها

    هنگام افزایش چراغ راه‌ پله مهم است که بدانید هدف از نورپردازی برای شما چیست؟ آیا راه‌پله شما تاریک است و با نصب لامپ و روشنایی راه پله می‌خواهید نور و امنیت به فضا بدهید؟ یا فضای راه‌پله از نظر روشنایی مطلوب است؛ اما زیبایی خاصی ندارد؟ با هر هدفی می‌توانید از طریق نورپردازی راه‌پله علاوه بر افزایش روشنایی، با استفاده از چراغ‌های مناسب، فضای زیبایی نیز داشته باشید.

    هنگام درنظرگرفتن روشنایی راه پله، طراحی راه‌پله، نوع ساخت راه‌پله، مدل پله‌ها و جلوه‌های موردنظر، عناصر کلیدی هستند که باید به آن توجه شود. راه‌پله حکم ستون فقرات خانه شما را دارد که فضاها را به هم‌پیوند می‌دهد. در حالت ایده‌آل، ایده‌های سبک راه‌پله باید به انتقال زیبایی از یک فضا به فضای دیگر کمک کنند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که روشنایی راه پله مانند بقیه قسمت‌های خانه باشد.

    در دنیای تجارت، روشنایی راه پله‌ها استانداردهای خاص خود را برای حداقل سطح نور ایمن دارند می‌توانید از اطلاعات نورپردازی برای روشنایی راه‌پله‌های استفاده کنید و مطمئن شوید که در انتها یک راه‌پله زیبا و ایمن در خانه خود دارید.

    اهمیت نورپردازی راه‌پله

    راه‌پله اولین فضایی است که هر مهمانان و بازدیدکنندگان قبلاً از ورود به خانه شما آن را می‌بیند. حتی اگر در خانه شما ابتدا حیاط باشد و بعد ساختمان مسکونی، در این صورت اهمیت نورپردازی راه‌پله و هماهنگی چراغ راه پله و طراحی آن با فضای بیرونی و داخلی بسیار مهم‌تر می‌شود.

    بنابراین باید با ایده‌های خلاقانه و با کمک انواع چراغ راه پله این فضا را جذاب‌تر کنید. این کار می‌تواند به سادگی نصب چراغ دیواری راه‌پله در یک طرف پله‌ها باشد. اما حتی بهتر است از یک طراح نورپردازی استفاده کنید که بتواند برای کل فضای راه‌پله طرح و چراغ روشنایی به شما پیشنهاد دهد.

    مقایسه نورپردازی مناسب و نامناسب راه پله
    مقایسه نورپردازی مناسب و نامناسب راه پله

    به‌طورکلی دو دلیل مهم برای نورپردازی پله‌های ساختمان وجود دارد. اولین نکته ایمنی افرادی است که از پله‌ها استفاده می‌کنند. نور کافی باعث ایمن شدن عبور افراد به‌ویژه کودکان و سالمندان می‌شود. اما شاید با خود فکر کنید که این نور زیاد با یک یا چند چراغ سقفی راه پله هم امکان‌پذیر است. در جواب باید بگوییم برای نورپردازی در سبک‌های مختلف پیشنهاد می‌شود از سبک‌ها و مدل‌های نورپردازی متناسب با کاربرد و سایر ویژگی‌های فضا استفاده کنید. چراکه نورپردازی به طرق مختلف اتاق‌ها و فضاها را زیبا، متفاوت و جذاب می‌کند و این زیبایی در نمای کلی ساختمان شما مؤثر است.

    مهم این است که نور یکنواخت از یک نوار بیرون بیاید تا آن را فقط از برخی زوایا ببینید.


    برای بازدید از چراغ های زیر پله ای نوران کلیک کنید…


    اصول نورپردازی راه‌پله

    ایده‌های نورپردازی راه‌پله کمی متفاوت از طرح‌های روشنایی است که در سایر فضاهای خانه خود استفاده می‌کنید. نه‌تنها روشنایی راه پله شما باید به اندازه کافی باشد که همه افراد خانه بتوانند با خیال راحت از پله‌ها استفاده کنند. در طراحی و نورپردازی راه پله به این موضوع توجه کنید که بسیاری از ایده‌های نورپردازی در این فضا کارایی ندارند.

    بااین‌حال، راه پله شما را به دنیای متفاوتی از طراحی نور باز می‌کند. از انواع چراغ سقفی گرفته تا نورپردازی مدرن و استفاده از چراغ سنسور دار راه پله دیواری. همه این‌ها فرصتی برای هوشمند شدن راه پله با طراحی نورپردازی خود ارائه می‌دهد.

    در ادامه ایده‌های روشنایی زیادی وجود دارد که به‌عنوان روش‌های جدید برای روشن کردن پله‌ها کاربرد دارند. در ادامه برخی از اصول و نکاتی درباره طراح روشنایی و استفاده از چراغ راه پله به شما معرفی می‌کنیم.

    ۱- پلکان خود را از پایین‌به‌بالا روشن کنید

    چرا از زاویه‌ای دیگر به نورپردازی یک راه‌پله نپردازیم؟ این ایده هوشمندانه که لامپ‌ها از پایین‌به‌بالا فضای راه‌پله را روشن کنند بسیار مؤثر است.

    با استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی که می‌توان در زیر پله‌ها نصب کرد، می‌توان نور کافی را با استفاده از چراغ راه پله برای پله‌ها تامین کرد و جلوه زیبایی به راه پله بخشد. این نکته را در نظر بگیرید که برای همه راه پله‌ها نمی‌توان از این نوع نورپردازی استفاده کرد چرا که جنس پله‌ها و اینکه بر روی پله‌ها قابلیت نصب این چراغ‌ها وجود دارد یا نه خیلی مهم است.

    پلکان خود را از پایین‌به‌بالا روشن کنید

    ۲- از مجموعه‌ای از چراغ‌های آویز در راه پله استفاده کنید.

    مجموعه‌ای از چراغ‌های آویز نه‌تنها یک راه‌حل روشنایی برای قسمت‌های تاریک هستند؛ بلکه استفاده از آن‌ها در زیبایی راه‌پله‌ها معجزه می‌کنند. زیرا تغییر از یک طبقه به طبقه دیگر را در نظر می‌گیرند و تضمین می‌کنند که قسمت‌های مدنظر از نور آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

    ۳- روشنایی داخل راه‌پله را مناسب انتخاب کنید.

    اگر ارتفاع سقف روی پله‌تان کم است، می‌توانید به‌جای سقف، پله‌ها را روشن کنید تا با خیال راحت نور را به سمت بالا هدایت کنند. به‌خصوص اگر جنس پله‌ها چوبی باشند با به‌کاربردن لامپ در پله‌ها یا زیر پله‌ها فضای راه‌پله علاوه بر تأمین نور کافی، بسیار زیبا خواهد شد.

    ۴- استفاده از چراغ‌های دیواری گزینه‌های خوبی هستند.

    به جا روشن‌کردن کل راه پله، نورپردازی جهت دار روی پله‌ها یک راه عالی برای افزودن نور به راه پله و درعین‌حال حفظ فضای کاربردی برای استفاده است. با استفاده از این ایده نورپردازی راه‌پله، ممکن است متوجه شوید که نور به طور یکنواخت مانند نوارهای LED پراکنده نمی‌شود، اما هنگامی که با سایر نورافکن‌های جهت‌دار، هم در سقف و هم در کف، متصل می‌شوند، به‌خوبی فضای را روشن می‌کنند. یک طرح نورپردازی لایه‌ای در سراسر فضای داخلی لازم و جذاب است.

    ۵- نورپردازی برای پلکانی خمیده

    اگر راه‌پله شما خمیده است، ایده‌های نورپردازی راهرو همراه با به‌کاربردن چراغ راه‌پله می‌تواند توجه را به خوش فرم بودن آن جلب کند. نورهای مخفی و در صورت بلند بودن سقف استفاده از چراغ سقفی آویزی زیبایی فرم راه پله شما را برجسته‌تر می‌کنند. این روش سطح نور عمومی را افزایش می‌دهد و به تأکید بر بافت‌ها و منحنی‌هایی که پله‌ها می‌توانند ایجاد کنند کمک می‌کند.

    6. از چراغ‌های دیواری فلاش در راه‌پله استفاده کنید

    استفاده از چراغ راه ‌پله دیواری می‌توانند برای یک راه پله باریک مشکل ساز باشند، زیرا باید طرحی را پیدا کنید که مانع استفاده از پله‌ها نشود. اما چراغ‌های دیواری نیمه فلاش، ایده بهتری برای روشنایی و روشن نگه‌داشتن فضا بدون ایجاد مانع در راه پله است.

    ۷- نورپردازی نواری LED برای روشن‌کردن دیوارهای راه‌پله

    یکی دیگر از ایده‌های هوشمندانه با استفاده از نوارهای LED، نورپردازی دیوارها به جای پله‌ها است. در این مثال از ال‌ای دی در گوشه‌ها استفاده شده است که با بالا رفتن از پله، نوری یکنواخت را در کل فضا فراهم می‌کند و در عین حال فضایی از پله را اشغال نمی‌کند.

    در انتخاب چراغ راه پله بر بافت و مواد تأکید کنید

    ۸- بر بافت و مواد تأکید کنید

    طراحان نورپردازی اعتقاد دارند در هر فضایی دقت به ابعاد فضاها و نوع مصالح استفاده در نورپردازی صحیحی اهمیت بسیاری دارد. برای راه‌پله‌های بزرگ با سقف‌های بلند انتخاب‌های شما برای نصب انواع چراغ راه پله آزادتر است. می‌توانید از چراغ‌ها و لوسترهای شیشه‌ای مثل مدل‌های آبشاری استفاده کنید که مانند آبشار از سقف می‌افتد و به مرکز راه پله بافت و جذابیت می‌افزاید. یا در راه پله‌هایی که فضای خیلی بزرگی ندارند

    ۹- با چراغ‌های دیواری فانتزی راه‌پله را زیباتر کنید

    چراغ‌های دیواری و دیوارکوب ممکن است در یک راهرو یا راه‌پله باریک مشکل‌ساز باشند؛ زیرا هر چیزی که بیش از حد حجیم باشد می‌تواند مانع بالارفتن از پله‌ها شود و سطح ایمنی را کمتر می‌کند. می‌توانید به‌جای استفاده از چراغ دیواری راه پله از چراغ‌های سقفی یا طرح‌های نیمه فلاش استفاده کنید تا مانعی برای تردد ایجاد نکند.

    برای به حداکثر رساندن تأثیر طراحی روشنایی در راه پله، از یک لایه نور LED کانتور و LED گرم را در زیر هر پله استفاده می‌شود. این امر به راه‌پله جذابیت می‌افزاید و بافت سنگی فوق‌العاده دیوارها و مرکز تزئینی در شب را نیز برجسته می‌کند.

    ۱۰- ایده‌های لایه‌بندی برای نورپردازی راه پله

    طراحان نورپردازی بر رعایت نکات لایه‌های نور در راه پله تأکید می‌کنند. کلید روشنایی خوب راه‌پله چیست؟ مثل هر فضای دیگری ترکیبی از چندلایه را در نورپردازی راه پله استفاده کنید. نورپردازی عمومی که اولین قدم است. علاوه بر آن می‌توانید از نورهای تأکیدی و برجسته، نور محیطی نیز استفاده کنید چرا که رعایت همین نکات کوچک فضای خسته‌کننده راه‌پله را به یک محیط با نور مناسب و زیبا تبدیل می‌کند. برای انتخاب و تعداد لامپ‌ها حداقل سه منبع نور و چراغ راه پله در اطراف محل راه پله خود را قرار دهید.

    نتیجه‌گیری

    چندین راه عملی وجود دارد که به شما در تصمیم‌گیری نهایی در مورد انتخاب روش و سبک نورپردازی برای نورپردازی راه‌پله کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال، تصمیم‌گیری در مورد اندازه و شکل چراغ‌ها، اینکه آیا آن‌ها باید با باتری تغذیه شوند یا از سیم داخلی استفاده شوند، یا حتی امکان ادغام چراغ‌های روی پله‌ها با فناوری هوشمند همه نمونه‌هایی از کارهایی است که می‌توانید در طراحی روشنایی راه پله استفاده کنید. در طراحی نورپردازی حتماً خلاقیت و سلیقه خود را نیز به کار ببندید. اما مراقب باشید، با وجود گزینه‌های زیاد برای نورپردازی پله‌های داخل یا بیرون خانه، علاوه بر زیبایی و هنرآفرینی، ایمنی را فراموش نکنید. به‌عنوان نکته آخر اگر سؤال یا ابهامی در طراحی نورپردازی راه‌پله دارید، نگران نباشید. با ارتباط گرفتن با کارشناسان نوران تمام ابهامات خود را برطرف کنید.

    سؤالات متداول

    چگونه علاوه بر لامپ‌ها، یک راه‌پله را روشن‌تر کنیم؟

    چراغ‌های آویز سقفی بهترین چراغ‌ها برای پله‌ها هستند. چنین وسایل روشنایی نور عمومی را برای راه‌پله فراهم می‌کند و به آن یک نقطه کانونی می‌دهد. علاوه بر این می‌توانید از یک چراغ آویز بزرگ برای فضاهای بزرگ و دو چراغ آویز کوچک برای فضاهای باریک استفاده کنید.

    چگونه علاوه بر لامپ‌ها، یک راه‌پله را روشن‌تر کنیم؟

    یکی از راه‌هایی که می‌توانید نور طبیعی را تقویت کنید، نصب یک آینه بزرگ است. سطح بازتابنده کمک می‌کند تا نور به دیوارهای اطراف تابیده شود و توهم یک راهرو روشن‌تر را ایجاد کند. راه دیگری که می‌توانید یک راهرو تاریک را روشن کنید، استفاده از رنگ‌های روشن است.

    چه نوع چراغ‌هایی برای پله‌ها استفاده می‌شود؟

    اولین چیزی که هنگام نورپردازی یک راه‌پله باید در نظر گرفت، اضافه‌کردن چراغ‌های راه‌پله توکار دیواری است. علاوه بر این می‌توان از انواع چراغ‌ها، مانند چراغ سقفی، چراغ سنسور دار، چراغ راه پله دیواری نیز استفاده کرد.

    در فضاهای کوچک از چه نوع چراغ راه‌پله استفاده کنیم بهتر است؟

    پیشنهاد می‌شود به‌هیچ‌عنوان از چراغ‌های دیوارکوب استفاده نشود چرا که فضای زیادی را اشغال می‌کند. به‌جای این می‌توان از چراغ‌های توکار که در زیرپله نصب می‌شود یا چراغ‌های سقفی استفاده کرد.

    3 پاسخ به “خلاقیت در روشنایی راه پله ها”

    1. مژگان گفت:

      ایدهای که داده اید خیلی عالی هستن برای راه پله ها ولی متاسفانه در ایران بیشتر هزینه می کنند ولی اصلا درست نیست کاشکی کمی از طراحی نورپردازی استفاده می کردند.

    2. محمد گفت:

      اگر راپله ها به درستی نورپردازی بشود زیبایی چشمگیری خواهد داشت .

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *