• هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    نورپردازی بالکن و تراس

    نورپردازی بالکن

    نورپردازی نقش بسیار مهمی در ایجاد جذابیت و آرامش فضاهای بیرونی مانند تراس و بالکن دارد. درحالی‌که ما توجه خود را بر روی چیدمان این فضاها با گیاهان زیبا و مبلمان متمرکز می‌کنیم، اما نورپردازی بالکن نیز به همان اندازه مهم است. چرا که اگر نورپردازی ما به‌اندازه کافی نباشد، دکوراسیون و چیدمان وسایل بیهوده است.

    نورپردازی می‌تواند به طرز بی‌عیب و نقصی حال و هوای هر محیط را تغییر دهد؛ بنابراین اهمیت نورپردازی تراس را اصلاً دست‌کم نگیرید. مناطق کلیدی که باید در هنگام نورپردازی تراس در نظر گرفته شوند، ممکن است نقاط خاص و مسیرها باشند. سبک‌های نورپردازی بالکن بستکی به‌اندازه، و نوع وسایل و محل قرارگرفتن بالکن دارد. انواع گزینه‌های نورپردازی در فضاهای باز از جمله تراس و بالکن وجود دارد که طراحی آن کاملاً به سلیقه و نوع خانه شما بستگی دارد.

    نورپردازی بالکن

    در هنگام طراحی روشنایی و طراحی دکوراسیون داخلی خانه تمام دقت و سلیقه خود را به کار می‌بندیم، از دکوراسیون اتاق نشیمن و آشپزخانه گرفته تا حتی سرویس بهداشتی و حمام. چرا که دقت در انتخاب و هماهنگ عناصر مختلف هر یک تأثیر زیادی در نتیجه نهایی خواهد داشت. اما گاهی اوقات دقت کمتری به بالکن و تراس داریم درحالی‌که پیوند معماری بین فضای داخلی خانه و قسمت‌های خارجی آن، تراس یا بالکن است.

    صرف‌نظر از ابعاد آن، این فضاها تفریحی هستند و ما همیشه سعی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد آنها را به زیبایی تزیین کنیم. برای اینکه بتوانیم زیبایی را به این فضاها برگردانیم نه‌تنها باید از در انتخاب کف‌پوش، گیاهان و مبلمان دقت کنیم، بلکه باید از یک طراحی نورپردازی برای تکمیل‌شدن زیبایی فضا کمک بگیریم. نور از اهمیت بالایی برخوردار است و هنگام نورپردازی سقف تراس و این گونه  فضاها باید به آن توجه داشته باشیم. به طور مثال در بالکن که در آن فضای کمتری نسبت به تراس وجود دارد، هم نیاز به نورپردازی هست چرا که تغییرات کوچک و استفاده از اصول نورپردازی بالکن می‌تواند در یک منطقه کوچک، یک فضای منحصربه‌فرد ایجاد کنید.


    برای بازدید از چراغ های فضای بیرونی نوران کلیک کنید


    تأثیر نورپردازی بالکن بر سایر فضاهای خانه

    درحالی‌که هوا رو به گرمی می‌رود، تراس می‌تواند مکانی فوق‌العاده برای گذراندن روزهای گرم تابستان باشد، همچنین برای سپری کردن عصرهای بهاری نیز تراس یک گزینه عالی می‌باشد.

     اما برای انجام این کار، ایجاد فضایی عالی و برجسته‌کردن زیبایی طبیعی این فضا با انتخاب دقیق مناسب‌ترین نورها و طراحی نورپردازی تراس ضروری است.

    به‌طورکلی برای روشنایی عمومی در نورپردازی بالکن یا  تراش نصب یک منبع نور سقف یا دیواری توصیه می‌شود.  چرا که در قدم اول نورپردازی سقف بالکن برای تأمین نور اولیه بسیار مهم است.

    از سوی دیگر، یک نور جهت‌دار از پایین‌به‌بالا، نشان‌دهنده اهمیت ترکیب معماری و نورپردازی در یک فضا می‌باشد. در نهایت، قراردادن نورهای ملایم اطراف یک میز، نیمکت یا مبل می‌تواند به ایجاد یک فضای آرامش‌بخش و رؤیایی کمک کند.

    نورپردازی سقف تراس

    در نورپردازی بالکن هیچ قانون مدونی وجود ندارد، زیرا سلیقه هرکسی متفاوت است! در نهایت به‌خاطر داشته باشید که نورپردازی باید برای توسعه صحیح فعالیت‌هایی که می‌خواهید در آن محیط انجام دهید، کاربردی باشد، اما درعین‌حال فراموش نکنید که باید فضای دلپذیر و راحت نیز باشد.

    انواع چراغ قابل‌استفاده در هنگام نورپردازی بالکن

    چراغ آویز

    برای نورپردازی فضاهای بازمی‌توانید چراغ آویز مناسبی بر اساس اندازه بالکن، انتخاب کنید. ما توصیه می‌کنیم چراغ آویز خیلی بلند خریداری نکنید. در فضاهایی مثل بالکن بیشتر به نور کاربردی احتیاج دارد؛ بنابراین، یک چراغ آویز ساده برای بالکن مناسب‌تر است. اگر چراغ آویز با بالکن مطابقت داشته باشد، می‌تواند جذابیت فضا را دوچندان کند.

    چراغ های سقفی

    چراغ‌های سقفی خود سادگی خاصی را به فضا می‌بخشند. انواع چراغ سقفی بالکن که در حاضر موجود هستند؛ شامل چراغ‌های سقفی مربع، چراغ‌های سقفی مدور، چراغ‌های سقفی نیم کره، چراغ‌های سقفی کروی و … هستند. با نصب چراغ سقفی تراس یا بالکن، یکی از مهم‌ترین اجزای طراحی نورپردازی را تهیه کرده‌اید.


    برای بازدید از چراغ های سقفی ویژه نوران کلیک کنید


    چراغ دیواری

    به دلیل نصب راحت و ساده این نوع چرا می‌تواند بهترین انتخاب برای نورپردازی بالکن و تراس شما باشد. اگر بین درب بالکن و پنجره بالکن فاصله‌ای وجود داشته باشد، می‌توانید چراغ دیواری را در ارتفاع مشخصی از سطح زمین نصب کنید. پس از پیداکردن محل نصب مناسب، می‌توانید پایه لامپ را در آن ثابت کنید. معمولاً با استفاده از قطعات تعبیه شده یا سوراخ زدن، چراغ دیواری را می‌توان روی دیوار نصب کرد.

    چراغ دیواری مدرن نوران

    چراغ‌های ستونی

    لایه‌بندی مهم‌ترین عاملی است که باید در هنگام استفاده از وسایل روشنایی متعدد در نظر گرفت. چراغ‌های ستونی، سایه‌ها و ‌هایلایت زیبایی ایجاد می‌کنند، زیرا برای نصب روی دیوار و ستون در نظر گرفته شده‌اند. از اینها می‌توان برای روشن‌کردن تراس  استفاده کرد. آنها تعریفی را به دکور ساده فضا اضافه می‌کنند.

    چراغ‌های رشته‌ای

    یکی از گزینه‌های عالی برای نورپردازی بالکن استفاده از چراغ‌های رشته‌ای است. این چراغ‌های پیشنهاد رد نشدنی برای نورپردازی تراس نیز هستند چرا که کلی خلاقیت و سلیقه در پشت انتخاب این چراغ‌ها نهفته است.

     باتوجه‌به نوع سایر وسایل شما در تراس یا بالکن می‌توانید از انواع مختلف لامپ‌ها در این نوع چراغ‌ها استفاده کنید. می‌توانید با طول‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلف لامپ و رنگ‌های مختلف بازی کنید. آنها از طیف نورهای سفید روشن به نورهای زرد گرم و آرام‌بخش در بازار موجود هستند. شما می‌توانید لامپ‌های آن را در رنگ‌های منحصربه‌فرد مورد نصب کنید. چراغ‌های رشته را در بالای فضای بالکن خود قرار دهید تا احساسی دنج داشته باشید. در سقف یا روی دیوار نیز می‌توانید آن‌ها را نصب کنید یا  می‌توانید چراغ‌های رشته‌ای را در لبه‌های مخالف سقف قرار دهید.

    نکات کلی در نورپردازی بالکن

    1- یکی از مواردی که حس جذابیت و نشاط بیشتری به بالکن شما ایجاد می‌کند استفاده از گل‌وگیاه است. استفاده از گلدان‌های کوچک، گلدان‌های آویزی، جعبه‌های گل یا گیاهان رونده  برای پوشاندن دیوارها ایده‌ای بسیار زیبا در طراحی بالکن و تراس است. به‌کاربردن گیاهان رونده و گلدان‌های آویزی یک مزیت دیگری که دارد این است که فضای کمتری را اشغال می‌کند.

    2- برای نورپردازی بالکن و تزئین گل و گیاهان مجسمه‌ها یا سایر وسایلی که قصد دارید به نمایش بگذارید، می‌توانید با استفاده  نورافکن‌ها به آن‌ها زیبایی بیشتری ببخشید و نورافکن‌ها را در زیر آنها قرار دهید. نورافکن‌ها همچنین انتخاب ایده آلی برای نقاط دسترسی هستند، جایی که نور مستقیم موردنیاز است. این به دلایل ایمنی به‌خوبی به روشن شدن این مناطق کمک می‌کند. همچنین هنگام استفاده از آنها می‌توان با کاهش نور این چراغ‌ها میزان نور فضا را تغییر داد.

    2-برای روشنایی عمومی از چراغ‌های مناسب استفاده کنید. به همین منظور می‌توانید از لامپ‌های دیواری، دیوارکوب و همچنین لامپ‌های آویز استفاده کنید، زیرا درخشش یکنواختی را در فضا ایجاد می‌کنند. در حال حاضر همه لامپ‌های ذکر شده در انواع مختلفی و گوناگون وجود داند که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

    3- ال‌ای‌دی ها محبوب‌ترین لامپ‌ها هستند؛ زیرا بسیار کارآمد هستند. همچنین طول عمر بیشتری نسبت به لامپ‌های سنتی دارند. کیفیت نوری که تولید می‌کنند از کیفیت بالایی برخوردار است. ویژگی‌های این لامپ‌ها به شما کمک می‌کند تا روشنایی نور را مطابق با نیاز خودتنظیم کنید.

    4- استفاده از چراغ‌های روشنایی از جنس فولاد ضدزنگ یا آلومینیوم بهترین انتخاب‌های برای نورپردازی بالکن هستند، به یاد داشته باشید که چراغ‌های روشنایی در فضای باز باید سال‌ها به مانور بدهند. پس انتخاب درست آن‌ها مهم هستند.

    لامپ‌هایی با منبع نور LED یکپارچه (به‌عنوان‌مثال چراغی که در آن تعویض نمی‌شود) یا با منبعی قابل تعویض باید وجود دارد. در غیر این صورت اگر منبع نور بسوزد، برای جایگزینی آنها باید کل تجهیزات را حذف کنیم.

    5- گزینه‌های روشنایی که در نهایت انتخاب خواهید کرد به هدف نورپردازی فضای باز در تراس یا بالکن شما بستگی دارد. اگر تنها چیزی که به دنبال آن هستید یک نور روشن است که شما را در تاریکی در اطراف تراس خود راهنمایی کند، یا در شب با یک کتاب استراحت کنید، نورپردازی کاربردی راهی برای شماست. ازآنجایی‌که تنها عامل مهم در اینجا دید خوب است، ممکن است متوجه شوید که این نورپردازی به‌شدت جذابیت زیبایی است.

    چراغ سقفی بالکن

    نتیجه‌گیری

    هنگام نورپردازی خانه‌هایمان، باید به یاد داشته باشیم که نورپردازی فضاهای بیرونی به‌اندازه فضاهای داخل حیاتی هستند. در واقع، مناطقی مانند تراس‌ها در تعیین زیبایی ظاهر خانه شما نقش بسزایی دارند.  نورپردازی بالکن یک عنصر جدانشدنی در نورپردازی فضاها است. با یک طراحی روشنایی درست می‌توانید از تمام فضاهای موجود در خانه یا هر مکانی دیگری لذت ببرید.

    اگر هنوزدر انجام نورپردازی بالکن یا تراس دچار تردید هستید یا نمی‌دانید باید از کجا به شروع کنید، با کارشناسان نوران در تماس باشید.

    سؤالات متداول

    چه نوع چراغ‌های رشته‌ای در فضای باز بهترین هستند؟

    توصیه می‌کنیم چراغ‌های LED به را انتخاب کنید که نشکن و ضدآب نیز باشند، زیرا این چراغ‌ها، ماندگاری بیشتری دارند و ایمن‌ترین گزینه برای نورپردازی در فضای باز هستند.

    کدام نور برای بالکن بهتر است؟

    نورپردازی بالکن با استفاده از چراغ‌های مختلف قابل انجام شود. در واقع هیچ محدودیتی برای انجام آن وجود ندارد و همه چیز کاملاً سلیقه‌ای است. چند نوع چراغ با نور خوبی که می‌توانید استفاده کنید شامل چراغ‌های فانوسی، لامپ‌های رشته،  چراغ‌های دیواری و نورافکن‌ها هستند.

    برای بالکن به چند لومن نیاز دارید؟

    بسته به نور محیط و کاربرد فضا محدوده مورداستفاده حدود طبیعی لومن در فضاهای بازبین 50 تا 700 لومن است.

    کدام رنگ برای بالکن بهتر است؟

    بستگی به دکوراسیون و سلیقه شخصی هر فردی می‌توان از رنگ‌های مختلف نور در نورپردازی استفاده کرد. به طور مثال با رنگ مرجانی نمای بیرونی عالی ایجاد کنید یا ترکیب زرد و آبی بسیار زیباست. همچنین با خاکستری ظاهری قدیمی ایجاد می‌کند.

    2 پاسخ به “نورپردازی بالکن و تراس”

    1. ریحانه گفت:

      من که تو تراس خیلی آرامش می گیرم.

    2. حمید گفت:

      خیلی خوبه که بالکن کوچیک آپارتمان ها رو هم میشه خیلی زیبا طراحی کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *