• هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    انواع چراغ سقفی روکار، کدام را انتخاب کنیم؟

    از چراغ سقفی روکار در معماری استفاده می‌کنید؟شاید تصویر بسیاری از مردم این باشد که دیگر انواع چراغ سقفی روکار مثل گذشته کاربرد ندارد. هنوز هم در ذهن بسیاری از مصرف‌کنندگان، لامپ‌های حبابی نماد چراغ‌های روکار سقفی هستند که از یک سیم آویزان شده‌اند. اما این روزها تولیدکنندگان چراغ و لامپ محصولاتی را عرضه می‌کنند که بسیار لوکس هستند و ظاهری مدرن و زیبا دارند. اگر می‌خواهید با انواع چراغ سقفی روکار آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید.

    مزایای استفاده از انواع چراغ روکار سقفی

    استفاده از این چراغ‌ها مزیت‌های زیادی دارد که از جمله باید به موارد زیر اشاره کنیم:

    • سهولت نصب و استفاده
    • آسان بودن تعویض و تعمیر
    • ایجاد نور طبیعی
    • قابل استفاده برای محیط‌های کوچک فاقد سقف کاذب
    • پخش نور مطلوب
    • بدون تولید گرما
    • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
    انواع چراغ سقفی روکار
    انواع چراغ سقفی روکار

    انواع چراغ سقفی روکار SMD و COB

    احتمالا وقتی به یک فروشگاه محصولات الکتریک بروید و یک چراغ درخواست کنید، با شما در مورد اصطلاحات SMD و COB صحبت می‌کند. اما این دو به چه معنی هستند و چراغ‌های SMD با چراغ‌های COB چه تفاوتی دارند؟ با توجه به اینکه برخی از انواع چراغ روکار سقفی براین اساس دسته‌بندی می‌شود، بهتر است با مفهوم هر یک از آن‌ها آشنا شوید.

    چراغ سقفی روکار SMD

    حروف SMD کوتاه شده عبارت Surface Mounted Device است که به پایه لحیم‌کاری شده روی لامپ اشاره دارد. در لامپ‌های سقفی روکار از بورد واحد خبری نیست و شرکت سازنده دیودها را به صورت دائمی بر روی یک پنل لحیم کاری کرده است. هر کدام از این دیودها نیز دو یا چند پایه دارند که روی آن‌ها پد مخصوص برای انتقال حرارت قرار می‌گیرد.

    این محصولات به دلیل داشتن اتصالات زیاد، برای تولید رنگ نور متنوع مناسب هستند. به طوری که دیودها قادرند رنگ زرد، قرمز و آبی تولید کنند. جالب است بدانید برای این نوع از چراغ سقفی روکار در قسمت اتصال چیپ‌ها، از سیم طلا استفاده می‌شود تا در برابر حرارت قدرت بالایی داشته باشد.

    لامپ روکار COB

    یکی دیگر از انواع چراغ سقفی روکار از نوع COB است که باید گفت این حروف کوتاه شده عبارت Chip on Board است. در این نوع لامپ‌ها، دیودها به شکل متمرکز بر روی یک بورد قرار می‌گیرند که می‌توانند 9 عدد یا بیشتر باشند. همچنین چراغ‌های سقفی روکار دارای یک مدار و دو اتصال نیز هستند و دو الکترود مثبت و دو الکترود منفی در کل مدار در جریان است.

    برای تولید چراغ‌های COB از یک مدار ساده استفاده شده است که با روشن شدن چراغ، درست مثل یک پنل به نظر می‌آید. در این نوع از چراغ‌های روکار سفغی از دو اتصال استفاده می‌شود که نور تگ رنگ است. این نوع چراغ‌ها قدرت انتشار نور زیادی دارند و 10 برابر بیشتر از توان خود فضا را روشن می‌کنند.

    انواع چراغ روکار سقفی از نظر شکل
    انواع چراغ روکار سقفی از نظر شکل

    انواع چراغ روکار سقفی از نظر شکل

    ظاهر این محصولات اهمیت زیادی دارد و به دلیل روکار بودن، بیشتر به چشم می‌آیند. از سوی دیگر درست مثل یک وسیله در خانه بر روی دکوراسیون تاثیر زیادی دارند. چراغ‌هایی که روی دیوار یا سقف نصب می‌شوند، می‌توانند به اشکال مختلفی طراحی شده باشند که از نظر توان مصرفی، میزان نوردهی و یا سایز و ابعاد با همدیگر متفاوت باشند.

    به طور کلی اگر قرار باشد رایج‌ترین انواع چراغ سقفی روکار از نظر شکل و ظاهری را نام ببریم، موارد زیر جزء این دسته قرار می‌گیرند:

    چراغ سقفی ضد نم و بخار (واتر پروف)

    مطمئنا اولین چیزی که از این نوع چراغ‌ها به ذهنتان می‌رسد، کاربرد برای محیط‌هایی است که با رطوبت و آب سر و کار دارند. حمام و سرویس بهداشتی از جمله این مکان‌ها هستند که به چراغ سقفی ضد نم و بخار نیاز دارند.

    در این محصولات از یک روکش استفاده می‌شود تا اجازه ورود بخار و رطوبت به داخل دیودها و اتصالات چراغ داده نشود. در نتیجه می‌توان گفت این چراغ‌ها طول عمر بالایی دارند و از آن‌ها می‌توانید برای فضاهای باز مثل بالکن، تراس و یا ورودی خانه نیز استفاده کنید. قرار گرفتن چراغ‌های بالکن در معرض باران و رطوبت، باعث خراب شدن آن‌ها می‌شود که می‌توانید با چراغ سقفی ضد بخار مانع از این مشکل شوید.

    چراغ‌های روکار پنل سقفی گرد

    یکی دیگر از انواع چراغ سقفی روکار به صورت پنل طراحی می‌شوند که شباهت زیادی به مهتابی‌های قدیمی دارند و در واقع جایگزین این محصولات هستند. این چراغ‌ها کم مصرف و زیبا طراحی می‌شوند و به همین دلیل در بسیاری از ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. نصب آن‌ها بسیار ساده است و با سفت کردن پیچ‌ها روی سقف یا دیوار می‌توانید از این نوع چراغ‌ها استفاده کنید.

    این پنل‌های گرد با لامپ‌های LED تهیه می‌شوند و بیشتر آن‌ها را برای محیط‌های اداری و سازمانی پیشنهاد می‌دهیم. شرکت تولیدکننده پنل‌های گرد روکار می‌تواند از تکنولوژی‌های COB یا SMD برای تولید محصولات خود استفاده کند. در هر صورت این محصولات از زیبایی منحصر به فردی برخوردار هستند که در دکور داخلی ساختمان موثرند.

    چراغ سقفی روکار
    چراغ سقفی روکار

    چراغ سقفی روکار استوانه‌ای

    یکی دیگر از رایج‌ترین طرح‌هایی که برای ساخت چراغ‌های سقفی روکار استفاده می‌شود، حالت استوانه‌ای است. برخی از محصولات بازار قابلیت تغییر جهت نیز دارند و می‌توانید به راحتی آن‌ها را به هر سمتی که بخواهید حرکت دهید. در واقع قسمت استوانه‌ چراغ دو تکه است که تکه متحرک حاوی چراغ، بر روی پایه قرار می‌گیرد و می‌توانید به راحتی آن را به هر سمتی که بخواهید حرکت دهید.

    این چراغ‌ها نیز از قابلیت تولید نور بالایی برخودارند و ظاهری مدرن و لوکس به محیط می‌دهند. از این لامپ‌ها برای فضاهای اداری و سازمانی استفاده می‌شود. همچنین برای مکان‌هایی مثل راهرو در ساختمان‌های مسکونی کاربرد دارند. چراغ سقفی استوانه‌ای شباهت زیادی به دوربین‌های مداربسته دارند و به همین دلیل است که برای خانه‌ها استفاده نمی‌شوند.

    چراغ چشمی روکار سقفی

    یکی از رایج‌ترین انواع چراغ سقفی روکار دارای سنسور هستند که به آن‌ها چراغ چشمی نیز گفته می‌شود. همانطور که می‌دانید این محصولات در صرفه‌جویی مصرف برق بسیار موثر هستند و بیشتر برای فضاهایی استفاده می‌شوند که به نور نیاز زیادی دارند و در عین حال کمتر از این محیط‌ها استفاده می‌شود. برای مثال در راهروها که به دلیل نبود نور طبیعی بسیار تاریک هستند و از سوی دیگر رفت و آمد زیادی در این محیط نیست، چراغ سنسوردار چشمی مناسب‌ترین محصول است.

    این چراغ‌ها دارای حسگر 360 درجه هستند که به محض ورود ساکنین، روشن و بعد از دور شدن، خاموش می‌شوند. استفاده از این نوع چراغ‌ها نه تنها به سهولت استفاده در ایجاد روشنایی کمک زیادی می‌کند، بلکه در جلوگیری از هدر رفتن انرژی نیز موثر است.

    پنل مربعی روکار سقفی

    یکی دیگر از انواع چراغ سقفی روکار به شکل پنل‌های مربعی شکل تولید می‌شوند که آن‌ها را با رول پلاک و پیچ روی سقف نصب می‌کنند. این محصولات برحسب اینکه از نوع SMD یا COB باشند، قادرند نور چند رنگ یا تک رنگ را تولید کنند. از پنل‌های مربعی شکل روکار اغلب برای محیط‌های سازمانی، ادارات و هتل‌ها نیز استفاده می‌شود. هر چند می‌توانید از این پنل‌ها برای خانه‌ها و قسمت‌هایی مثل ورودی، بالکن یا تراس نیز استفاده کنید.

    در هر صورت در این نوع چراغ‌ها هم از لامپ‌های کم مصرف LED استفاده می‌شود و روکش آن‌ها به نحوی است که نوری طبیعی را در محیط ایجاد کنند.

    چراغ‌های آفتابی و مهتابی
    چراغ‌های آفتابی و مهتابی

    چراغ سقفی کنترلی

    چراغ سقفی ریموت دار نسبت به سایر چراغ‌ها استفاده آسانتری دارد و با یک کنترل می‌توانید به هر نحوی که بخواهید از این محصولات جهت روشنایی استفاده کنید. مهم‌ترین ویژگی‌ها آن‌ها، امکان کم یا زیاد کردن نور است که در سایر محصولات وجود ندارد.

    در حال حاضر این چراغ‌ها به نحوی تهیه شده‌اند که امکان کنترل آن‌ها روی گوشی همراه نیز وجود دارد. این چراغ‌های هوشمند با سیم‌کشی داخلی در سرتاسر ساختمان انجام می‌شوند و به راحتی تنظیم می‌شوند. استفاده از آن‌ها نه تنها در صرفه‌جویی در مصرف انرژی تاثیر زیادی دارد، بلکه به تولید نور کاملاً طبیعی و حفظ امنیت ساختمان نیز کمک زیادی می‌کند.

    چراغ‌های آفتابی و مهتابی

    منظور از چراغ سقفی مهتابی و آفتابی محصولاتی هستند که در رنگ نوری که تولید می‌کنند، با همدیگر تفاوت دارند. در حالت کلی لامپ‌ها قادرند سه نوع رنگ (آفتابی یا سفید گرم، سفید سرد و مهتابی یا نور روز) را تولید کنند. اما تفاوت بین چراغ‌های سقفی روکار آفتابی و مهتابی در چیست؟

    این نوع چراغ‌های روکار سقفی در دمای رنگ نور با هم متفاوت هستند. برای مثال چراغ بخار سدیم می‌تواند نور زرد و چراغ سقفی بخار جیوه می‌تواند نور سفید تولید کند. هر دو چراغ سقفی نیز برای ساختمان‌های مسکونی قابل استفاده هستند. در دنیای صنعت الکترونیک، رنگ نور چراغ‌ها با شاخصی به نام «دمای رنگ» مشخص می‌شود که معیار سنجش آن «کلوین» است.

    هر چقدر دمای رنگ چراغ سقفی روکار بیشتر باشد، به این معناست که این چراغ می‌تواند نور سفید و سرد بیشتری تولید کند و مهتابی است. اما اگر عدد کلوین کوچکتر باشد، یعنی دمای نور چراغ گرم است و باید این محصول را جز لامپ‌های آفتابی به جساب بیاوریم.

    پیشنهاد می‌شود مطالب «بهترین چراغ سقفی سنسوردار»،«بهترین سنسور چراغ سقفی» را مطالعه کنید.

    در آخر

    این روزها شاهد انواع مختلفی از چراغ‌های روکار و توکار هستیم و با وجودی که در بسیاری از ساختمان‌ها از نورپردازی توکار استفاده می‌شود، باز هم محصولات روکار جایگاه خود را حفظ کرده‌اند. در اینجا انواع چراغ سقفی روکار بررسی شد که ویژگی‌های هر یک را ارائه دادیم. امیدواریم مطالب و اطلاعاتی که در اینجا گفته شد برایتان مفید بوده باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *