قاب هالوژن چیست و انواع هالوژن کدام است؟

قاب هالوژن چیست

قاب هالوژن یا فریم هالوژن به قاب‌های اطراف چراغ‌های هالوژن گفته می‌شود که معمولاً نسبت به معماری و محل نصب انواع و شکل‌های مختلفی دارد. جدا از اشکال مختلف قابل هالوژن در رنگ‌های متنوع نیز تولید می‌شود که نسبت به رنگ‌بندی بستر نصب شده و همچنین رنگ‌بندی نور‌ها انتخاب می‌شوند. جدا از زیبایی و جلب توجه، از دیگر مصارف قاب هالوژن می‌توان به ایمنی و محافظت از چراغ‌های هالوژن اشاره کرد.

چراغ‌های هالوژن و ال‌ای دی معمولاً چون نسبت به برخورد و ضربه حساس هستند و سوکت‌های هالوژن‌ها بسیار ظریف طراحی شده‌اند هرگونه اختلال در اتصال سوکت‌ها یا ضربه خوردن به ال‌ایدی می‌تواند باعث نیم سوز شدن یا آسیب به چراغ‌های هالوژن شود. در این مقاله به انواع هالوژن و قاب هالوژن خواهیم پرداخت که امروزه در معماری و نور پردازی مدرن جایگاه انکار نا‌پذیری پیدا کرده است.

قاب هالوژن چیست و انواع هالوژن کدام است؟

قاب‌های هالوژن معمولاً به شکل سقفی، زیر کمدی، دیواری، موارد خاص مانند نور پردازی دکوراسیون و گالری‌ها استفاده می‌شوند. دیگر مصرف قاب‌های هالوژن این است که نور چراغ‌های هالوژن را متمرکز می‌کنند. معمولاً ساختار عدسی مانند و رفلکس داخل قاب‌های هالوژن به بازتاب و‌افزاریش نور کمک می‌کند همچنین باعث می‌شود نور هالوژن‌های و ال‌ایدی‌ها متمرکز‌تر و یا حتی خطی شود.

دیگر فواید استفاده از قاب هالوژن این است که می‌تواند دما و حرارت هالوژن‌ها را کنترل و تقسیم کند و از سوختن و آسیب به سوکت و لامپ نیز تا حدی جلوگیری کند. در موارد خاص و استفاده خارجی از هالوژن‌ها نیز قاب هالوژن ضد آب وجود دارد که مهم‌ترین عامل محافظت از ال‌ایدی‌ها و محافظت از هالوژن‌ها در برابر آب خوردگی و اتصال است.

انواع قاب و چراغ‌های هالوژن کدامند؟

قاب هالوژن را معمولاً بر ساس چراغ‌های هالوژن تقسیم می‌کنند که به چراغ هالوژن COB، هالوژن LED و هالوژن‌های SMD تقسیم‌بندی می‌شوند. امروزه در نورپردازی و معماری بنا‌ها هالوژن‌ها به علت زیبایی، مقاومت، به صرفه بودن در استفاده از انرژی و همچنین طول عمر بالا انتخاب اول طراحان هستند. ساختار هالوژن‌ها از مجموع میکروچیپ‌ها تشکیل شده که نسبت به تعداد این چیپ‌ها و قدرت آن نور و جنس این هالوژن‌ها متفاوت است. از دیگر مزایای استفاده از هالوژن در نورپردازی داخلی این است که نور ملایم و مطبوع آن نسبت به سایز می‌تواند باعث شود در طراحی‌های داخلی متنوع مورد استفاده قرار گیرد.

انواع قاب و چراغ‌های هالوژن کدامند؟

در انتخاب قاب هالوژن معمولاً نوع هالوژن مهم است. نسبت به ظرأفت، کاربری و میزان در معرض ضربه و آسیب بودن این هالوژن‌ها قاب‌های متفاوتی طراحی و تولید شده‌اند. یکی دیگر از معیار‌های انتخاب قاب هالوژن مقاومت خود فریم‌ها در برابر ضربه، رطوبت و آب و همچنین برق است. معمولاً قاب‌هایی که مقاومت بالایی دارند و از مواد اولیه مناسب‌تری ساخته شده‌اند قیمت بالاتری دارند.

در انتخاب قاب هالوژن حتماً با مشاوران و فروشندگان مطمئن مشورت کنید یا از برق کار و طراحان نور با تجربه استفاده کنید زیرا قاب‌های غیر استاندارد می‌تواند منجر به ایجاد اتصال، آسیب به دیگر نور‌های مدار و ایجاد هزینه اضافه کند جدا از اینکه زمان شما را نیز هدر خواهد داد. قاب‌هالوژن استاندارد و با کیفیت معمولاً مانند انواع هالوژن‌ها در صورت نصب و نگه داری مناسب طول عمر بسیار بالایی دارند.

در اکثر مواقع اگر از قاب هالوژن استاندارد استفاده نمایید در صورت نیم سوز شدن یا خراب شدن هالوژن‌ها نیاز به تعویض قاب هالوژن و فریم هالوژن نیست و شما می‌تواند تنها چراغ‌های هالوژن را تعویض نمایید. در هنگام تعویض هالوژن‌ها فرصت مناسبی است که قاب هالوژن‌ها را بررسی کنید و همچنین گرد و خاک و آلودگی داخل و اطراف قاب را تمیز کنید زیرا گرد و خاک، چربی و رطوبت روی فریم هالوژن می‌تواند به مرور باعث کاهش مقاومت هالوژن شده یا حرارت منتقل شده به قاب هالوژن را افزایش دهد که یکی از عوامل آسیب به هالوژن‌ها و کاهش طول عمر این چراغ هاست.

معایب قاب هالوژن و لامپ‌های هالوژن

نسب محاسن به معایب هالوژن‌ها آنقدر زیاد است که امروزه هالوژن‌ها یکی از پر کاربرد‌ترین ابزار‌های نور پردازی در کلیه طراحی‌های نور داخلی و خارجی هستند. اما بررسی و شناخت معایب هالوژن‌ها در انتخاب قاب هالوژن و چراغ هالوژن استاندارد می‌تواند به شما کمک کند. بزرگترین و مهم‌ترین مشکل هالوژن‌ها اندازه بسیار کوچک سوکت‌ها، اتصالات و خود لامپ هاست.

این امر باعث می‌شود معمولاً در مصارف خانگی، تعویض یا خرید هالوژن مناسب برای افراد عادی سخت باشد. در تعویض هالوژن‌ها معمولاً انتخاب سایز قاب هالوژن، ولتاژ یا نوع هالوژن اشتباه، اتصال نادرست سوکت‌ها یا فشار به اتصالات می‌تواند باعث آسیب به هالوژن و قاب هالوژن شود. در اکثر مواقع نیز شاید ابتدا هالوژن روشن شود و عادی بنماید اما اتصالات اشتباه و عدم نصب استاندارد طول عمر این چراغ‌ها را به طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد. معمولاً برای نصب و تعویض لامپ‌های هالوژن شما می‌توانید از برق کاران ماهر یا طراحان نور کمک بگیرید.

معایب قاب هالوژن و لامپ‌های هالوژن

از دیگر معایب هالوژن‌ها که به نوعی از مزایای آن نیز تلقی می‌شود انواع بسیار متنوع ال‌ای دی و هالوژن هاست. شما وقتی به فروشگاه لوازم الکتریک یا فروشگاه‌های تخصصی نور پردازی می‌روید با حجم و تنوع بسیار زیادی از هالوژن‌ها مواجه هستید در حالی که هر کدام از این هالوژن‌ها کاربری و طراحی مخصوص دارند. برای انتخاب هالوژن و قاب هالوژن با کیفیت توصیه می‌شود با طراحان نور و متخصصین این امر مشاوره کنید، زیرا انتخاب هالوژن استاندارد باعث صرفه‌جویی شما در هزینه و زمان خواهد بود.

جمع‌بندی

در کل می‌توان گفت قاب هالوژن امروزه نسبت به کاربری آن در معماری و طراحی داخلی و خارجی تولید شده است. جدا از کاربری اصلی آن که حفاظت از هالوژن هاست، زیبایی و طرح خارجی آن نسبت به محل نصب جزء مهم‌ترین معیار‌های انتخاب بهترین قاب هالوژن است.

شرکت نوران با حضور متخصصین با تجربه و با استفاده از علم روز نور پردازی و طراحی نور، بهترین نوع قاب هالوژن‌ها را نسبت به هالوژن مورد استفاده قرار گرفته ارائه می‌دهد. کلیه برند‌ها و محصولات نوران از با کیفیت‌ترین و معتبر‌ترین برند‌های جهانی در نورپردازی است. ضمن اینکه شما می‌توانید برای انتخاب هالوژن و قاب هالوژن مورد نیاز خود با طراحان و مشاوران نوران مشورت کرده و مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.

امروزه در طراحی داخلی و زیبایی خانه‌ها، ویلا‌ها، شرکت‌ها، نمایشگاه‌ها و گالری‌ها نور پردازی امری ضروری و جدا نشدنی از سبک‌های مختلف معماری داخلی است. چراغ‌های مدرن و نورپردازی‌های به روز دنیا این امکان را به طراحان داده است که نسبت به کاربری آن فضاسازی متناسب و دلنشین داشته باشند. از دیگر مزایای نورپردازی با استفاده از هالوژن‌ها می‌توان به جدا‌سازی و مرز‌بندی فضا‌ها، ایجاد فضا و اتمسفر، ایجاد تمرکز و نمایش و همچنین روشنایی محیط نسبت به اندازه مورد نیاز اشاره کرد.

یک پاسخ به “قاب هالوژن چیست و انواع هالوژن کدام است؟”

  1. […] موارد که در کشور ما بسیار هم متداول به شمار می‌آید، قاب‌های هالوژن است. موارد مختلفی در زیبایی و کارایی قاب‌ لامپ تاثیر […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *