آموزش نصب چراغ خطی و هر آن چه باید درباره آن بدانید

یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین چراغ‌ها در نورپردازی و معماری مدرن، چراغ‌های خطی هستند. این چراغ‌ها تنوع بسیاری در ساخت، شار نوری، کیفیت نور و… دارند. نصب این چراغ‌ها به گونه‌های مختلفی صورت می‌گیرد، به همین منظور بر آن شدیم تا شما را با انواع آموزش نصب چراغ خطی آشنا کنیم. شما با خواندن این نگارش خواهید توانست برای تمامی سؤالات و ابهاماتی که در این زمینه برایتان ایجاد شده است پاسخی بیابید.

چراغ خطی چیست؟

چراغ خطی یکی از تحولات جذاب در صنایع روشنایی است که در انواع گوناگونی تولید می‌شود. امروزه طراحی نورپردازی داخلی ساختمان، برای افراد اهمیت ویژه‌ای دارد. به همین منظور از تجهیزات متنوعی برای نورپردازی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها، چراغ‌های خطی هستند. چراغ‌های خطی، نوعی چراغ‌های LED هستند که برای تأمین و روشنایی نور، کاربرد گسترده‌ای دارند.

این نوع چراغ‌ها در انواع توکار و روکار تولید و روانه بازار می‌شوند و در زیباسازی محیط ساختمان و دکوراسیون نقش مهمی را ایفا می‌کنند. به همین علت است که معماران و طراحان دکوراسیون، در نورپردازی‌ها از چراغ‌های خطی بهره می‌گیرند. در حال حاضر تولید‌کنندگان کالا‌های روشنایی، اقدام به ساخت انواع چراغ‌ خطی در گونه‌های مختلف روکار و توکار کرده‌اند و همین موضوع کمک شایانی به صنعت معماری کرده است.

انواع چراغ ال‌ای دی خطی

به صورت کلی هر چراغی که نور آن به صورت خطی خود را نمایان کند، نوعی چراغ خطی محسوب می‌شود. استفاده و آموزش نصب چراغ خطی در محیط‌های مختلفی مانند: مجتمع‌های تجاری، ادارات و حتی فضای بسته مسکونی با یکدیگر متفاوت است. در متن زیر به شرح هر یک از این موارد می‌پردازیم:

چراغ‌های خطی توکار

یکی از زیباترین و کوچکترین وسایل روشنایی، چراغ‌های خطی توکار هستند. با وجود چراغ‌های خطی، کلیه بدنه لامپ در داخل سقف و دیوار قرار می‌گیرد. در این مکان‌ها تنها پوششی که نور لازم را تأمین می‌نماید، در منبع نور مشاهده می‌شود. این چراغ‌ها به دو مدل لبه دار و بدون لبه تقسیم می‌شوند و در گونه‌های مختلف اشکال هندسی و خطوط قابل تولید هستند.

چراغ خطی توکار لبه دار

ابعاد چراغ خطی توکار در کنار دیفیوزر، لبه‌هایی به عرض ۱ سانتی‌متر در هر سمت دیفیوزر وجود دارد. این لبه‌ها، آموزش چراغ نصب خطی را آسان‌تر می‌کنند و در صورت ایجاد خطا‌های ۱ سانتی‌متری، در زمان به وجود آوردن شیار یا برش در سقف، به منظور نصب لامپ می‌توان آن‌ها را با لبه پوشش داد. این چراغ خطی از درون با استفاده از گیره که در قسمت عقب بدنه لامپ قرار گرفته، تنظیم شده و با چرخش گیره به دور لامپ بدنه به سقف ثابت می‌شود.

چراغ خطی توکار بدون لبه

هنگامی که پیچیدگی و مینیمالیسم نورپردازی مهم باشد، از چراغ خطی توکار بدون لبه استفاد می‌شود. در این نوع از چراغ‌ها، قبل از اتمام شدن سازه، لبه در عقب آن قرار می‌گیرد و با بتونه پوشش داده و در نهایت رنگ می‌شود. به همین دلیل است که آموزش نصب چراغ خطی توکار بدون لبه، در مقایسه با چراغ‌های خطی لبه دار دشوارتر اما در عین حال زیباتر و ظریف‌تر است.

چراغ خطی روکار

این نوع چراغ‌های خطی به آسانی بین شیار‌های پارتیشن‌های مختلف و روی دیوار و سقف با پیچ و رولپلاک نصب می‌شوند. این چراغ‌ها، برای محیط‌هایی به کار گرفته می‌شوند که محدودیت ارتفاع مانع از نصب چراغ خطی می‌شود و یا به منظور اطمینان از تأمین لوکس نوری و نصب لامپ نمی‌توان در داخل دیوار، شیار به وجود آورد.

در چراغ خطی روکار، کل بدنه لامپ به عنوان قسمتی از دکوراسیون در نظر گرفته شده و قابل مشاهده است. به همین دلیل اکثر چراغ‌های خطی با رنگ بدنه سفارشی ساخته می‌شوند تا بتوانند، با دکوراسیون داخلی همخوانی داشته باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا با مطالعه نمودن آموزش نصب چراغ خطی در گونه‌های توکار و روکار، پاسخ سؤالاتتان را بیابید.

بهترین روش نصب چراغ خطی

متنوع بودن روش نصب چراغ خطی، یکی از ویژگی‌های مهم این مدل از چراغ‌ها به شمار می‌رود؛ زیرا می‌توان از آن‌ها در محیط‌های مختلفی اعم از: زیر کابینت، داخل گچبرگ، دیوار و… استفاده نمود. این چراغ‌ها از لحاظ نصب به دو دسته تقسیم می‌شوند:

چراغ‌های خطی توکار: از این مدل چراغ به منظور نصب در گچ، کناف، رابیتز و… استفاده می‌شود.

چراغ خطی روکار: از این نوع چراغ به منظور نصب بین پارتیشن‌های چوبی، روی سقف، نصب دیواری و شیار‌های فلزی می‌توان استفاده کرد.

حال که با مکان‌های مورد استفاده این چراغ‌ها آشنا شده‌اید، به سراغ آموزش نصب چراغ خطی این گونه‌ها می‌رویم.

چگونگی نصب چراغ خطی توکار

همان طور که در متن بالا ذکر کردیم، آموزش نصب چراغ خطی توکار بسیار آسان‌تر از دیگر چراغ‌های خطی است؛ ولی برای نصب این چراغ‌ها شما باید از افراد باتجربه فنی و متخصص کمک بگیرید. این چراغ‌ها به دلیل زیبایی خاصی که به فضا می‌دهند باید نصب درستی را داشته باشند تا بتوانند چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کنند.

آموزش نصب چراغ خطی توکار بدون لبه و لبه دار کاملاً متفاوت است، در آموزش نصب چراغ خطی لبه دار، بخش عقب بدنه شامل بست‌های پروانه‌ای هستند که با چرخش بست‌ها به دور چراغ، می‌توان بدنه آن را در سطح مورد نظر محکم نمود، این گونه بست‌ها از درون قابل تنظیم هستند. چراغ توکار بدون لبه که در ظاهر نشان می‌دهد که این لامپ دارای بدنه‌ای نیست؛ اما حقیقت به این شکل نیست.

نحوه طراحی چراغ خطی توکار

بدنه این مدل از چراغ‌های خطی توکار به شکلی طراحی شده است که سطح مورد نظر را بدون هیچ گونه برجستگی نشان می‌دهد. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت کلیه بدنه و لوازم داخلی آن، پشت سطح پنهان می‌شوند. آموزش نصب چراغ خطی توکار به این صورت است که اغلب ۱ سانتی‌متر، لبه به هر سمت چراغ افزوده شده تا خطای برش به حداقل برسد. اصولاً برای به کار‌گیری از لامپ خطی ۶ سانتی‌متری، شیار ۷ سانتی‌متری مناسب است.

در این هنگام نوری که رؤیت می‌شود هیچ نشانی از اتصال و شیار در آن قابل مشاهده نیست؛ اما پشت بدنه این چراغ شیار‌های سوراخ داری تعبیه شده‌اند که محل گیره پروانه‌ای هستند. این گیره یک ورق فلزی ۳ میلی‌متری U شکل است که با ایجاد شیاری روی بدنه، قابلیت تنظیم از داخل بدنه را دارند. با باز و بسته شدن پیچ و جابجایی دسته‌های این گیره دور بدنه لامپ ثابت می‌شود.

نحوه نصب چراغ خطی توکار

طریقه آموزش نصب چراغ خطی به این شکل است که بدنه اصلی چراغ در درون سقف جای می‌گیرد و بست‌ها به صورت تک به تک از داخل بدنه چراغ سفت شده و پیچ‌ها تنظیم می‌شوند. در نهایت، ماژول‌های نور و بازتابنده‌هایی که از بدنه اصلی زنجیره شده‌اند، به آسانی با فشار دست، درون بدنه جای می‌گیرند و با به کار‌گیری گیره‌های اتصال در داخل بدنه محکم می‌شوند. هم اکنون باید دیفیوزر را در جای معینی روی لامپ قرار دهید و حرکتشان را در سراسر بدنه چراغ کنترل نمایید، حال این چراغ آماده روشن شدن است.

چگونگی نصب چراغ خطی روکار

برای آموزش چراغ خطی روکار شما نیاز به مته و پیچ دارید، بسته به دیوار و یا سقفی که برای این چراغ در نظر گرفته‌اید باید سوراخ‌هایی را در بدنه چراغ و دیواری که به آن متصل می‌شود ایجاد نمایید. پس از عبور و محکم کردن پیچ استاندارد درون این سوراخ، محل اتصال سازه و لامپ را سفت نمایید. مابقی عملیات شبیه گام قبل صورت خواهد گرفت، به عبارتی با جای دادن رفلکتور درون بدنه و پوشاندن دیفیوزر روی بدنه چراغ، آموزش نصب چراغ خطی به پایان می‌رسد.

ویژگی‌های خاص استفاده از چراغ خطی

در سال‌های اخیر سبک معماری ساختمان‌ها تغییر کرده‌اند و با در نظر گرفتن المان‌های زیبایی‌شناسی، این چراغ‌ها یکی از اصلی‌ترین فاکتور‌ها بوده‌اند. امروزه به کارگیری این چراغ‌ها در کشور بسیار افزایش یافته است، همان طور که در آموزش نصب چراغ خطی عنوان شد، این لامپ‌ها نصب راحتی دارند و در کمترین زمان و بدون کوچک‌ترین زباله‌ای نصب می‌شوند. جدای این موضوع، استفاده از این چراغ‌ها دارای مزیت‌های متعددی است که در متن ذیل به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

عمر طولانی

چراغ‌های خطی ال‌ای دی از متریال بسیار مرغوبی ساخته شده‌اند، به همین منظور از طول عمر بالایی برخوردار هستند.

کاهش هزینه

زمانی که شما چراغ خطی را نصب می‌کنید به راحتی بین ۱۰ تا ۲۵ سال نیازی به تعویض آن ندارید، از طرفی در صورت ایجاد مشکل، هزینه نگهداری این چراغ‌ها بسیار جزیی است.

استفاده از عناصر زیبایی‌شناسی

این محصولات انعطاف‌پذیری بالایی دارند و با به وجود آوردن نورپردازی یکنواخت، نور محیط را تأمین می‌کنند. به کارگیری این تجهیزات در محیط‌های تجاری، ادرای و مسکونی فضای دلپذیری را برای بیننده ایجاد خواهد کرد.

تنوع در رنگ‌بندی

این چراغ‌ها دارای رنگ‌ها و طرح‌های بسیاری هستند در نتیجه، به کارگیری چراغ‌های خطی توکار زمینه‌ای برای اجرای طرح‌های نورپردازی داخل ساختمان را فراهم می‌نماید.

هر شخص که با ویژگی‌ها و آموزش نصب چراغ خطی آشنا شود، قطعاً از این چراغ جهت استفاده در دکوراسیون ساختمان خود استفاده می‌نماید.(پیشنهاد می‌شود مطلب «بهترین برند چراغ خطی»را مطالعه کنید.)

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعات کامل‌تری را جهت آموزش نصب چراغ خطی و مزیت‌های آن در اختیار شما قرار دهیم. همان گونه که اشاره کردیم با استفاده از این چراغ‌ها شما می‌توانید در هر فضایی، از نوع توکار و روکار آن‌ها استفاده نمایید. این چراغ‌ها مقرون به صرفه‌ترین تجهیزات در روشنایی ساختمان شما خواهند بود. برای اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین شرکت نوران تماس بگیرید.

یک پاسخ به “آموزش نصب چراغ خطی و هر آن چه باید درباره آن بدانید”

  1. […] ابزار نور پردازی امروز باشد.(پیشنهاد می‌شود مطلب «آموزش نصب چراغ خطی»را مطالعه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *