• هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    انواع چراغ خطی، صفر تا صد آنچه باید بدانید

    انواع چراغ خطی روکار و توکار

    چراغ‌ خطی که به آن چراغ لاینر هم می گویند نوع محبوبی برای روشنایی عمومی و یا دکوراتیو است که در فضاهای تجاری، اداری و مسکونی کاربرد دارد. انواع چراغ خطی که پرکاربردترین نوع این چراغ ها هستند عبارتند از چراغ خطی روکار و چراغ خطی توکار.

    انواع چراغ خطی روکار و توکار
    چراغ خطی روکار و توکار روی سقف در سالن کنفرانس

    انواع چراغ خطی

    چراغ‌های خطی یا چراغ لاینر نوع محبوبی از گزینه روشنایی عمومی و یا دکوراتیو هستند که روی میزان روشنایی و جو داخلی فضا تاثیر می‌گذارند. امروزه با توجه به اهمیت پیدا کردن نورپردازی در معماری، نه تنها نورپردازان بلکه طراحان و مصرف‌کننده‌ها هم نگاه ویژه‌ای به انواع چراغ خطی در ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی، گالری‌ها و حتی فروشگاه‌ها دارند. پرکاربردترین نوع چراغ خطی، چراغ خطی روکار و توکار هستند. در ادامه با ما باشید تا با انواع چراغ خطی، انواع چراغ خطی روکار و انواع چراغ خطی توکار در شرکت نوران بیشتر آشنا شوید.

    چراغ خطی چیست؟

    چراغ خطی یا چراغ لاینر یک منبع نوری ممتد و پشت هم است مثل لامپ‌های مهتابی قدیمی که اولین نمونه از این مدل منبع نوری به‌شمار می‌آیند. چراغ خطی به شکل بلند و باریک یا مربع و منحنی در می‌آید براساس نحوه نصب انواع مختلفی دارد و به شکل توکار، روکار و آویز در فضاهای مختلف با هدف روشنایی و دکوراتیو نصب می‌شود.  

    انواع چراغ‌های خطی

    به‌طور کلی، انواع چراغ خطی براساس نصب عبارتند از:

    • چراغ خطی توکار
    • چراغ خطی روکار

    که این مدل‌ها هم خود انواع مختلفی دارند. چراغ خطی روکار در دو نوع آویز و سقفی تولید می‌شود و مدل توکار هم به‌شکل سقفی بدون فریم (بدون لبه) و آویز با فریم یا لبه‌دار برای نورپردازی کاربردی و دکوراتیو در فضاهای مختلف تجاری، اداری و مسکونی استفاده می‌شوند.

    انواع چراغ خطی توکار

    مینیمال‌ترین و زیباترین نوع چراغ خطی همین مدل توکار است که بیشتر در ساختمان‌های نوساز یا بناهایی کاربرد دارد که معمار و طراح داخلی جای چراغ‌ها در سقف کاذب را از قبل پیش بینی کرده باشد. کل بدنه چراغ خطی توکار داخل سقف یا دیوار گذاشته می‌شود و فقط دیفیوزر دیده می‌شود. خود چراغ خطی توکار دو نوع لبه‌دار و بدون لبه دارد.  

    چراغ خطی توکار لبه‌دار

    چراغ خطی توکار لبه‌دار، لبه‌هایی با عرض یک سانت در اطراف دیفیوزر دارد که به نصب راحت‌تر چراغ کمک می‌کند. به‌علاوه اینکه اگر حین نصب برش اشتباهی زده شود هم به‌خاطر این لبه‌ها دیده نمی‌شود. بست پروانه‌ای شکلی پشت بدنه این مدل چراغ لاین توکار قرار دارد که برای محکم کردن بدنه در سقف یا دیوار استفاده می‌شود.

    چراغ خطی توکار بدون لبه یا تریملس

    مهمترین مزیت چراغ خطی توکار بدون لبه این است که بعد نصب شما فقط منبع نور را می‌بینید که با سازه سقف یکپارچه شده و خبری از بدنه چراغ نیست. تنها تفاوت چراغ خطی توکار بدون لبه در حذف شدن اضافات دورتادور چراغ است که نورپردازی زیبا و مینیمالی به فضا می‌دهد. این مدل بدون لبه را می‌توان برای نور دکوراتیو و یا نور عمومی استفاده کرد که مدل دکوراتیو آن عرض 4 سانتی دارد و ابعاد چراغ خطی توکار بدون لبه که برای روشنایی عمومی استفاده می‌شود هم عرض 6 سانتی‌متری دارد.

    نحوه نصب چراغ خطی توکار بدون لبه (تریملس)

    نحوه نصب چراغ خطی توکار تریملس با مدل روکار متفاوت است و باید قبل از تمام شدن سازه کناف آن را نصب کنید. در مرحله اول، پروفیل چراغ را از بالا به توری فلزی کناف وصل می‌کنند، بعد از اینکه پنل‌های کناف جایگذاری شدند لبه‌ها به سطح وصل می‌شوند. در مرحله آخر هم بتونه رنگ می‌زنند تا فقط منبع نور باشد و هیچ شیاری دیده نشود.

    انواع چراغ خطی روکار

    چراغ خطی روکار بیشتر در مکان‌هایی نصب می‌شود که امکان استفاده از چراغ خطی توکار نباشد یا در فضاهایی که محدودیت ارتفاع باشد یا نتوان داخل دیوار شیاری ایجاد کرد. بدنه چراغ خطی روکار بخشی از دکوراسیون فضا محسوب می‌شود به همین دلیل امکان تولید با رنگ بدنه سفارشی دارند تا با دکوراسیون فضا هماهنگ شوند. انواع چراغ خطی روکار عبارتند از:

    چراغ خطی روکار آویز

    پرکاربردترین و مشهورترین نوع چراغ خطی روکار است که معمولا بالای اپن و جزیره آشپزخانه یا بالای میزهای کنفرانس و میز کار در فضاهای اداری زیاد دیده‌اید که با فاصله از سقف آویزان شده و فضا را مدرن‌تر نشان می‌دهد. بدنه آلویمینومی چراغ آویز خطی، گرمای ایجاد شده را بیشتر کنترل می‌کند درنتیجه عمر مفید چراغ آویز خطی بیشتر می‌شود.

    چراغ خطی سقفی

    چراغ خطی سقفی روکار از نظر ظاهری تفاوتی با چراغ خطی آویز ندارد، اما مدل نصب متفاوتی دارد که در آن قاب چراغ بع سقف وصل می‌شود و هیچ فاصله‌ای بین چراغ و سقف دیده نمی‌شود. این مدل‌ها هم بدنه آلومینیومی دارند و با تکنولوژی SMD (اس ام دی) تولید می‌شوند که گستره پخش نوری بیشتری دارد.

    چراغ خطی را کجا می‌توان نصب کرد؟

    به‌لطف تنوع نحوه نصب چراغ‌های خطی می‌توان آن‌ها را در فضاهای مختلفی نصب کرد مانند داخل گچ برگ، زیر کابینت یا روی دیوار و داخل سقف .. .  چراغ خطی روکار روی سقف، روی دیوار، بین شیارهای فلزی یا بافل‌های چوبی نصب می‌شود و مدل توکار هم را داخل ام دی اف، گچ، رابیتز، یا کناف نصب می‌کنند.(پیشنهاد می‌شود مطلب «آموزش نصب چراغ خطی»را مطالعه کنید.)

    از چراغ خطی در نورپردازی و روشنایی کدام فضاها استفاده می‌شود؟

    به‌خاطر تنوع چراغ‌های خطی می‌توان از آن‌ها برای نورپردازی و روشنایی فضاهای تجاری، اداری و مسکونی،نورپردازی دکوراتیو گالری‌ها، کافه و استودیو، شوروم و نمایشگاه‌ها استفاده کرد.

    کاربرد چراغ‌های خطی

    از این مدل لایتینگ خطی می‌توان برای نورپردازی فضاهای تجاری، مسکونی و اداری استفاده کرد:

    • نمای ساختمان
    • سقف ساختمان مسکونی
    • سقف آشپزخانه
    • سقف اتاق خواب
    • سقف سرویس بهداشتی
    • سقف و دیوار ساختمان تجاری
    • سقف ساختمان اداری
    • اتاق کنفرانس
    • کف محوطه آپارتمان
    • سقف و دیوار پارکینگ
    • سقف و دیوار فضا‌های درمانی
    • نورپردازی فروشگاه‌ها
    • سقف فروشگاه و دیوار فروشگاه

    نورپردازی فضای تجاری با انواع چراغ خطی

    مراکز تجاری بزرگ، فروشگاه‌ها یا شوروم‌ها برای بالا بردن جذابیت بصری کالاها و جذب مشتری بیشتر سراغ روشنایی خطی می‌روند که روشنایی عمومی، دکوراتیو یا ترکیبی از نور عمومی و دکوراتیو به فضا می‌دهد. اگر فضای گالری یا شوروم‌تان سقف بلندی دارد چراغ خطی آویز بهترین گزینه است که نه تنها روشنایی بیشتری ایجاد کرده بلکه باعث بهتر دیده شدن محصول هم می‌شود. زیبایی و ظرافت چراغ‌های دکوراتیو را دست کم نگیرید. حتی می‌توانید برای همخوانی با رنگ فضا، چراغ خطی را با رنگ سفارشی استفاده کنید و از معجزه رنگ و نور بهرهدر دکوراسیون بهره ببرید.

    از مدل‌های هندسی چراغ‌های خطی مربع، دایره، مثلث یا هر شکل سفارشی دیگر می‌توانید برای ایجاد نور در مرکز فضا استفاده کنید، این کار باعث ایجاد حس مدرنیته در مخاطب می‌شود. چراغ‌های خطی توکار هم ظاهری زیبا، ظریف و مینیمال به فضاهای تجاری مدرن می‌بخشند.

    نورپردازی دفتر اداری با انواع چراغ خطی

    روشنایی کافی و چراغ‌‌های بدون چشمک (فلیکر) در فضاهای اداری اهمیت زیادی دارند تا سردرد و خستگی چشم برای کارکنان به‌وجود نیاید. چراغ‌های خطی نور غیرمستقیم و دیفیوز شده دارند به‌همین دلیل استفاده از آن‌ها برای نورپردازی فضاهای اداری مشکلی برای کارکنان ندارد. بهترین گزینه نورپردازی برای فضاهای اداری با ارتفاع زیاد یا سقف اکسپوز همین چراغ‌‌های خطی آویز هستند. چراغ‌های خطی مربع یا مستطیلی برای نورپردازی میزهای جلسات بزرگ عالی هستند. چراغ خطی توکار فریم لس یا چراغ خطی روکار بهترین نوع روشنایی برای ورودی در فضاهای اداری به شمار می‌آیند که نباید از تاثیرشان روی مخاطب غافل شوید.

    نورپردازی خانه با انواع چراغ خطی

    یکی از جذاب‌ترین ایده‌های کاربرد چراغ خطی استفاده در فضاهای مسکونی مثل آشپزخانه، اتاق خواب، نشیمن و یا پذیرایی است.

    برای نورپردازی از کدام نوع چراغ خطی استفاده کنیم؟

    تنوع چراغ‌های لاینی در بازار بسیار بالا است و باید براساس کاربری فضا مناسب‌ترین گزینه برای نورپردازی مدنظرتان را انتخاب کنید. در حال حاضر چراغ‌های لاینی ماژولار با استاندارد زاگا بهترین و باکیفیت‌ترین چراغ‌های خطی موجود در بازار هستند.

    پیشنهاد می‌شود مطلب «بهترین برند چراغ خطی»را مطالعه کنید.

    قیمت انواع چراغ خطی

    قیمت انواع چراغ خطی به عوامل مختلفی مثل ابعاد چراغ لاینی، نحوه نصب و سیستم عملکرد چراغ بستگی دارد. ریسه‌های ال‌ای‌دی ارزان‌ترین نوع چراغ خطی هستند که البته افت نور، کیفیت پایین، عدم رعایت اصول نورپردازی، طول عمر کم و هزینه بالای تعمیر و تعویض از معایب پررنگ آن‌ها به‌شمار می‌آیند. چراغ‌های خطی ماژولار هم گران‌ترین مدل از این ابزار نورپردازی و روشنایی مدرن هستند که برای کنترل هوشمند نور استفاده شده و هرآنچه که برای نورپردازی فوق حرفه‌ای لازم است را فراهم می‌کنند. درواقع، چراغ لاینی ماژولار با جریان ثابت بهترین نوع چراغ خطی موجود در بازار محسوب می‌شود.  

    سوالات متداول

    چراغ لاینر چیست؟

    یک منبع نوری پشت سرهم و ممتد داخل یک قاب پروفیلی است که انواع توکار و روکار دارد.

    چراغ‌های خطی چه رنگ نورهایی دارند؟

    انواع چراغ‌ خطی در رنگ نورهای استاندارد، آفتابی و مهتابی قابل ارائه هستند.

    چراغ‌های خطی LED چه مزیتی نسبت به سایر مدل‌ها دارند؟

    به‌نسبت لامپ‌های خطی یا مدل‌های قدیمی و مهتابی، چراغ‌های لاینی ال‌ای‌دی کیفیت و شار نوری بهتر، ظاهر زیباتر و طول عمر بالاتری دارند. تنوع و انعطاف‌پذیری بالای این مدل‌ها هم باعث محبوبیت‌شان در پروژه‌های ساختمانی مختلف شده است.

    انواع چراغ خطی کدامند؟

    انواع چراغ خطی بسته به نوع نصب عبارتند از: چراغ خطی توکار و خطی روکار. چراغ خطی توکار هم دو نوع لبه‌دار و بدون لبه دارد و چراغ خطی روکار هم در دو نوع آویز و سقفی تولید می‌شود

    کلام آخر

    چراغ‌های خطی کاربرد گسترده‌ای در طراحی مینیمال دارند و بیشتر مناسب فضاهای مدرن هستند. این مدل چراغ‌های لاینی دو کاربرد روشنایی و دکوراتیو دارند و در سقف، دیوار یا کف نصب می‌شوندو براساس نوع نصب، انواع چراغ خطی داریم: چراغ خطی روکار و چراغ خطی توکار که خودشان هم انواع متنوعی دارند. شدت نور این مدل‌ها متفاوت است اما انداه یکسانی دارند و بسته به نیاز پروژه انتخاب می‌شوند.

    2 پاسخ به “انواع چراغ خطی، صفر تا صد آنچه باید بدانید”

    1. […] معماری و ابعاد طراحی نورپردازی مورد نیاز بررسی گردد. انواع چراغ خطی عموماً بیشتر از کاربرد نورپردازی، کاربرد فضاسازی و […]

    2. […] حاضر تولید‌کنندگان کالا‌های روشنایی، اقدام به ساخت انواع چراغ‌ خطی در گونه‌های مختلف روکار و توکار کرده‌اند و همین موضوع […]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *