• هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

     فرق آباژور و چراغ‌ خواب و نکاتی که بهتر است بدانید

      فرق آباژور و چراغ‌ خواب

    تأمین نور و روشنایی برای جای‌جای خانه و یا محیط کاری، از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در طراحی دکوراسیون داخلی مدنظر بوده و همیشه سعی می‌شود که در مکان‌های مختلف از سیستم‌های روشنایی درست و اصولی استفاده‌شده تا نور کافی را برای محیط موردنظر داشته باشند. برای این کار از ابزارهای روشنایی همچون انواع لوستر، چراغ دیواری، آباژور و چراغ‌ خواب استفاده می‌کنند که استفاده درست از هرکدام در مکان‌های مختلف می‌تواند هم جلوه زیبایی به محیط داده و هم روشنایی کافی برایمان به وجود بیاورد. به همین دلیل هم شناخت  فرق آباژور و چراغ‌ خواب از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد.

    قبل از خرید هرکدام از این وسایل روشنایی بهتر است اول‌ازهمه جای آن‌ها را در خانه تعیین کرده و سپس با توجه به دکوراسیون و نیاز خانه، لوستر، آباژور و… را انتخاب کنید. در اصطلاح  فرق آباژور و چراغ‌ خواب معنی ندارد و هر دو را یکی می‌دانند، اما باید گفت هم آباژور مشخصات و کاربرد خود رادارند و هم چراغ‌خواب کاربری‌های مشخص برای خود داشته و از هرکدام در مکان و فضای مشخصی استفاده می‌کنند.

    تامین نور و زیبایی منزل از مزیت های چراغ خواب و آباژور
    تامین نور و زیبایی منزل از مزیت های چراغ خواب و آباژور

    چراغ‌ خواب

    قبل از هر چیز باید ببینیم که  فرق آباژور و چراغ‌ خواب دقیقا در چه مواردی است؟ وقتی بعد از یک روز کاری خسته‌کننده به منزل برمی‌گردید احتمالاً خیلی زود به سمت اتاق‌خواب رفته و دوست دارید در یک محیط آرام و دلپذیر که با نور ملایم چراغ‌خواب روشن‌شده، خواب راحت و باکیفیتی داشته باشید. در کل اتاق‌خواب جایی است که باید در آن آرامش گرفت و نورپردازی شبانه آن باید به‌گونه‌ای باشد که هم خواب راحت و منظمی داشته باشید و هم اگر اهل مطالعه شبانه هستید نور کافی برای خواندن و مطالعه فراهم باشد. چراغ‌خواب امروزه یکی از وسایل زیبا و کاربردی برای خانه محسوب می‌شود که از آن برای روشنایی اتاق‌خواب استفاده کرده و همچنین جنبه زیبایی هم برای اتاق‌خواب دارد.

    مزایای استفاده از چراغ‌خواب

    استفاده از چراغ‌ خواب در اتاق علاوه بر روشنایی و زیبایی که به اتاق می‌دهد مزایای دیگری نیز دارد که عبارت‌اند از:

    اقدامات ایمنی برای سالمندان

    گذاشتن چراغ‌خواب در اتاق برای افراد مسنی که در هنگام رفتن به دستشویی و یا خوردن دارو، احتمال زمین خوردن در تاریکی برایشان وجود دارد یکی از الزامات حیاتی برای آن‌ها محسوب می‌شود. تاریکی برای افراد سالمند ازاین‌رو بسیار خطرناک است که در صورت زمین خوردن ممکن است منجر به ایجاد جراحات شدید در آن‌ها شده و دردسرهایی برایشان به همراه داشته باشد؛ بنابراین اگر در منزلتان افراد سالمندی زندگی می‌کنند، باید از تاریکی مطلق اجتناب کرده و به فکر خرید چراغ‌خواب مناسب برای اتاقشان باشید.

    ایمنی برای سالمندان با قراردادن چراغ خواب در اتاق
    ایمنی برای سالمندان با قراردادن چراغ خواب در اتاق

    کمک به خواندن و مطالعه

    اگر اهل خواندن و مطالعه کردن هستید و همیشه در اتاق‌خوابتان مطالعه می‌کنید پس وجود یک چراغ‌خواب به شما کمک می‌کند که در تاریکی شب به‌خوبی مطالعه کنید.

    ایجاد آرامش‌ در محیط

    نور ملایمی که چراغ‌خواب برای اتاق تأمین می‌کند علاوه بر روشنایی موردنیاز و جلوه و زیبایی که به اتاق می‌دهد باعث می‌شود که حس آرامش و راحتی در اتاقتان داشته باشید.

    کمک به خواب راحت نوزادان و کودکان

    وجود چراغ‌خواب، اضطراب کودکان را کاهش داده، خواب آن‌ها را بهبود بخشیده، ایجاد حس امنیت کرده و ریتم خواب شبانه‌روزی آن‌ها را تنظیم می‌کند.

    دفع پشه‌ها و حشرات موذی

    یکی از مزیت‌های این چراغ‌ها دفع حشرات بخصوص پشه است. چراکه حشرات از تاریکی شبانه استفاده کرده و بیشتر به سمتتان هجوم می‌آورند و اگر اتاق نور ملایمی داشته باشد این مزاحمت کمتر خواهد شد.

    کاربرد تزیینی

    همان‌طور که گفتیم چراغ‌خواب علاوه بر تأمین نور در اتاق، می‌تواند زیبایی و جلوه اتاق‌خوابتان را دوچندان کند.

    مطالعه راحت با نور متناسب چراغ خواب
    مطالعه راحت با نور متناسب چراغ خواب

    انواع چراغ‌خواب

    چراغ‌خواب‌ها نیز مانند سایر چراغ‌های روشنایی در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که عبارت‌اند از:

    چراغ‌خواب رومیزی

     این نوع چراغ‌خواب متداول‌ترین نوع‌ آن است که یا از جنس شیشه‌ای بوده و طرح‌های زیبایی دارند که بر روی دیوار منعکس می‌شوند و یا چوبی بوده که معمولاً دست سازند و زیبایی خاص خود رادارند.

    چراغ‌خواب سنگ نمک

     یکی از انواع چراغ‌خواب‌هایی که رومیزی است، چراغ‌خواب سنگ نمک است. این نوع چراغ علاوه بر جلوه زیبایی که به دکوراسیون اتاق‌خواب شما می‌دهد، موجب سلامت بیشتر محیط و جذب انرژی‌های منفی می‌شود. 

    چراغ‌خواب‌های دیواری

     این نوع از چراغ‌خواب‌ها که تقریباً قدیمی‌ترین نوع چراغ‌خواب محسوب می‌شود، فضای کمی را اشغال کرده و طرح‌های مختلف ساده‌ مدرن تا قدیمی را شامل می‌شود. 

    چراغ خواب های دیواری قدیمی ترین مدل
    چراغ خواب های دیواری قدیمی ترین مدل

    چراغ‌خواب کودک

    همان‌طور که گفتیم وجود چراغ‌خواب در اتاق کودکان، علاوه بر حس امنیتی که برای آن‌ها به وجود می‌آورد باعث می‌شود تا ریتم خوابشان نیز تنظیم شود. برای این منظور چراغ‌خواب‌هایی با طرح‌های مختلف بچه‌گانه که شامل طرح‌های عروسکی و کارتونی است تولیدشده که بسته به مدل و رنگ خاصی که دارند می‌توانید برای دختر و یا پسرتان خریداری کنید.

    چراغ‌خواب‌های سه‌بعدی

    یکی از جدیدترین مدل‌های چراغ‌خواب که چند سالی است وارد بازار شده و طرفداران زیادی نیز پیداکرده، چراغ‌خواب‌های سه‌بعدی هستند. این نوع از چراغ‌خواب‌ها، چراغ‌های LED در درون خوددارند که در کنار تأمین نور مناسب برای اتاق، یک‌شکل سه‌بعدی که طرح‌های مختلفی نیز دارد را نمایش دهد.

    بررسی فرق آباژور و چراغ‌ خواب
    استندهای دیواری از مدل های چراغ خواب نوران

    نکات مهم در انتخاب چراغ‌ خواب

    برای انتخاب چراغ‌خواب مناسب بهتر است نکاتی را بدانید تا خرید مناسبی داشته باشید. این نکات عبارت‌اند از:

    بهتر است برای چراغ‌خواب از نور قرمز یا نارنجی استفاده کنید تا هرگونه اختلال در چرخه خواب شما به حداقل برسد. همچنین از نور آبی یا سفید خودداری کنید، چراکه گیرنده‌های نور روز را در چشمان شما فعال کرده و خواب را دشوار می‌کند.

    جهت جلوگیری از ایجاد اختلال در خواب شما از چراغ‌هایی با نور کم استفاده کرده و همچنین بهتر است مکان قرارگیری آن بالای تخت خوابتان نباشد.

    در کنار زیبایی و هماهنگی با دکوراسیون اتاق کمی هم به میزان نور و جنبه‌های دیگر آن توجه کنید.

    آباژور

    آباژور یکی از لوازم مدرن خانگی است که برای نورپردازی و همچنین افزایش جلوه دکوراسیون داخلی منزل مورداستفاده قرار می‌گیرد. آباژور دارای کلاهک و پایه است که لامپ، داخل کلاهک نصب‌شده و نوری متفاوت به اتاق می‌بخشد. از آباژور فقط برای ایجاد نور استفاده نمی‌شود، بلکه مدل‌های آن برای زیبایی بهتر و بیشتر دکوراسیون منزل نیز حائز اهمیت است.

    انواع آباژور

    آباژور در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که هرکدام کاربردهای خاص خودشان رادارند و همین تنوع مختلف است که باعث فرق آباژور و چراغ‌خواب شده است. چراغ‌خواب عمدتاً در دو نوع رومیزی و ایستاده تولید می‌شود که این دو مدل نیز طرح‌های مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

    آباژور کلاسیک

    آباژور کلاسیک به معنای واقعی یک المان چشم‌نواز در میان وسایل یک دکوراسیون است. کلاهک این نوع آباژور اغلب از پارچه ساخته می‌شود و مزیت کلاهک پارچه‌ای این است که نور را به‌صورت گرم و پراکنده پخش می‌کند تا فضایی دنج و گرم را برایتان فراهم کند. آباژورهای رومیزی از متداول‌ترین نوع آباژور کلاسیک هستند که طرفداران بسیار زیادی برای خوددارند.

     آباژور مدرن

    نورپردازی خوب با آباژور مدرن، کلید ایجاد فضایی گرم و جذاب است. آباژورها با طراحی، زیبایی و میزان نورشان محیطی آرامش‌بخش برای منزل ایجاد می‌کنند و آباژور مدرن هم یکی از این المان‌هاست که همیشه در اولویت قرار دارد. بر اساس میزان نور موردنیاز در خانه، می‌توانید متریال کلاهک را انتخاب کنید. هر متریالی پراکندگی نور متفاوتی دارد که با تست کردن هرکدام می‌توانید کلاهک آباژور موردنیاز خود را انتخاب کنید.

    هرکدام از این مدل آباژور طرح‌های مختلفی دارند که رایج‌ترین آن‌ها شامل:

    آباژور چوبی

    آباژور چوبی یکی از وسایل کاربردی نورپردازی در بخش‌های مختلف منزل مثل سالن پذیرایی و اتاق‌خواب است. آباژور رومیزی چوبی و بهترین مدل آباژور ایستاده چوبی طرح‌های بسیار گسترده‌ای دارند که شما می‌توانید با هر سلیقه یا دکوراسیونی آباژور چوبی مناسب محیط خود را پیدا کنید.

    طرح چوبی یکی از پرطرفدارترین مدل ها
    طرح چوبی یکی از پرطرفدارترین مدل ها

     آباژور کنارمبلی

    اگر شما اهل مطالعه، حل کردن جدول یا کار کردن بر روی مبلمان راحتی خود هستید، آباژور کنار مبلی بهترین انتخاب برایتان محسوب می‌شود. چراکه این آباژور با فراهم کردن نور کافی برای انجام کارهای مختلف در فضای تاریک، زیبایی خاصی را نیز به محیط شما می‌بخشد.

     آباژور پذیرایی

    یکی دیگر از طرح‌های متداول آباژور، آباژور پذیرایی است و ازآنجاکه قرار است برای سالن پذیرایی تهیه شود پس بهتر است بهترین رنگ آباژور با توجه به دکوراسیون و رنگ و مدل مبلمان و پرده‌ها انتخاب گردد تا هماهنگی لازم را در سالن پذیرایی فراهم کرده و جلوه و زیبایی به سالن پذیرایی خود دهید.

    نکات مهم در خرید  آباژور

    • آباژور انتخابی شما باید بارنگ‌های موجود در اتاق، سازگار باشد

    هنگام خرید آباژور، باید به اتاق‌خواب، هال پذیرایی یا محیط موردنظر خود، توجه کرده و آباژوری را انتخاب کنید که هماهنگی با دکوراسیون منزلتان داشته باشد.

    • آباژور هال و پذیرایی با طراحی داخلی شما هماهنگ باشد

    قبل از اینکه تمامی تمرکز خود را به‌ظاهر آباژور اختصاص دهید، فضای موردنظر خود را برای آن فراموش نکنید. اندازه و مدل آباژور باید با اندازه و دکوراسیون اتاق همخوانی داشته باشد تا به‌عنوان یک شیء مزاحم در اتاق محسوب نشود.

    • آباژور شما زینتی است یا کاربردی

    با توجه به انتظاری که از آباژور دارید و کاربردی که برایتان دارد می‌توانید یا مدل زینتی آن را تهیه کنید و یا با توجه به کاربرد و میزان نور موردنیاز به سراغ انواع مختلف آباژور بروید.

    • توجه به ایمنی هنگام انتخاب آباژور مناسب

    پس از خرید چراغ‌خواب موردنظر خود، مطمئن شوید که با لامپ، فاصلۀ مناسبی دارد، زیرا هر لامپ، مقداری حرارت داشته و با روشن ماندن طولانی‌مدت آباژور حرارت لامپ ممکن است به کلاهک صدمه زده و آن‌ها بسوزاند.

    کاربردی و زینتی بودن از مزیت آباژور
    کاربردی و زینتی بودن از مزیت های آباژور

     فرق آباژور و چراغ‌ خواب

    اصلی‌ترین فرق آباژور و چراغ‌خواب عمدتاً در نوع طراحی و میزان نور آن است. معمولاً آباژور‌ها به دلیل کاربرد تزئینی که دارند طراحی خلاقانه‌تری داشته و در مدل‌های زیبایی تولید می‌شوند. درحالی‌که چراغ‌خواب با یک نور کوچک، ملایم و ظریف در اتاق‌خواب قرارگرفته تا در تاریکی مطلق، نوری کمی به محیط ببخشد. به‌طور کل هدف اصلی چراغ‌خواب فراهم کردن نور کوچکی است که ایجاد ایمنی کرده و از ترسیدن کودکان یا کسانی که نمی‌توانند در فضایی تاریک به‌راحتی استراحت کنند جلوگیری کند.

    آباژور و چراغ خواب از نطر ارتفاع چه فرقی باهم دارند؟

    چراغ خواب ارتفاع کمی داشته و بیشتر به در اتاق خواب می خورد در حالیکه آباژور بلندتر بوده و در هر فضایی از خانه قابل استفاده است

    آیا چراغ خواب هم باید مانند آباژور با دکوراسیون اتاق همخوانی داشته باشد؟

    اگر این همخوانی وجود داشته باشد بهتر بوده و دکوراسیون اتاق را شیک تر می کند.

    پیشنهاد می‌شود مطالب «روش شستن آباژور»، «روش نصب کلاهک آباژور» را مطالعه کنید.

    نتیجه‌گیری

    با توجه به مطالبی که گفته شد  فرق آباژور و چراغ‌ خواب را دانستید و باید به‌عنوان جمع‌بندی بگوییم، اگر می‌خواهید اتاق‌خوابتان با نوری ملایم روشن‌تر شود، چراغ‌خواب را انتخاب کرده، اما اگر می‌خواهید سلیقه بیشتری به خرج دهید و فضای دکوراسیون خانه‌تان راکمی تغییر دهید، آباژورها گزینه خوبی هستند.

    یک پاسخ به “ فرق آباژور و چراغ‌ خواب و نکاتی که بهتر است بدانید”

    1. […] جاده‌های تاریک ایجاد می‌نمودند.(پیشنهاد می‌شود مطلب«فرق آباژور و چراغ خواب»را مطالعه […]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *