• هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    بهترین راهنمای خرید آباژور + معرفی سبک‌ها و مدل‌های مختلف

    آباژور یکی از المان‌های کلاسیکی است که هم به نورپردازی منزل کمک می‌کند و هم تأثیر زیادی بر دکوراسیون منزل دارد و می‌توان گفت استفاده از آباژور اصالتی خاص به خانه و محیط کار می‌دهد که باعث جلوه و زیبایی بیش‌ازحد خانه یا محل کار می‌شود. افراد باسلیقه زمانی که به فکر خرید مبلمان و لوستر برای منزل خود هستند از خرید آباژور غافل نمی‌شوند و قبل از خرید مطالب راهنمای خرید آباژور را به‌دقت مطالعه می‌کنند.

    آباژورها چراغ‌های روشنایی هستند که علاوه بر زیبایی و جلوه‌ فوق‌العاده‌ای که به محیط اطراف خود می‌بخشند، باعث کاهش مصرف برق و انرژی نیز می‌شوند چراکه زمانی که آباژور روشن است دیگر نیازی به استفاده‌ از دیگر وسایل روشنایی همچون لامپ‌ و یا لوستر نیست. درواقع آباژور لوستری است که قابلیت جابه‌جایی دارد و این‌یکی از بهترین مزیت‌های آباژور محسوب می‌شود. آباژور یک منبع نور فرعی و غیرمستقیمی است که با ایجاد سایه‌ها و لایه‌هایی از نور در محیط، حس رؤیایی و تأکید بیشتر در محیط را ایجاد می‌کند. ما در این مطلب قصد داریم تحت عنوان راهنمای خرید آباژور با ویژگی‌های آباژور، انواع مختلف و کاربردهای آن بیشتر آشنا شده و آن‌ها را باهم بررسی کنیم.

    المان های روشنایی که جلوه خاصی به منزل می دهد
    المان های روشنایی که جلوه خاصی به منزل می دهد

    آباژور چیست

    آباژور به‌طورکلی وسیله‌ای است که از ترکیب یک کلاهک یا شید بر روی لامپ و پایه‌ای که این قطعات را نگه می‌دارد، تشکیل‌شده است. اولین آباژورها در قرن 18 ساخته شد که مخترع آن فرانسوی‌ها بودند و اولین بار در شهر پاریس از آن‌ها استفاده شد. با ساخت چراغ‌هایی با پایه‌بلند در خیابان‌های فرانسه، فانوس‌های گازسوز در بالای آن‌ها قرار داده شد که نور را به سمت پایین هدایت می‌کردند و منظره زیبایی از روشنایی را در جاده‌های تاریک ایجاد می‌نمودند.(پیشنهاد می‌شود مطلب«فرق آباژور و چراغ خواب»را مطالعه کنید.)

    قبل از خرید آباژور لازم است بدانید که  آباژور سبب می‌شود تا فضایی آرامش‌بخش و دل‌انگیز در فضای خانه حکم‌فرما شده و انرژی مثبت در خانه جریان یابد؛ اما یکی از نکاتی که باعث تمایز آباژورها را از دیگر وسایل روشنایی و نورپردازی است، کم‌مصرف بودن آباژورها در انرژی و برق است. ازآنجایی‌که زمین هرروز در حال گرم شدن است و محیط‌زیست در حال زوال و نابودی، پس وظیفه‌ی هر انسانی است که از لوازم و تجهیزاتی استفاده نماید که مصرف انرژی را به حداقل مقدار خود برسانند و استفاده از آباژورها کمک شایان و قابل‌توجهی به محیط‌زیست و مصرف انرژی می‌کند.

    طراحی و سبک آباژور بیشتر به‌صورت مدرن، کلاسیک و سلطنتی است و در دو نوع رومیزی و ایستاده ساخته می‌شود. آباژورها با توجه به جنس، سبک و نوع کاربردی که دارند هم به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که بهتر است از قبل به راهنمای خرید آباژور مراجعه کرده و به این نکات توجه داشته باشید.(پیشنهاد می‌شود مطلب«بهترین برند آباژور»را مطالعه کنید.)

    آباژورهایی که زیبایی خانه را دوچندان می کنند
    آباژورهایی که زیبایی خانه را دوچندان می کنند

    معرفی انواع آباژور

    آباژورها با توجه به ساختارشان در دو نوع مختلف رومیزی و ایستاده (زمینی) ساخته می‌شوند

    آباژور رومیزی

    این نوع آباژور دارای پایه‌ی کوتاهی هستند و برای قرار دادن روی میز طراحی‌شده‌اند. آباژورهای رومیزی بیشتر جنبه دکوری دارند و سبب نورپردازی محیط می‌شوند.

    آباژور ایستاده

    آباژور ایستاده برخلاف آباژور رومیزی پایه‌بلندی دارند و روی زمین قرار می‌گیرد. این نوع آباژور را معمولاً در گوشه‌ی مبلمان گذاشته و یا می‌توانند طبق سلیقه در هر فضایی قرار دهند. آباژورهای ایستاده در سه نوع کلاهک دار، مشعل‌دار و آباژور با بازوی خم وجود دارند که مرسوم‌ترین نوع آباژور ایستاده، آباژور دارای کلاهک و یا شید است. یکی از مزیت‌های آباژورهای ایستاده مشعل‌دار این است که نور را به سمت سقف هدایت کرده و چشم را اذیت نمی‌کند.(پیشنهاد می‌شود مطلب«بهترین مدل آباژور ایستاده»را مطالعه کنید.)

    انواع مختلف آباژور بر اساس متریال

    همان‌طور که گفتیم آباژورها بر اساس فاکتورهای مختلفی به دسته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند.

    انواع آباژور بر اساس جنس

     آباژورها بر اساس جنسی که در آن‌ها به‌کاررفته به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شود که عبارت‌اند از:

    آباژور چوبی

    چوب همیشه یکی از محبوب‌ترین موادی است که برای ساخت انواع دکوراسیون منزل هم کاربرد زیادی داشته و هم طرفداران خاصی برای خود دارد. برای ساخت بهترین آباژورها نیز از چوب استفاده می‌شود. آباژورهای کلاسیک از چوب‌های حکاکی شده ساخته‌شده‌اند، حتی مدل‌های مدرن را نیز با چوب می‌توان ساخت. در برخی از مدل‌ها از یک‌لایه چوب نازک برای ساخت کلاهک آباژور استفاده می‌شود.

    آباژور شیشه‌ای

    برای ساخت آباژور شیشه‌ای از انواع مختلف شیشه ‌همچون شیشه‌های رنگی، مات یا براق و مشجر استفاده می‌شود. از شیشه بیشتر برای ساخت آباژورهای کلاسیک، مدرن و سلطنتی استفاده می‌شود.

    آباژور کریستالی

    همان‌طور که می‌دانید کریستال نوعی شیشه است که برای ساخت وسایل لوکس از آن استفاده می‌شود که برای سات آباژورهای سنتی و سلطنتی کاربرد داشته و نمای زیبایی به آباژور می‌دهد. استفاده از کریستال باعث انتشار گسترده‌تر نور و انعکاس آن در فضا می‌شود.

    آباژور برنز

    آباژور برنزی به دلیل استحکام بالا و زیبایی منحصربه‌فرد، دارای ارزش بالایی است. یکی از مزیت‌های آباژورهای برنزی این است که باگذشت زمان ارزش خود را حفظ کرده و مانند یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود. برای ساخت آباژورهای سلطنتی و کلاسیک معمولاً از برنز استفاده می‌شود.

    آباژور استیل

    آباژور استیل به دلیل ظاهر زیبایی که دارد و خانه را شیک و زیبا می‌کند جزو بهترین وسایل به‌حساب می‌آید و برای تولید آباژورهای مدرن و فانتزی از این متریال استفاده می‌شود.

    آباژورهای ایستاده برنزی طرفداران خاص خود را دارند
    آباژورهای ایستاده برنزی طرفداران خاص خود را دارند

    آباژور سنگی

    چند سالی است که از سنگ برای ساخت آباژور استفاده می‌شود چراکه در علم فنگشویی سنگ طبیعی دارای روح و انرژی بوده و در زیبایی خانه نقش زیادی دارد. این آباژورها ظاهری مدرن و امروزی دارند و برای ساخت آباژور سنگی بیشتر از سنگ صیقل یافته استفاده می‌شود تا زیبایی آن را چند برابر کند.

    آباژور سرامیکی

    سرامیکی که در ساخت این نوع آباژور به کار می‌رود، بیشتر به‌صورت ساده یا طرح است. آباژور سرامیکی را می‌توان در پذیرایی یا اتاق‌خواب قرارداد.

    آباژور فلزی

    بدنه بیشتر آباژورهایی که در بازار به فروش می‌رسد از جنس فلز است. این فلزها از آلیاژهای گوناگون ساخته می‌شوند و از استحکام بالایی نیز برخوردار هستند. یکی از خواص آلیاژ این است که باگذشت زمان از بین نمی‌روند و همچنین می‌تواند باعث انعکاس نور لامپ نیز ‌شود.

    نوع فلزی که کاربرد خاص خود را دارد
    نوع فلزی که کاربرد خاص خود را دارد

    آباژور پلی‌استر

    آباژورهای پلی‌استر و پارچه‌ای آباژورهایی است که در مدل‌های گوناگون تولید می‌شوند. این آباژورها علاوه بر اینکه روشنایی به محیط می‌دهند، با طراحی خلاقانه و چشم‌نوازی که دارند جلوه خاصی به محیط اطراف خود می‌دهند.

    طرح و رنگ این نوع آباژورها را باید با دکوراسیون خانه ست کرد
    طرح و رنگ این نوع آباژورها را باید با دکوراسیون خانه ست کرد

    انواع سبک آباژور

    همان‌طور که گفتیم آباژورها در مدل‌های مدرن، کلاسیک و سلطنتی ساخته می‌شوند که هرکدام از این مدل‌ها آباژور دارای ویژگی‌های خاصی بوده و برای تزیین منزل و طراحی دکوراسیون خانه از آن‌ها استفاده می‌شود. بهتر است قبل از خرید آباژور نکاتی که راهنمای خرید آباژور برایتان هستند را در نظر داشته باشید.

    آباژور مدرن

     آباژور مدرن که بیشتر از موادی مانند فلز و سنگ تولید می‌شود با ظاهر ساده و زیبای خود فضای مدرن را به محیط خانه می‌دهند و در طراحی و دکوراسیون خانه نیز نقش مهی ایفا می‌کنند. معمولاً از رنگ‌های سفید، سیاه، خاکستری و نقره‌ای برای تولید این سبک استفاده می‌کنند و آباژور نیز طراحی ساده‌ای داشته و به‌دوراز هرگونه شلوغی و آشفتگی است. بهتر است این سبک از آباژور را در خانه‌هایی با دکوراسیون سنتی استفاده نکرد.

    آباژور کلاسیک

    آباژورهای کلاسیک یکی از پرفروش‌ترین انواع آباژورها محسوب می‌شود که طراحی قدیمی دارند. از مدل کلاسیک برای آباژور رومیزی بیشتر استفاده می‌شود و معمولاً از ترکیب فلز و پارچه ساخته‌شده و ترکیب رنگ‌های بسیاری در طراحی آن‌ها کاربرد دارد.

    آباژور سلطنتی

    اگر به دنبال یک آباژور لوکس خاص هستید، ما در راهنمای خرید آباژور به شما آباژور سلطنتی را توصیه می‌کنیم. چراکه طراحی سلطنتی در هر وسیله تزئینی می‌تواند شکل بسیار مجلل و شکیلی به آن ببخشد. از آباژور سلطنتی برای خانه‌های مجلل و لاکچری می‌توان استفاده کرد چون تأثیر زیادی در لوکس‌تر به نظر رسیدن دکوراسیون خانه دارد. این آباژور هم به‌صورت رومیزی، هم ایستاده و کنار مبلی ساخته می‌شوند که در اتاق‌خواب، سالن‌های پذیرایی کاربرد دارد. پایه‌های چوبی حکاکی شده، براق بودن و طرح‌های پرنقش‌ونگار از ویژگی‌های مهم آباژور سلطنتی است که باعث شده مشتریان بیشتری به سمت این سبک بروند.

    کاربردهای مختلف آباژور

    قبل از خرید آباژور باید این نکته را در نظر داشت که می‌خواهید آباژور را برای کدام قسمت خانه خریداری کنید؟ همان‌طور که گفتیم انواع مختلف آباژور برای قسمت‌های مختلف خانه طراحی‌شده‌اند و اگر به این نکات توجه کنید دکوراسیونی شیک و اصولی برای خانه خود طراحی کرده‌اید.

    آباژور مناسب اتاق‌خواب

    اتاق‌خواب یکی از مکان‌هایی است که می‌توان در آن از آباژور استفاده کرد. معمولاً از آباژور رومیزی برای اتاق‌خواب استفاده می‌کنند که نور را متمرکز ‌کند. نور آباژور داخل اتاق‌خواب بیشتر برای افرادی مناسب است که دوست دارند قبل از خواب مطالعه کنند.

    نور متناسبی که برای مطالعه مناسب است
    نور متناسبی که برای مطالعه مناسب است

    آباژور مناسب پذیرایی

    گوشه‌های سالن پذیرایی یکی از مکان‌های مناسبی است که می‌توان از آباژورهای کلاسیک و یا سلطنتی استفاده کرد. برای فضاهایی همچون گوشه‌های سالن و پذیرایی در کنار مبلمان از آباژورهای ایستاده استفاده می‌شود. برای بهتر کردن دکوراسیون خانه، رنگ بدنه و کلاهک این چراغ‌ها را می‌توان بارنگ وسایل منزل بخصوص مبلمان و پرده‌ها هماهنگ کرد. کلاهک روی آباژورهای ایستاده پذیرایی باعث می‌شود که بیشتر نور به سمت بالا پخش‌شده و نورپردازی مدرنی در منزل ایجاد شود.

    نکات مهم در راهنمای خرید آباژور

    با توجه به‌تمامی این مواردی که گفته شد بهتر است نکاتی که در راهنمای خرید آباژور گفته و تأکید می‌شود را مدنظر داشته باشید تا انتخابی درست کرده و از خرید خود پشیمان نشوید. برخی از این نکات عبارت‌اند از:

    حواستان به ارتفاع آباژور باشد

    هنگام خرید آباژور به ارتفاع آن توجه کنید و به دنبال آباژورهایی باشید که پایه آن‌ها نه بیش‌ازحد بلند و نه خیلی کوتاه باشد. اندازه مناسبی که برای آباژور باید در نظر بگیرید این است که دوسوم ارتفاع پایه‌اش باشد و این اندازه برای هر فضایی مناسب است.

    کلاهکی را انتخاب کنید که اندازه مناسب داشته باشد

    هنگام خرید آباژور حواستان به کلاهک آباژور هم باشد چراکه زیبایی آباژور به کلاهک آن بستگی دارد. شکل و طرح کلاهک، ابعاد و اندازه آن نکاتی که باید حتماً به آن توجه کنید. باید گفت که برای اندازه کلاهک آباژور و پایه آن استاندارد خاصی وجود ندارد اما کلاهک نباید بیش‌ازحد بزرگ و یا بیش‌ازاندازه کوچک باشد و اصولاً باید اندازه کلاهک بزرگ‌تر از پایه آباژور باشد.(پیشنهاد می‌شود مطلب«روش نصب کلاهک آباژور»را مطالعه کنید.)

    کیفیت کلاهک از اهمیت خاصی برخوردار است

    هنگام خرید به کیفیت کلاهک آباژورتان نیز توجه کنید چون کیفیت کلاهک باید به‌گونه‌ای باشد که در اثر تماس با لامپ دچار سوختگی و یا تغییر رنگ نشود.(پیشنهاد می‌شود مطلب«روش شستن آباژور»را مطالعه کنید.)

    آباژور مناسب پذیرایی و اتاق‌خوابتان کدام است

     اینکه آباژورتان چه سبکی باشد مدرن یا کلاسیک، بستگی به سبک دکوراسیون منزلتان دارد. برای دکوراسیون سنتی، آباژورهای پارچه‌ای، مخروطی و چوبی مناسب هستند که هم‌خوانی بیشتری با فضای منزلتان دارند و برای دکوراسیون مدرن آباژورهای استوانه‌ای و بلند که جلوه خاصی به خانه‌تان بدهد.

    آیا آباژور با اتاق پذیراییتان ست هست یا نه؟
    آیا آباژور با اتاق پذیراییتان ست هست یا نه؟

    رنگ آباژور با چی ست میشه

    بهتر است جنس و رنگ آباژوری که انتخاب می کنید با جنس و رنگ مبلمان تان متناسب باشد. اگر رنگ‌های وسایل منزلتان تیره است آباژورهای بارنگ‌ها و کلاهک‌های روشن تهیه کنید تا از نور آن استفاده کامل را ببرید. ما توصیه می‌کنیم برای داشتن فضایی آرام، آباژورهایی بارنگ‌های خنثی تهیه‌کرده و برای بزرگ‌تر نشان دادن منزل کوچک خود از چندین آباژور استفاده کنید.(پیشنهاد می‌شود مطلب«بهترین رنگ آباژور»را مطالعه کنید.)

    همه نوع آباژور باعث زیبایی منزلتان می شود
    همه نوع آباژور باعث زیبایی منزلتان می شود
    برای اتاق خواب از چند آباژور می توان استفاده کرد؟

    بستگی به متراژ اتاق خواب و سلیقه خودتان می توانید از 2الی 3 آباژور استفاده کنید.

    آیا فرق آباژور ایستاده و رومیزی در ارتفاع آن است؟

    بلی این دو در متریال و جنس با هم مشترک بوه اما در اندازه متفاوت هستند

    شرکت نوران کدام مدل از آباژور را تولید می کند؟

    شرکت نوران یکی از شرکت های تولید المان های روشنایی است که همه مدل و نوع آباژور را تولید و عرضه می کند.

    نتیجه‌گیری

     قطعاً بامطالعه راهنمای خرید آباژور به اهمیت آن در خانه و دکوراسیون فضای خانه پی برده و با انواع مختلف آن نیز آشنا شده‌اید. حال با این اطلاعاتی که دارید می‌توانید بهترین انتخاب را برای خرید آباژور داشته باشید و متناسب با فضای خانه آباژوری را تهیه کنید که هم کاربردی بوده و هم با دکوراسیون منزلتان باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *