• هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    نورپردازی و انواع چراغ دیواری دستشویی و حمام

    با انواع چراغ دیواری دستشویی آشنا هستید؟ نورپردازی بخش‌های مختلف منزل اهمیت بسیار زیادی دارد. همه می‌دانیم که هدف از یک چراغ دیواری فقط روشنایی اتاق نیست. بلکه میزان تابش نور، نوع چراغ و تناسب آن با سبک دکوراسیون، ظاهری که دارد، کاربرد چراغ، رنگ نور، لومن، شیوه نصب، برند، فناوری ساخت و انواع جزئیات دیگر وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

    امروزه مردم محصولات باکیفیت و مدرن را دوست دارند. به علاوه نورپردازی و روشنایی هر محیطی نکات خاصی دارد که باید به آن توجه شود و لازم است چراغ‌های مناسب آن محیط تهیه شود. مثلا چراغی که برای سرویس بهداشتی و حمام استفاده می‌شود، با چراغی که برای اتاق خواب استفاده می‌شود تفاوت زیادی دارد.

    شرایط محیطی تاثیر زیادی روی انتخاب نوع چراغ و نورپردازی دارد. سرویس بهداشتی دائماً خیس است. رطوبت در این محیط زیاد است. همچنین انتخاب چراغ، متناسب با کارهایی که در این محیط انجام می‌شود، باید صورت بگیرد. درنتیجه چراغ‌هایی برای محیط سرویس بهداشتی و حمام مناسب هستند که ضد رطوبت باشند. در غیر این صورت خیلی زود دچار مشکل شده و حتی ممکن است سیم کشی نیز آسیب ببیند.

    از این رو توجه خاصی به نورپردازی و انواع چراغ دیواری سرویس بهداشتی و حمام می‌شود. بر خلاف تصور عموم، سرویس بهداشتی و حمام یکی از معدود اتاق‌های منزل است که به نورپردازی باکیفیت و با طراحی مناسب نیاز دارد. آرایش کردن، مرتب کردن موها و ظاهر، شست و شوی صورت و … نیازمند نورپردازی مناسب و توجه به جزئیات ریز است. پس بیایید انواع چراغ دیواری دستشویی و حمام را از جهات مختلف مورد بررسی قرار بدهیم.

    نقش انواع چراغ دیواری دستشویی

    نقش چراغ در سرویس بهداشتی و حمام

    قبل از اینکه با انواع چراغ دیواری در دستشویی آشنا شویم، بهتر است بدانیم که یک چراغ دیواری یا هر وسیله روشنایی دیگری می‌تواند چه نقشی در سرویس بهداشتی و حمام داشته باشد. به طور کلی وسایل روشنایی یکی از سه نقش زیر را در حمام یا دستشویی ایفا می‌کنند:

    1. نورپردازی محیطی
    2. نورپردازی کارکردی
    3. نورپردازی تاکیدی

    در ادامه به بررسی هر کدام از این نقش‌ها می‌پردازیم و بیشتر با آنها آشنا می‌شویم.

    نوپردازی محیطی

    منبع اصلی روشنایی در اتاق نورپردازی محیطی است. این نورپردازی معمولاً ملایم بوده و بالای سر قرار می‌گیرد. چراغ‌های توکار یا روکار سقفی، دیوراکوب‌ها یا همان لامپ‌هایی که روی دیوار به عنوان منبع اصلی نور نصب می‌شوند و سایر چراغ‌های سقفی و دیواری که منبع اصلی نور هستند و انواع مختلفی هم دارند، از جمله مثال‌های نورپردازی محیطی هستند.

    نورپردازی کارکردی

    نورپردازی کارکردی، برای روشن کردن یک محدوده کوچک و با هدف بهتر انجام دادن یک کار خاص طراحی شده‌اند. این نورپردازی به شما کمک می‌کند تا کارهای مرتبط با جزئیات مانند آرایش کردن یا اصلاح را بهتر انجام دهید. چراغ‌های دور آینه، دیوارکوب‌ها، چراغ‌های آویز که از سقف آویزان می‌شوند و چراغ‌های خطی ازجمله انواع چراغ‌های این نقش هستند.

    نورپردازی تاکیدی

    نورپردازی تاکیدی بیشتر به دکوراسیون ربط دارد و کاربرد چندانی در روشنایی یا نورپردازی کارکردی ندارد. این نورپردازی برای برجسته کردن جزئیات معماری و یا آثار نمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چراغ‌هایی که در لبه‌های طرح‌های معماری قرار می‌گیرند، چراغ‌های تزئینی، چراغ‌های طنابی که از یک رشته لامپ با نور کم تشکیل شده‌اند در دسته‌بندی نورپردازی تاکیدی قرار می‌گیرند.

    انواع چراغ دیواری دستشویی و حمام

    در سرویس بهداشتی و حمام از انواع مختلفی از روشهای نورپردازی استفاده می‌شود. برخی از این روش‌های نورپردازی از چراغ‌های دیواری و برخی دیگر از انواع دیگر چراغ‌ها مانند سقفی یا آویزان استفاده می‌کنند. به طور کلی انواع چراغ‌های دستشویی و حمام را می‌توان در دسته‌بندی زیر مشاهده کرد.

    1. چراغ سقفی و توکار
    2. چراغ دیواری
    3. چراغ روشویی
    4. لوستر
    5. چراغ‌های آویز
    6. چراغ آینه

    چراغ سقفی و توکار

    چراغ سقفی وظیفه نورپردازی محیطی را بر عهده دارد. چراغ سقفی ممکن است یک یا مجموعه‌ای از چراغ‌ها باشد که یا به صورت روکار یا به صورت توکار باتوجه به سبک دکوراسیون، تعبیه شده است. تامین روشنایی کلی سرویس بهداشتی یا حمام برعهده این چراغ است. این نور علاوه بر روشنایی کلی، یک نور پس زمینه و کمک کننده برای چراغ‌های دیگر مانند چراغ دیواری است.

    انواع چراغ دیواری دستشویی
    انواع چراغ دیواری دستشویی توکار

    چراغ دیواری

    در محیط حمام و سرویس بهداشتی، چراغ‌های دیواری را به صورت جفت، یکی سمت راست و یکی سمت چپ آینه قرار می‌دهند. این چراغ‌ها مستقیما روی دیوار نصب می‌شوند و معمولا بالای سینک روشویی قرار دارند. چراغ‌های دیواری معمولاً در سطح سر یا کمی بالاتر از آن قرار می‌گیرند و باعث روشن شدن کامل صورت در هنگام نگاه کردن به آینه می‌شوند.

    نور چراغ دیواری منبع عالی برای روشن کردن فضای جلوی آینه است. با تابش نور از دو طرف آینه به صورت، آن را کاملا روشن می‌کنند و ابعاد خاصی به صورت می‌دهند. نحوه نصب آنها به گونه‌ای است که با ورود به سرویس بهداشتی، چون تقریبا در سطح سر هستند بیشتر از چراغ‌های دیگر به چشم می‌خورند. درنتیجه در دکوراسیون هم خیلی به آنها دقت می‌شود.

    چراغ‌های روشویی سرویس بهداشتی و حمام

    چراغ‌های روشویی سرویس بهداشتی و حمام هم یکی از انواع چراغ دیواری هستند. این چراغ‌ها معمولا مجموعه‌ای از دو یا چند چراغ هستند که وظیفه روشن کردن فضای روشویی را برعهده دارند. محصل نصب آنها روی دیوار بالاتر از آینه و نزدیک به سقف است. این چراغ‌ها کانتر سینک روشویی را کاملا روشن می‌کنند؛ ولی باید مراقب شدت نور آنها باشید. اگر شدت نور از حدی بیشتر باشد ممکن است فرد را در هنگام نگاه کردن به آینه اذیت کند.

    لوستر سرویس بهداشتی و حمام

    این مورد در دسته‌بندی چراغ دیواری قرار نمی‌گیرد. لوستر کمتر در حمام یا سرویس بهداشتی استفاده می‌شود. با این وجود در برخی از سبک‌های دکوراسیون در سرویس بهداشتی یا حمام، مخصوصا جاهایی که فضای بزرگی به این دو اختصاص داده شده است، از لوستر استفاده می‌شود. لوسترها جنبه نمایشی دارند و به شما حس لوکس بودن می‌دهند. برای استفاده از لوستر باید سقف حمام بلند و فضا بزرگ باشد.

    چراغ‌های آویز

    چراغ‌های آویز هرچند که روی دیوار نصب نمی‌شوند اما کارکردی دقیقا مشابه با چراغ‌های دیواری دارند. همانند چراغ‌های دیواری، چراغ آویز هم نورپردازی ناحیه خاصی که به نور بیشتری نیاز دارد را برعهده دارد. این نورپردازی هم مانند چراغ‌های دیواری تقریبا در سطح سر قرار دارد و تنها تفاوت آنها این است که از سقف آویزان شده‌اند. استفاده از چراغ آویز برای فضاهای بزرگ توصیه می‌شود.

    چراغ آینه سرویس بهداشتی و حمام

    چراغ آینه نیز یکی از انواع چراغ دیواری سرویس بهداشتی و حمام است. وظیفه چراغ آینه بیشتر مربوط به ظاهر و دکوراسیون است. چراغ‌های آینه معمولا در پشت آینه به صورت خطی دور تا دور آینه را روشن می‌کنند. نور این چراغ‌ها از پشت آینه بیرون می‌آید و تصور شناور بودن آینه را ایجاد می‌کند. به علاوه باتوجه به سبک دکوراسیون و رنگ دیوار، در انواع رنگ‌های مختلف وجود دارند. این نور درخششی ملایم و مه‌آلود در اطراف آینه روی دیوار ایجاد می‌کند تا جلوه‌ای مرموز داشته باشد.

    انواع چراغ دیواری دستشویی با رنگ‌های مختلف

    چرا چراغ دیواری سرویس بهداشتی تنوع زیادی دارد؟

    نورپردازی موثر و روشنایی سرویس بهداشتی، در واقع باتوجه به کارهایی که در سرویس بهداشتی انجام می‌شود با استفاده از انواع مختلفی از چراغ‌ها انجام می‌شود تا باهم یک سیستم هماهنگ را تشکیل دهند. از آنجایی که هیچ کدام از روشهای نورپردازی به تنهایی قادر به برطرف کردن نیازهای روشنایی سرویس بهداشتی نیستند، معمولا از ترکیبی از سه یا چهار نوع چراغ جداگانه برای ساخت یک سیستم نورپردازی موثر استفاده می‌شود.

    علاوه بر تمام مواردی که تا اینجا ذکر کردیم، نکاتی وجود دارد که در انتخاب یک چراغ مناسب برای دستشویی و حمام لازم است به آنها توجه شود. ازجمله مهم‌ترین این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    • اندازه چراغ
    • ظاهر چراغ
    • رنگ نور
    • شدت نور
    • فناوری ساخت
    • برند چراغ
    • گارانتی
    • ضدآب بودن

    از نظر ظاهری چراغ ها در اندازه‌ها و با شکل های متفاوتی موجود هستند. انتخاب شکل و اندازه چراغ بستگی به سلیقه و سبک دکوراسیون شما دارد. اغلب شکل‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم هم به صورت روکار و هم به صورت توکار وجود دارند. انواع چراغ دیواری دستشویی در شکلهای مختلفی مانند چراغ‌های گرد، خطی، چراغ دیواری مخروطی، مستطیلی، استوانه ای و … وجود دارند.

    علاوه بر شکل ظاهریی باید به رنگ نور هم توجه کرد. مناسب‌ترین رنگ نور برای محیط سرویس بهداشتی و حمام نور سفید و نزدیک به رنگ نور طبیعی است. همچنین انواع رایج چراغ‌های دیواری در مدل‌های 8 وات، 10 وات، 12 وات، 18 وات، 20 وات، 24 وات و 72 وات وجود دارند. برندهای گوناگون در دقت به کیفیت و جزئیات تفاوت زیادی دارند. پس توجه به برند نیز حائز اهمیت است.

    پیشنهاد می‌شود مطالب «انواع چراغ دیواری حیاط»، «انواع چراغ دیواری پذیرایی»،«انواع چراغ دیواری دکوراتیو»،«انواع چراغ دیواری اتاق خواب»،«انواع چراغ دیواری مهتابی» را مطالعه کنید.

    تنوع در انواع چراغ دیواری دستشویی

    جمع بندی

    انتخاب نورپردازی مناسب برای سرویس بهداشتی و حمام، نکات ریزی دارد که باید به آن توجه شود. در طی این مقاله سعی کردیم، تمام نکات لازم برای ساخت یک نوپردازی مناسب را برای شما توضیح دهیم. محیط سرویس بهداشتی به گونه‌ای است که یک نوع چراغ خاص قادر به تامین کردن نور آن نیست. پس باید مجموعه‌ای از انواع چراغ دیواری دستشویی و حمام در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا بتوانند یک سیستم روشنایی مناسب بسازند.

    همچنین ما با نقش‌ها و انواع چراغ دیواری دستشویی و حمام آشنا شدیم تا بتوانید به بهترین شکل ممکن نورپردازی مناسب سرویس بهداشتی را تامین کنید. چراغ اطراف آینه، چراغ دیواری، چراغ آویز، چراغ‌های تاکیدی و چراغ‌های سقفی همه باید در کنار هم قرار بگیرند تا به بهترین نورپردازی ممکن دست پیدا کنید. شما میتوانید گزینه مناسب را از ما تهیه کنید.

    یک پاسخ به “نورپردازی و انواع چراغ دیواری دستشویی و حمام”

    1. […] مورد نیاز ساختمان کمک می‌کند.(پیشنهاد می‌شود به مطلب«انواع چراغ دیواری دستشویی» مراجعه […]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *